„Frumosul vine din oameni, iar copiii sunt și ei niște oameni mici, pe care noi ne străduim să-i facem mari”

1interviu dana anghelescu

Dimensiune font:

| 01-04-2024 20:51

 dialog cu Daniela Anghelescu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași

 

În lumea vastă a cunoașterii și a învățării, profesorii de limba română ocupă un loc special. Ei sunt cei care nu doar predau un set de reguli gramaticale și vocabular, ci își asumă o misiune profundă și emoționantă în formarea și dezvoltarea tinerilor minți. Rolul lor depășește sălile de clasă și manualele școlare; ei sunt călăuzitori ai imaginației, custozii culturii și constructori de identitate.

Misiunea lor este să trezească dragostea pentru cuvinte, pentru poezie, pentru proză și pentru toate formele de exprimare artistică ce îmbogățesc sufletul. Ei cultivă în fiecare copil capacitatea de a simți și de a înțelege nuanțele subtile ale limbajului, construind astfel punți între indivizi și culturi. Fiecare vers, fiecare frază devine o călătorie în lumea fascinantă a sensurilor multiple și a interpretărilor personale.

În același timp, sunt ghizi pe drumul formării identității. Ei înțeleg importanța legăturii dintre limba maternă și sentimentul de apartenență culturală. Prin explorarea operei literare românești și a tradițiilor lingvistice, ei îi ajută pe elevi să își descopere rădăcinile și să își valorifice moștenirea culturală. Astfel, ei nu doar predau limba, ci îi învață pe tineri să își înțeleagă și să își aprecieze propria identitate.

În timp ce își îndeplinesc această nobilă misiune, devin modele și mentori pentru elevii lor. Prin pasiunea lor pentru literatură și pentru arta comunicării, ei inspiră și încurajează imaginația și creativitatea. În fiecare cuvânt și în fiecare gest, ei transmit nu doar cunoștințe, ci și valori esențiale precum empatia, compasiunea și respectul. Despre toate aceste lucruri am discutat cu Daniela Anghlescu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași.

 

- O viață dedicată cuvintelor. Ce v-a inspirat să deveniți profesor de limba română?

- Povestea mea ca profesor a început dinainte de a învăța să scriu. Mama era profesoară și o priveam fascinată de fiecare dată când o vedeam corectând lucrări. De multe ori îmi dădea teste mai vechi și scriam peste cuvinte, într-un joc de rol pe care-l luam în serios. Alteori mă lua cu ea la școală și mă lăsa cu doamna bibliotecară, printre cărți. Cred că de pe atunci am început să cochetez cu ideea de a fi profesor. Mai târziu nu mi-am mai dorit asta. Visam să fiu jurnalist, să fac anchete importante, să scriu ... M-am lăsat cumva manipulată de părinți, care m-au convins că pot fi jurnalist și făcând Litere. Ca elevă însă am fost atât de marcată de profesoara mea de limba română încât mi-am dorit să fie mândră de mine. A fost un om remarcabil, pe care l-am iubit din tot sufletul.

- Cum integrați pasiunea pentru frumos în activitățile didactice cu elevii?

- Încerc să fiu, mai întâi de toate, om, apoi profesor. Poate că uităm uneori să fim oameni și trebuie să ni se amintească. Uităm că frumosul vine din oameni, iar copiii sunt și ei niște oameni mici, pe care noi ne străduim să-i facem mari. Eu îi descopăr zi de zi și învăț de la ei, iar asta mă ajută să-mi păstrez „tinerețea”. Pentru mine e importantă educația de lungă durată, educația pentru frumos și pentru viață; e important ce rămâne după ce se termină școala. Mulți copii nu-și vor aminti poate despre estetica urâtului sau despre subordonata cauzală, dar cu siguranță vor valoriza amintirea unui spectacol de teatru la care am fost împreună sau a unui interviu pe care l-au luat unei personalități pentru că doamna de română le-a dat o astfel de temă.

- Ce strategii folosiți pentru a susține și a încuraja copiii în învățarea limbii române?

- Limba și literatura română e o disciplină prietenoasă, iar noi avem toate instrumentele pentru a-i putea atrage pe elevi către învățare. Îmi place să îmbin metodele și strategiile tradiționale cu cele moderne, adaptându-le la specificul clasei și la nevoile individuale. Orice progres, cât de mic, îl aplaud și verbalizez aprecierile. Pentru elevi e esențială încurajarea, trebuie doar să le arăți că pot, chiar și atunci când li se pare imposibil.

- Care sunt activitățile extracurriculare pe care le promovați pentru a încuraja creativitatea și exprimarea artistică în limba română?

- Îmi place să mă implic în activități diverse, de la plantarea copacilor, până la proiecte cu care am ajuns în Parlamentul European, deci nu doar ne exprimăm în limba română. De câțiva ani, particip cu mai multe echipe la Festivalul de book-trailere „Boovie” care, spre bucuria noastră, anul acesta va avea loc la Iași, în luna iulie.În urmă cu trei luni am lansat o generație de miniscriitori. E vorba de un proiect al clasei a V-a pe care îl coordonez și care are ca scop dezvoltarea gustului estetic și al unor valori general-umane. Am încercat acest lucru scriind o carte împreună cu elevii. Așa s-a născut, de Crăciun, „Croitoria de cuvinte”. Nici filmul nu e departe de mine, fapt pentru care m-am alăturat unei frumoase inițiative a unui alt profesor al Liceului „Grigore Mosil” de a coordona împreună Cineclubul LIIS.

Îi încurajez pe copiii să pună întrebări, să simtă, să asculte, să descopere puncte nevralgice și să găsească soluții”

- Cum vă asigurați că atmosfera din clasă este una deschisă, plină de încredere și sprijin reciproc?

- Îmi place să cred că nimeni nu învață de „frică” și că oricine poate greși fără teama că va fi sancționat. Îi încurajez pe copiii să pună întrebări, să simtă, să asculte, să descopere puncte nevralgice și să găsească soluții, să ceară ajutorul atunci când sunt în impas, să spună povești – povestea lor sau povestea celuilalt. Nu există întrebări sau răspunsuri greșite, ci doar ușoare nevralgii pe care le descoperim și le tratăm eficient. Avem un fir roșu pe care-l urmăm împreună și care are la bază un singur cuvânt: COMUNICARE.

- Care sunt aspectele pe care le considerați esențiale pentru dezvoltarea abilităților de comunicare în limba română?

- Abilitățile de comunicare în limba română încep să se dezvolte în familie și continuă la școală. Toată lumea consideră că tinerii nu citesc. Unii, mulți, nu citesc. Dar nu este neapărat vina lor sau a sistemului. Dacă vrem ca un copil să citească, nu e suficient să ne bazăm pe școală. Un copil care-și vede părinții citind, va citi și el, pentru că are mare nevoie de modele. Școala continuă acest proces, care va avea succes doar prin exercițiu. Noi citim împreună cu elevii și scriem împreună cu ei. Personal, ghidez micul cititor, îi pun la dispoziție o listă consistentă de autori, dar apreciez și lectura voluntară. De multe ori construiesc lista de lecturi împreună cu elevii. Ei propun titluri, le votăm și alegem împreună ce e mai potrivit pentru ei. Discutăm – nu atât de des pe cât mi-aș dori – și analizăm operele parcurse, extragem valorile transmise și ne exprimăm opinii. Pentru a avea abilități de comunicare, e necesar să și vorbești mult, nu doar să citești. De aceea, una dintre activitățile mele preferate și a elevilor, mai ales de clasa a 9-a, este dezbaterea.

- Cum încurajați și susțineți diversitatea lingvistică și culturală în cadrul lecțiilor tale?

- În epoca modernă, copiii călătoresc mult împreună cu părinții lor. Este un lucru bun, pentru că au oportunitatea de a cunoaște diferite culturi despre care culeg informații și le valorifică în proiectele didactice. Pornind de la experiențele proprii, pe care le consemnează în Jurnale de călătorie și lectură în fiecare vacanță, descoperă apoi literatura, limbile, tradițiile și obiceiurile altor popoare, în texte din spațiul balcanic și nu numai.

- Care sunt cărțile, poeziile sau operele literare pe care le recomandați cu drag copiilor și de ce?

- Cum spuneam și mai devreme, recomandările de lectură își au originea, de multe ori, în experiențele de lectură ale elevilor, dar strecor obligatoriu, numele unor scriitori români contemporani - și nu sunt puțini cei care merită citiți – dar și din literatura clasică. Literatura română contemporană este foarte valoroasă, iar eu încerc să-i conectez pe tinerii noștri la valorile autohtone.

Satisfacția cea mai mare este când îi vezi cum cresc sub ochii tăi și sunt atât de frumoși și de buni încât îți permiți să crezi că ai contribuit și tu măcar puțin la devenirea lor”

- Cum integrați tehnologia în procesul de predare a limbii române pentru a menține interesul elevilor?

- Perioada pandemiei ne-a forțat să ne împrietenim cu tehnologia, așa că, vrând-nevrând, am căutat să diversific galeria metodelor de învățare și aici intervine tehnologia. Și înainte o foloseam, mai ales că profilul liceului îmi permite accesul, dar acum face parte din activitatea mea curentă. Sigur, nu abuzez, căci, așa cum am mai menționat, îmi place să îmbin elementele tradiționale cu cele moderne. Folosesc fakebook pentru a crea profilul unui personaj, padlet pentru diferite teme de cercetare, youtube pentru deconstrucția mesajului și tot felul de surse pentru documentare. Infuzez de câte ori am ocazia educație media în disciplina pe care o predau.

- Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le aveți în calitate de profesor de limba română și susținătoare a copiilor în activități diverse?

- Dacă aș spune că rezultatele elevilor la examene și olimpiade sunt cele mai mari satisfacții, aș minți. Satisfacția e că oamenii care erau odată mici acum sunt mari și că se întorc cu drag către mine și către profesorii pe care i-au avut, că suntem prieteni și ne este drag să ne întâlnim chiar și după mai mulți ani. Satisfacția e că îi vezi cum cresc sub ochii tăi și sunt atât de frumoși și de buni, încât îți permiți să crezi că ai contribuit și tu măcar puțin la devenirea lor.

- Ce faceți când nu sunteți profesor? Ce pasiuni aveți, ce visuri? Care este cartea preferată?

- Când nu sunt profesor, sunt formator de educație media, sunt croitor de cuvinte și de visuri și, chiar dacă e greu să alegi un scriitor sau o carte preferată și am fost, pe rând, fan Kafka, Eliade sau Erik-Emmanuel Schmitt, încă nu l-a detronat nimeni pe Gabriel Garcia Marquez, de care m-am îndrăgostit în liceu, căci mi-a arătat ce înseamnă „Un veac de singurătate”.

A consemnat Maura ANGHEL

 

Uităm că frumosul vine din oameni, iar copiii sunt și ei niște oameni mici, pe care noi ne străduim să-i facem mari. Eu îi descopăr zi de zi și învăț de la ei, iar asta mă ajută să-mi păstrez „tinerețea”. Pentru mine e importantă educația de lungă durată, educația pentru frumos și pentru viață; e important ce rămâne după ce se termină școala. Mulți copii nu-și vor aminti poate despre estetica urâtului sau despre subordonata cauzală, dar cu siguranță vor valoriza amintirea unui spectacol de teatru la care am fost împreună sau a unui interviu pe care l-au luat unei personalități pentru că doamna de română le-a dat o astfel de temă” - prof. Daniela Anghelescu

 

Abilitățile de comunicare în limba română încep să se dezvolte în familie și continuă la școală. Toată lumea consideră că tinerii nu citesc. Unii, mulți, nu citesc. Dar nu este neapărat vina lor sau a sistemului. Dacă vrem ca un copil să citească, nu e suficient să ne bazăm pe școală. Un copil care-și vede părinții citind, va citi și el, pentru că are mare nevoie de modele. Școala continuă acest proces, care va avea succes doar prin exercițiu. Noi citim împreună cu elevii și scriem împreună cu ei” - prof. Daniela Anghelescu

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
Incendiu la o fabrică de textile din Vaslui - Care ar fi cauza deflagrației
21/11/2024 11:13

Un incendiu a izbucnit, joi dimineaţă, la o fabrică de produse textile situată la ieşirea din municipiul reşedinţă, au informat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Vaslui ...

Dezvăluiri absolut incredibile de la un mare spital din Iași: Medici acuzați că se drogau în timpul gărzilor
21/11/2024 11:06

Este anchetă uriasă la Spitalul Sfantul Spiridon din Iasi. Doi medici sunt vizati de către procurorii DIICOT pentru consum de droguri. Acestia s-ar fi drogat chiar in timp ce erau de gardă. Cei doi medici ...

Au fost afișate rezultatele finale Rezidenţiat
21/11/2024 08:45

Pe primele trei locuri se află absolvenţi ai Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti. În clasament urmează studenţi de la Universitatea de Stat de Medicină ...

Un copil din zece a fost victima violenței în primele două luni ale anului școlar
21/11/2024 08:44

* incidenta este de două ori mai mare la elevii din ciclul primar fată de gimnaziu si de patru ori mai mare comparativ cu adolescentii * părintii raportează acte de violentă asupra propriilor lor copii cu ...

Șase școli ieșene vor avea cabinete medicale ultramoderne
21/11/2024 08:43

* banii – peste jumătate de milion de euro - provin dintr-un proiect tranfrontalier, realizat de Primăriile Iasi si Ungheni (Republica Moldova), proiect care a obtinut cel mai mare punctaj din tară Un ...

Mandate de arestare pentru minori, în scandalul drogurilor din școli!
21/11/2024 08:41

Asta au avut de semnat judecătorii ieseni, ieri. În total, 28 de indivizi cu varste cuprinse intre 16 şi 51 de ani, au fost arestaţi preventiv. Un altul se află sub control judiciar. Cu toţii sunt ce ...

Ovidenia. Ziua Luminii
21/11/2024 08:05

În fiecare an, pe 21 noiembrie, creştinii prăznuiesc Intrarea in Biserică a Maicii Domnului, sărbătoare cunoscută in popor drept Vovidenia sau Ovideniile. Tradiţia spune că la Ovidenii, cunoscute ...

Moș Crăciun vine și pentru pensionarii ieșeni
21/11/2024 07:46

* circa 12.000 de pensionari din municipiul Iasi, ale căror pensii cumulate nu depăsesc suma de 1.800 de lei, inclusiv (pensionari de drept si pensionari pe caz de boală), vor primi tichete sociale valorice ...

Educația transformă destine. De la sărăcie, la leadership
20/11/2024 17:10

În inima Moldovei, orasul Iasi pulsează de istorie si traditie academică. Străzile sale pavate, umbrite de clădiri monumentale, au fost martorii unei transformări subtile, dar remarcabile: ascensiune ...

Economia emoției, noua lume a consumului
20/11/2024 16:54

Un gest simplu: o cutie elegantă te asteaptă la usă. Înăuntru, o selectie atent aleasă de produse de ingrijire, fiecare ambalat cu grijă, promitand o clipă de răsfăt. Sau poate e un pachet cu boa ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei