Ieșenii, sufocați de praf, maşini vechi şi poluare
Dimensiune font:
* „Peste 20% dintre mașinile pe care le vedem pe străzile orașului sunt mai vechi de 20 de ani. Astfel, mai avem o decadă și o mare parte din parcul auto va fi compus din mașini istorice. Statul trebuie să privească cu mare atenție acest aspect și să țină cont de impactul pe care parcul auto național îl are asupra calității vieții românilor”, susține Mihai Chirica, primarul municipiului Iași
Statisticile arată că Iaşul este unul dintre cele mai poluate oraşe ale ţării. Astfel, nu este de mirare că traficul a devenit infernal, mai ales la orele de vârf, iar ieşenii sunt nevoiţi să stea în trafic, uneori, chiar şi două ore pentru a ajunge acasă de la locul de muncă. Pentru aceste probleme, municipalitatea are câteva explicaţii şi încearcă, de ceva timp, să identifice şi soluţiile potrivite.
Conform autorităților locale, mulți ieșeni conduc autoturisme foarte vechi, ce ar trebui să fie scoase din uz. Pentru rezolvarea parțială a acestei probleme, cetățenii au putut aplica pentru programul Rabla Local. „Putem spune că avem un parc auto foarte învechit, la polul opus față de populația Iașului, care este una foarte tânără. Statisticile ne arată că peste 75% din parcul auto al Iașului este compus din autoturisme care sunt mai vechi de 10 ani. Totodată, cifrele ne spun că peste 20% dintre mașinile pe care le vedem pe străzile orașului sunt mai vechi de 20 de ani. Astfel, mai avem o decadă și o mare parte din parcul auto va fi compus din mașini istorice. Statul trebuie să privească cu mare atenție acest aspect și să țină cont de impactul pe care parcul auto național îl are asupra calității vieții românilor”, a precizat Mihai Chirica, primarul municipiului Iași.
Centralele de apartament, văzute ca o reală ameninţare
O altă explicație pe care municipalitatea o dă pentru poluarea din oraș este reprezentată de numărul mare de centrale de apartament. Totodată, lipsa unei infrastructuri corespunzătoare conduce la creșterea gradului de poluare. „Dacă privim această perspectivă, există atât o parte adevărată, cât şi una falsă. Nu cred că Iaşiul este cel mai poluat oraş din ţară la nivelul numărului de depăşiri, iar acest lucru o arată statisticile din 2021, 2022 şi de la început de 2023. Suntem o aglomeraţie urbană, cu densitate mare. Iaşul deţine, dacă putem spune aşa, un arsenal de peste 60.000 de centrale termice de apartament şi un parc de circa 176.000 de maşini înmatriculate. Totodată, înregistrăm zilnic circa 88.000 de maşini care ies din oraş şi 86.000 de maşini care intră în oraş. Aceştia sunt factori perturbatori ai condiţiilor de mediu, accentuaţi de lipsa unei centuri, lipsa autostrăzii sau a trenului. Totodată, relaţiile dintre judeţe sunt aproape zero, nu există o infrastructură corespunzătoare de transport interjudeţean, iar oamenii apelează la maşinile personale”, a precizat Mihai Chirica, primarul municipiului Iaşi.
Paradox în capitala Moldovei: se investeşte enorm în spaţii verzi, dar poluarea nu poate fi stopată!
Spaţiile verzi din Iaşi impresionează atât locuitorii oraşului cât şi turiştii care îşi petrec concediile în oraş. Cu toate acestea, sumele importante investite nu sunt suficiente pentru a scădea poluarea. „S-au pompat sume importante, de peste 15 milioane de euro, în spaţii verzi. Totodată, în transportul în comun s-au făcut investiţii de peste 170 de milioane de euro şi s-au investit foarte mulţi bani în sistemul de termoficare, pentru a îmbunătăţi relaţia dintre cetăţeni şi mediu. Cred că este important ca din trafic să dispară cele aproximativ 75.000 de maşini care sunt sub norma Euro 3 şi care aduc un aport negativ asupra mediului”, adaugă primarul Iaşului. Cristian ANDREI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau