Iașul are o nouă strategie de modernizare a infrastructurii rutiere
Dimensiune font:
Noul document prevede dublarea suprafeței carosabile de la ieșirea din Iași spre sud până la intersecția cu Centura Iașului, de la 2 la 4 benzi * Adrian Covăsnianu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, spune că intenția celor de la CJ este lăudabilă, însă dacă se menține aceeași destinație fără promovarea transportului public și eliminarea traficului greu, „problema mobilității și a transportului urban se va agrava în aglomerarea Iași!”
Noua strategie de modernizare și reabilitare a infrastructurii rutiere din județul Iași a fost dezbătută zilele trecute la Consiliul Județean Iași. Aleșii județului au prezentat soluții pentru punctele importante de trafic de la periferiile Iașului, iar discuțiile s-a concentrat pe lărgirea drumului care duce din CUG la intersecția cu Centura. „Dacă astăzi trebuie înființat un drum nou, în județul nostru în Zona Metropolitană el este de la Rondul de la Uricani, are 16 kilometri, să treacă dincolo de calea ferată, să nu treacă prin Lețcani, se intersectează cu calea ferată abia la Dumești. Imaginați-vă că dacă am face acel drum, pe segmentul ieșire Păcurari – Valea Lupului – intrare Lețcani s-ar reduce traficul la jumătate, că orașul nostru este împărțit în două de calea ferată și Bahlui și astfel am avea două fluxuri de ieșit sau de intrat plus că asigurăm la aproape 200.000 locuitori cu tot cu Ciurea, Miroslava, accesul la viitoarea autostradă”, a declarat Costel Alexe, președintele CJ Iași
Strategia prevede dublarea suprafeței carosabile de la ieșirea din Iași spre sud până la intersecția cu Centura Iașului, de la 2 la 4 benzi. „În aceste zile, colegii mei lucrează la stabilirea unei schițe de traseu pentru completarea șoselei de centură a Iașului, zona de sud-est pentru degrevarea Iașului, de traficul de tranzit sau traficul de mărfuri. Acest traseu va fi cum trebuie să fie, între 5-15 kilometri de municipiul Iași pentru a nu mai păcătui cu traseul existent al șoselei de centură, care, după cum bine știți este înconjurat de localități și deja își pierde calitatea de centură ocolitoare”, a declarat Dănuț Pilă, director DRDP Iași
Lucrurile se vor agrava
Pe de altă parte, Adrian Covăsnianu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, spune că intenția celor de la CJ este lăudabilă, însă dacă se menține aceeași destinație fără promovarea transportului public și eliminarea traficului greu, problema mobilității și a transportului urban se va agrava în aglomerarea Iași! „Într-o zonă periurbană în expansiune, necontrolabilă (unde rigorile elementare de urbanism sunt ignorate), cu valori de trafic crescute, intenția de extindere de la 1 bandă la 2 benzi pe sens se poate dovedi o greșeală elementară de urbanism! Prin această strategie se creează elemente cu efecte potențial agravante ce nu va conduce la decongestionarea traficului ci, dimpotrivă, la creșterea traficului! Compoziția traficului în zona de sud a aglomerării Iași (mașini de mare tonaj, vehicule de transport materiale de construcție) va potența disfunctionalitățile urbanistice existente. Problematica traficului se dovedește o adevărată piatră de încercare pentru autorități fiind nevoie de viziune sistemică, analiză în context și strategie pe termen scurt, mediu și lung”, spune secretarul de stat.
Soluţii
Acesta consideră ca este elementar să se elimine total traficul greu din zona aglomerării Iași și pentru aceasta, soluția pe termen mediu și lung este compusă din autostrada A8 (varianta de ocolire Iași-Nord) și Varianta de Ocolire Iași-Est . Practic, extinderea D.J. 248 trebuie să vină la pachet cu următoarele soluții:
1. Transformarea drumului județean D.J. 248 din categoria drum în categoria de stradă urbană, cu crearea unei benzi dedicate transportului în comun și a circulației bicicletelor. În realitate de facto D.J. 248 pe relația capăt C.U.G.-Lunca Cetățuii este stradă urbană.
2. Implementarea transportului urban alcătuit din autobuze electrice la o frecvență crescută
3. Impunerea unei politici de descurajareactivă a utilizării mijloacelor auto personale
4. Construirea de parcări de tip Park'N'Ride (de exemplu un posibil parteneriat public-privat în zona Vișoianu ar putea fi o variantă)
5. Încurajarea populației din zonă de a utiliza transportul în comun printr-o politică unitară (parcare gratuită/cost redus la achiziționarea unui bilet de autobuz)
6. Reprofilarea D.J. 248 prin asigurarea unui culoar dedicat/bandă de circulație dedicată pentru transportul public metropolitan
7. Crearea infrastructurii pietonale corespunzătoare (marcaje, semnalistică, trotuare la dimensiuni legale)
8. Asigurarea semnalizării luminoase inclusiv a iluminatului public stradal pentru creșterea siguranței de deplasare.
„În concluzie, din păcate măsura singulară de extindere a drumului județean la două benzi pe sens poate conduce la atragere de trafic suplimentar. Acest lucru va determina creșterea poluării aerului (cu pulberi în suspensie de tip PM 2,5 și PM 10), agravarea poluării fonice și implicit efecte grave asupra sănătății locuitorilor din zonă. Experimentul eșuat numit Varianta de Ocolire Iaşi pe relația DN 28-Uricani-Lunca Cetățuii ar trebui sa se oprească și să învățăm din greșeli! Prin extinderea DJ 248 la 2 benzi se continuă neoficial centura care intră în oraș. Cred ca se impune o schimbare de paradigma din perspectiva urbanistică la nivelul autorităților locale! Iașul riscă să se blocheze pe termen mediu atât strategic cât și fizic!”, mai spune Covăsnianu. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau