Iașul, în pericol să piardă banii pentru noul sediu al Operei
Dimensiune font:
Aflat ieri la Iași, ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, a declarat că municipiul riscă să piardă finanţarea pentru construcţia unei clădiri pentru Operă dacă Primăria nu găseşte un spaţiu adecvat * oficialul nici nu vrea să ia în calcul mutarea instituției de spectacole în clădirea în care a funcţionat Cinematograful „Republica”, denumit acum „Trianon”
De câțiva ani, discuțiile construirii unui sediu pentru Opera Naţională Română din Iaşi sunt tot mai prezente în spațiul public. Instituția figurează pe o listă scurtă de opt obiective majore de patrimoniu care ar urma să fie reabilitate sau construite în următorii șase ani. Necesarul de finanțare pentru aceste obiective de interes național este de 270 milioane euro, dintre care 216 milioane de euro sunt asigurați printr-un credit accesat de statul român la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE), instituția care a avizat deja împrumutul. Din păcate, lucrurile bat pasul pe loc. Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, a declarat că municipiul riscă să piardă finanţarea pentru construcţia unei clădiri pentru Operă dacă Primăria nu găseşte un spaţiu adecvat. Oficialul nici nu vrea să ia în calcul mutarea instituției de spectacole în clădirea în care a funcţionat Cinematograful „Republica”, denumit acum „Trianon”. A propus, în schimb, la sugestia colegilor de partid, ca Opera să fie mutată lângă Teatrul Naţional. Mai exact, în locul Liceului „Vasile Pavelcu”. Dacă nu va cădea de comun acord în privinţa terenului până la jumătatea acestui an, Iaşiul riscă să piardă banii alocaţi de Ministerul Culturii pentru finanţarea clădirii Operei.
„Am identificat atunci când am cerut de la Primărie să ne transmită propunerile de terenuri, la începutul lunii iulie de anul trecut, unde ar putea fi construită Opera Naţională din Iaşi. Din evaluarea colegilor mei de la Unitatea de Management a Proiectelor singurul teren care s-a dovedit bun pentru ceea ce ne propunem este vis a vis de Teatrul Naţional, unde este un liceu şi o bucată de teren a unei companii private care are, înţeleg, un sechestru”, a spus ministrul Lucian Romaşcanu.
„Domnul primar trebuie să mute într-o cheie serioasă discuţia despre Operă”
Ministrul Culturii a avut şi o întrevedere cu primarul Mihai Chirica pentru a-l determina să înceapă demersurile cu acea companie privată privind schimbul de terenuri. „După discuţia de azi cu domnul primar, care a delegat un om să se ocupe de acest proiect, va trebui ca să înceapă demersurile cu acea companie privată pentru un schimb de terenuri. Înţeleg că acea companie privată şi-a manifestat deschiderea încă de anul trecut pentru un schimb de terenuri, de atunci nu s-a mai făcut nimic. În cazul în care nu se poate face schimb de terenuri se poate face şi exproprierea, dar atâta timp cât nu există deschidere eu cred că un schimb de terenuri este exact ce trebuie astfel încât până la începutul verii să putem avea terenul pus la dispoziţia Ministerului Culturii pentru a începe procedurile”, a spus ministrul Romaşcanu.
El a cerut colegilor de partid şi din Primărie să îl sfătuiască mai bine pe primar în ceea ce priveşte spaţiul în care urmează să fie mutată Opera.
„Nu poţi să vii cu Trianonul şi să spui că ai nevoie pentru Operă de 11.000 de metri pătraţi, şi ai un teren de 21.000 de metri pătraţi. Pe hartă cei 21.000 de metri pătraţi sunt plini de parcuri, de blocuri. Nu înţeleg ce a vrut să ne spună. Va dărâma blocuri ca să facă altceva? Ideea e că domnul primar trebuie să mute într-o cheie serioasă discuţia despre Operă, pentru că nu este nici a lui, nici a Ministerului Culturii. Este o instituţie extrem de utilă şi importantă Iaşului. Avem maxim 6 luni de zile să avem acest teren. Dacă nu-l avem, degeaba căutăm vinovați pentru că va mai dura până când Iaşul o să aibă Operă”, a spus ministrul Culturii.
Din cele 8 proiecte pentru care Ministerul Culturii a împrumutat 270 de milioane de euro, 7 au toată documentaţia pregătită şi doar la Iaşi e o problemă. „Instituția are un larg aparat artistic și tehnic, cu un potențial ridicat de a aduce în fața publicului un număr mare de producții. Fără un sediu propriu al Operei, publicul va fi însă văduvit în continuare de posibilitatea de a urmări un număr mai consistent de producții artistice de nivel înalt.”, a spus și managerul interimar al ONRI, tenorul Andrei Fermeșanu. Însă, pentru ca orașul culturii să beneficieze de o nouă clădire emblematică, este nevoie ca factorii locali să ajungă la un consens pe tema locului unde să fie construită noua Operă. „Dacă acest lucru nu se va întâmpla, riscăm să risipim puternicul sprijin actual existent la nivel central, de care Iașul nu a avut parte niciodată, precum și o sumă consistentă, deja garantată, 15 milioane de euro”, a mai spus Andrei Fermeșanu.
Lucian Romașcanu este primul ministru al Culturii care a fost prezent la Opera din Iași în ultimii cinci ani, oficialul participând la spectacolul „Carmen”, de G. Bizet. „Spre satisfacția noastră, spectacolul Carmen, de Georges Bizet, la care domnul ministru a asistat, a fost, din nou, un succes absolut. Reprezentația, care s-a jucat cu casa închisă, așa cum se întâmplă la mai toate evenimentele pe care le organizăm, a fost răsplătită cu aplauze frenetice din partea spectatorilor”, a spus managerul interimar al ONRI, tenorul Andrei Fermeșanu. Însă, dacă problema sediului nu se va rezolva, este greu de presupus soarta singurei scene lirice a Moldovei.
Maura ANGHEL, Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau