Demersuri pentru ca proiectarea A8 să se încheie anul acesta
Dimensiune font:
* cele mai avansate din punct de vedere procedural sunt sectoarele Ungheni - Iași – Târgu Neamț şi Târgu Frumos – Moţca * în ceea ce priveşte podul de la Ungheni, se lucrează la Studiu de Evaluare Adecvată de Mediu, iar o primă variantă a fost transmisă către APM Iași și urmează a fi analizată
Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilro, Adrian Covăsnianu, a postat zilele trecute noi informaţii despre stadiul în care se află elaborarea documentelor pentru diferite tronsoane ale A8. Cel mai avansat din punct de vedere procedural este sectorul Ungheni - Iași - Târgu Neamț (100,14 km), a cărui Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic se află în lucru. „Campania de forare geotehnică efectuată de CESTRIN se încheie săptămâna aceasta. Demarată la finele lunii iulie 2021, campania de forare geotehnică a avut rolul de a confirma informaţiile existente în studiul geotehnic elaborat în 2011, la etapa întocmirii primului studiu de fezabilitate. Această campanie ce a cuprins 9 foraje pe județul Iași reprezintă o premieră din partea CNAIR (cu ajutorul CESTRIN - instituție în subordine) care acordă o importanță aparte sectorului Ungheni-Iași-Tg. Neamț din Autostrada A8-Autostrada Unirii. După finalizarea campaniei de teren, CESTRIN va analiza forajele și în câteva săptămâni va realiza un raport al investigațiilor din teren”, spune Covăsnianu.
Între timp proiectantul câștigător al licitației de Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic va demara din această săptămână campania de foraje geotehnice pe secțiunea Târgu Frumos - Moțca. „Vor fi circa 22 foraje de efectuat. Momentan se va mobiliza o foreză. Consider că pentru a lucra în manieră accelerată și a ne încadra în termenii contractuali (aprilie 2022 - finalizare Studiu de Fezabilitate) e nevoie de o mobilizare crescută!”, afirmă fostul oficial al miniserului.
În ceea ce priveşte podul de la Ungheni (1,1 km), Studiul de Fezabilitate al acestui segment este în lucru. „Procedura de mediu este în plină desfășurare și se lucrează la Studiu de Evaluare Adecvată de Mediu. O primă variantă a fost transmisă către APM Iași și urmează a fi analizată. Termenul și calendarul pe care l-am stabilit rămâne în picioare: Acord de Mediu în 2022”, mai spune Covăsnianu.
Cât priveşte sectorul Tg. Mureș - Târgu Neamț (211 km), şi aici Studiul de Fezabilitate se află în lucru. Mai precis, este vorba de corecții și completări conform angajamentului agreat între proiectant și beneficiar. „În contextul finanţării capetelor din sectorul montan al A8 prin PNRR s-au reluat procedurile administrative (alte Certificate de Urbanism, reconfirmarea unor avize, autorizaţii, acorduri, procedură de mediu sectorizată etc.) într-o manieră accelerată pentru a grăbi implementarea proiectului”, informează Covăsnianu.
Termenele convenite rămân în picioare
Potrivit acestuia, calendar de implementare prevede ca la finele lunii octombrie să fie predat Studiul de Fezabilitate şi Studiul Geotehnic pe sectoarele inclus în PNRR (Târgu Mureş - Miercurea Nirajului şi Moțca - Leghin). Apoi, în luna decembrie, ar trebui predate Studiul de Fezabilitate şi Studiu Geotehnic (inclusiv cu rezultatele de la laborator) pe sectorul Leghin-Miercurea Nirajului.
Calendarul mai prespune ca în luna martie 2022 să fie obţinut Acordul de Mediu pe sectoarele incluse în PNRR, în iulie 2022 se doreşte obţinerea Acordului de Mediu pe sectorul Leghin - Miercurea Nirajului, pentru ca, tot anul viitor, să fie lansată licitaţia de proiectare şi execuţie. „În cele 8 luni de mandat de Secretar de Stat la Ministerul Transporturilor m-am implicat alături de specialiștii din CNAIR/MT/ANPM/ANANP pentru a maturiza proiectul autostrăzii A8. S-au făcut pași procedurali (vizibili sau mai puțin vizibili, mult micromanagement, ședințe, telefoane, strategii de lucru), s-au depășit etape administrative, s-a negociat mult pentru ca în anul 2021 să ajungem să avem toată Autostrada A8 în plină proiectare! După maturizarea proiectului A8 se vor putea lansa viitoarele licitații de execuţie”, încheie Covăsnianu.
Apel către parlamentarii USR PLUS
În acest timp activistul pro-autostradă, Cătălin Urtoi, face un apel către deputații USR PLUS de Iași și din județele Moldovei să-și convingă colegii să voteze un amendament important pentru A8. „În aceste zile, când toată lumea este preocupată de scandalurile politice, în Camera Deputaților ar urma să se voteze modificarea Legii 291/2018 prin adăugarea unor amendamente. Unul dintre amendamente sună așa: termenul/termenele pentru finalizarea efectivă a construcției, recepționarea și deschiderea circulației pe cele două tronsoane de autostradă sunt 31 decembrie 2026 pentru tronsonul Ungheni - Iași - Târgu Neamț, respectiv, 31 decembrie 2030 pentru tronsonul Târgu Mureș - Târgu Neamţ, inclusiv Podul de la Ungheni. Prin acest amendament vom avea în sfârșit un termen, adică un orizont clar de așteptare, dar și de mobilizarea pentru a fi îndeplinit! Este un amendament susținut de asociația Împreună Pentru A8, încă de la iniţierea legii în 2018”, spune Urtoi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau