Victorie a oamenilor împotriva mașinilor!
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Cu siguranță ați remarcat, nu se putea altfel, mergând la cumpărături, faptul că tot mai mulți comercianți din România sunt pe punctul de a renunța la oameni în favoarea mașinilor - altfel spus, la casieri, în favoarea caselor self-checkout. Fenomenul, în percepția mea, vine să afecteze două categorii. Mai întâi pe angajații supermarketurilor (acolo unde s-au înregistrat asemenea mutații), deși ni se spune că nu sunt concedieri, ci redistribuiri, inclusiv pentru a ajuta pe cei care nu se descurcă în fața automatelor, dar parcă e greu de crezut. Apoi, pe noi, cumpărătorii, indiferent că avem sau nu abilități sau plăcerea de a lucra cu automatele, fără ca măcar să fim preveniți, iar aceia dintre noi mai paraleli cu tehnica modernă să urmeze oarece cursuri speciale. În esență și teoretic, lucrurile nu sunt foarte complicate: clientul își scanează produsele, apoi atinge de câteva ori ecranul și, în final, achită nota de plată. Numai că, precum se întâmplă de obicei, practica omoară pe unii dintre noi, mai ales dintre cei mai în vârstă sau veniți la cumpărături din mediul rural, pe cale de consecință nu foarte familiarizați cu touchscreen și alte asemenea ”delicatese”.
La momentul scrierii acestor rânduri, se estima că numărul caselor automate din țara noastră ar fi depășit cifra de două mii. În România, fenomenul reprezintă, evident, o aliniere la tendințele din alte părți, o consecință a globalizării. Sistemul caselor fără casieri, mai precis piața globală a acestora a crescut, numai în 2021, cu peste 11 la sută, iar cerea de tehnologie digitală pentru comerț ar fi urmat să se dubleze până în 2027. Proiectul a fost deja implementat în hipermarketuri din marile orașe ale României și, conform lui, ar fi trebuit ca, până în 2025, să fie extins în toate magazinele, renunțându-se, astfel, la casele de marcat clasice. Introducerea sistemului în țara noastră a atras controverse și chiar contestări. Nu numai din partea clienților. A luat poziție și Autoritatea națională pentru protecția consumatorilor, al cărei președinte a declarat, printre altele: ”Cred că este imperios necesară păstrarea caselor asistate direct de casier”, considerând că introducerea, dar mai ales generalizarea modalității de plată la case automate reprezintă o abordare discriminatorie, nefiind luată în calcul prezența la cumpărături a consumatorilor nefamiliarizați cu tehnologia. Reacție și pe scena politică: PSD și-a exprimat intenția de a taxa supermarketurile în care clienții își scanează singuri produsele, pentru a descuraja acest sistem, după ce mulți români s-au plâns de sistem, iar pe rețelele sociale au apărut îndemnuri la boicot.
Însă vestea cu adevărat bună - pentru contestatarii sistemului - vine chiar de acolo unde s-a născut și moda ”selfpay„, adică din Vest. După cum relatează postul de televiziune CNN, mai multe lanțuri de hipermarketuri occidentale renunță la casele automate și încep să angazeje iar casieri! Sunt indicate și cauzele: clienții și-au exprimat tot mai intens nemulțumirea față de acest sistem, mulți dintre ei greșesc la scanare sau acționarea touchscreen-ului, iar unii subtilizează produse; de asemenea, magazinele cu case automate au avut pierderi însemnate în comparație cu celelalte. Printre marile rețele de magazine ce au început să acționeze așa sunt unele americane - Walmart, Costco, Wegmans, britanice - Booths, și franțuzești.
În mod normal, și în România ar trebui să se întâmple la fel!
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau