11 tone de Agheasmă Mare pentru 2.500 de credincioşi
Dimensiune font:
Peste 2.500 de ieşeni s-au înghesuit ieri să ia Agheasmă Mare, după ce IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a oficiat slujba de sfinţire. Curtea Catedralei a fost arhiplină de oameni care au dorit să se bucure de moment, dar şi să ducă acasă apă sfinţită. „La Bobotează se continuă ceea ce s-a început la întrupare. Hristos și-a asumat firea omenească, în momentul în care s-a botezat în Iordan și-a asumat și păcatele noastre, ale tuturor, apoi, la răstignire pe cruce, le pironește și le ispăsește pentru noi. De aceea este important acest moment în care pătrunderea lui Hristos în Iordan se sfințește însăși firea apelor, adică a întregii Creații. Noi, oamenii, avem această influență nefastă asupra Creației. Atunci când păcătuim, când greșim, Creația este trasă în jos. După cum vedem ce s-a întâmplat și în Australia, și în alte locuri, lucrurile încep să o ia razna. Asta din pricina răutății oamenilor, din pricina neatenției noastre care a atras și anumite schimbări climatice. Această Creație este restaurată astăzi, firea apelor este sfințită, apa primește capacitatea de a fi un conductor al harului. Așa cum prin sârmă trece un curent electric de înaltă tensiune, așa și prin apă trece har puternic de la Dumnezeu. Acest har este mai mare în ziua Bobotezei. De aceea apa sfințită astăzi se numește Agheasmă Mare, spre deosebire de apa sfințită în alte zile, numită Agheasmă Mică”, a spus părintele Constantin Sturzu, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. „Este o zi deosebită pentru toți creștinii. Boboteaza o sărbătoresc toți creștinii. E multă lume la Mitropolia Moldovei, chiar dacă e frig afară. Este un moment frumos care deschide anul așa cum se cuvine. Să sperăm că avem un an cu pace și cu liniște, să dea Dumnezeu, că în rest le vom face pe toate”, a fost convins primarul Iaşului, Mihai Chirica.
Agheasma Mare alungă duhurile rele
Despre Agheasma Mare se ştie că are o mare putere putere curățitoare, sfințitoare, vindecătoare. „Putem lua Agheasma Mare până pe 14 Ianuarie, inclusiv, pe nemâncate și pe nebăute, iar de-a lungul anului ori de câte ori omul are un necaz, are o boală, este într-o situație mai grea, apar tot felul de ispite, poate apela la agheasmă, fie ca bea sau stropește prin casă. Agheasma Mare este folosită pentru a alunga diferite duhuri rele, pentru a calma situația, și poate fi de ajutor alături de rugăciuni și spovedanie. Nu are efect magic, ci trebuie să fie însoțită și de credința omului, și de rugăciunea lui. Așa cum cu Agheasma Mică, cu apa sfințită în celelalte momente ale anului, sfințim tot ceea ce ne folosește, tot așa sfințim și cu Agheasma Mare nu doar casa, ci și gospodăria, câmpul, şi tot ceea ce ține de viața omului, tot ceea ce folosim şi vrem să punem sub binecuvântarea lui Dumnezeu, sub ocrotirea lui. Asta se face și prin stropire cu Agheasmă Mare”, a mai spus Constantin Sturzu.
Mulţi dintre cei prezenţi au dorit să ducă acasă şi bucăţele din crucea de brad confecţionată de către părinţii Catedralei. Potrivit obiceiului, de Bobotează se taie cruce din gheaţă, însă în ultimii ani acest lucru nu a fost posibil din cauza temperaturilor ridicate. „Vin în fiecare an la slujbă, iau agheasmă şi mă duc la cimitir, la mormintele familiei, apoi acasă, unde stropesc încăperile. La sărbătorile mari beau din agheasmă şi mă rog Domnului să mă ţină sănătoasă”, a spus Maria Precup. Mitropolia a pregătit 11 butoaie cu agheasmă, a câte 1.000 de litri fiecare. De la eveniment nu au lipsit etnicii romi, care s-au înghesuit să ia apă sfinţită, apoi au îmbiat trecătorii cu diferite produse pe care le-au adus să le dea de pomană direct din portbagajele maşinilor.
Boboteaza sau epifania este sărbătorită la 6 ianuarie de către Biserica Ortodoxă și încheie ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă care încep în Ajunul Crăciunului. În grecește, cuvântul Bobotează este numit Teofanie sau Epifanie care se traduce prin „Arătarea Domnului”, adică a Sfintei Treimi.
Creștinii occidentali comemorează în primul rând (dar nu numai) vizita magilor la nașterea Pruncului Iisus și astfel manifestarea fizică a lui Iisus către neamuri. Ortodocșii comemorează botezul lui Iisus în râul Iordan, văzută ca o manifestare către lume a Fiului lui Dumnezeu (Arătarea Domnului).
Laura RADU, Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau