Achiziţia de autobuze second-hand naşte controverse
Dimensiune font:
Contestarii actualei administraţii spun că este nepermis să operezi cu mijloace de transport rulate în ZMI în condiţiile în care alte municipii aduc doar autobuze noi * se face referire doar la uzura autobuzelor, uitându-se faptul că, în Iaşi, autobuze MAN sau Solaris, cu mai mult de 10 ani vechime, îşi fac treaba în condiţii decente * în acest moment, cheltuirea a doar un milion de euro (în loc de 10 sau 12 milioane de euro) pentru aproape 30 de autobuze şi microbuze pare o măsură înţeleptă, prioritar pe zona metropolitană fiind numărul mijloacelor de transport şi mai puţin confortul pe care acestea îl asigură
Opoziţia din Consiliul Local Iaşi s-a inflamat din nou după ce a apărut informaţia potrivit căreia municipalitatea ieşeană intenţionează să achiziţioneze mijloace de transport second-hand pentru transportul metropolitan. Răzvan Timofciuc, consilier local USR, consideră că este o ruşine pentru un oraş de talia Iaşului să cumpere autobuze folosite, în vreme ce Brașovul sau alte orașe își înnoiesc flota de transport public cu autobuze electrice sau hibrid în valoare de zeci de milioane de euro prin fonduri europene. „Astăzi, în 2022, în timp ce Cluj-Napoca, Oradea, Brașovul sau Bacăul își înnoiesc flota de transport public cu autobuze hibrid sau electrice prin fonduri europene, Iașul condus de Chirica plătește 5 milioane lei de la bugetul local pentru 16 autobuze, 12 midibuze şi 4 microbuze, toate second-hand. În 2016, când cerea voturile ieșenilor, primarul Chirica spunea că Primaria municipiului Iaşi, cât eu pot sa decid acest lucru, nu va achiziţiona decât autobuze noi”, spune consilierul USR.
Acesta argumentează prin faptul că Primăria Oradea a depus prin PNRR un proiect pentru 130 de autobuze şi microbuze electrice, hibrid şi cu hydrogen pentru deservirea transportului în zona metropolitană. Valoarea investiției este de peste 60 milioane euro. La rândul ei, Primăria Cluj-Napoca cumpără 18 autobuze electrice noi care vor fi folosite în toate comunele zonei metropolitan în valoare de 12 milioane euro. Şi Primăria Braşov vrea să cumpere 18 autobuze electrice pentru zona metropolitană. Banii vin din PNRR și investiția se ridică la 11 milioane euro. Nu în ultimul rând, Primăria Bacău a depus un proiect de peste 14,4 milioane euro pentru achiziţia a 24 autobuze electrice, 5 microbuze electrice, 10 staţii de încărcare rapidă şi 29 staţii încărcare standard pentru zona metropolitană. „Lipsa de viziune și curaj a actualei administrații ține Iașul în stagnare. În timp ce alte orașe se dezvoltă, pierdem oportunități de a face investiții în domenii importante, precum transportul public, din cauza incompetenței și nepăsării celor care conduc Iașul”, mai spune Timofciuc.
Autobuze second-hand ieftine, încăpătoare, fiabile
Problema la care se face referire este, totuşi, mai complexă decât modul cum o expun contestatarii actualei administraţii. Privită prin perspectiva celorlalte municipii, care cumpără autobuze noi, decizia municipalităţii ieşene poate fi incriminată. Adevărul, însă, este că achiziţia a 32 de mijloace de transport, fie ele second-hand, cu doar un milion de euro este perfect justificată în contextul în care bugetul local trebuie să facă faţă în această iarnă provocării generate de asigurarea termoficării în oraş. În 2020, când s-au adus autobuze second-hand pentru suplimentarea numărul unităţilor care au operat pe traseele unde autobuzele au înlocuit tramvaiele pe perioada derulării lucrărilor de modernizare a şinei, au fost vehiculate aceleaşi acuzaţii. Ulterior, autobuzele Solaris Urbino şi MAN s-au dovedit extrem de fiabile pentru a circula pe trasee dificile, lăsând deoparte faptul că a fost vorba de 12 autobuze cu lungimea de 12 metri și 9 autobuze cu lungimea de 18 metri, un autobuz articulat transportând un număr dublu de călători în comparaţie cu unul simplu. „Până în acest moment, autobuzele MAN aduse de la Sibiu se comportă nesperat de bine, mai ales dacă ținem cont de faptul că au în spate 14 ani de operare prin diverse țări europene. Astfel, deși sunt mașini second hand, ele se pretează particularităților transportului public ieșean, reprezentând soluția ideală de acoperire a tuturor traseelor din oraș. În plus, ele dispun de instalații de climatizare, prin urmare oferă condiții de transport mai bune comparativ cu celelalte mașini ce compun parcul nostru auto”, spuneau şefii regiei de transport cu ani în urmă.
În plus, nu trebuie omis faptul că a introduce autobuze noi pe trasee metropolitane cu infrastructură precară este o sinucidere din partea unei societăţi care cheltuie sume importante cu mentenanţa autobuzelor şi cu piesele de schimb, dincolo de faptul că autobuzele second-hand pomenite mai sus dispun de aer condiţionat. Cu alte cuvinte, a cheltuit un milion de euro în loc de 10 sau 12 milioane de euro pentru aproape 30 de autobuze şi microbuze pare o măsură înţeleptă, prioritar pe zona metropolitană fiind numărul mijloacelor de transport şi mai puţin confortul pe care acestea îl asigură. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau