Ieșenii vor avea buletine electronice!
Dimensiune font:
Cetățenii care nu vor buletin electronic pot opta pentru cartea de identitate simplă, iar în cazul în care au nevoie de adresa de reședintă va fi emisă o nouă hârtie, numită dovada de reședință * aceștia nu vor putea să călătorească în afara țării fără pașaport * doar buletinul cu cip va putea fi folosit ca act de călătorie, inclusiv în aeroporturile din Uniunea Europeană, la porțile automate de la frontieră * totodată, acesta din urmă va înlocui și cardul de sănătate
Anul 2023 reprezintă anul marilor schimbări în activitatea de stare civilă și evidența persoanelor. O spun oficialii DLEP Iaşi, care îi pregătesc pe ieşeni pentru cele două schimbări majore din activitatea instituţiei. „În 2023 va fi introdusă cartea de identitate electronică (spre finalul anului), iar în luna septembrie, sistemul informatic integrat de emitere a actelor de stare civilă, sistem ce va permite interconectarea tuturor oficiilor de stare civilă din România și implicit simplificarea întocmirii actelor de stare civilă”, spune Marius Bodoga, şeful DLEP Iaşi.
Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar și păstrează în memoria electronică fotografia titularului, două amprente digitale, un certificat digital și toate datele care sunt tipărite pe act. Autoritățile au anunțat unele modificări, față de datele care apar în prezent pe documente.
Așadar, locul nașterii nu va mai fi trecut pe noua carte de identitate, acesta va fi regăsit doar în format electronic. Și adresa de domiciliu va dispărea de pe buletinele cu cip, însă va rămâne inscripționată pe cele simple. În cazul în care o persoană trebuie să își schimbe adresa și are carte de identitate electronică va putea face acest lucru cu ajutorul unei aplicații care urmează să fie pusă la dispoziție cetățenilor și nu va mai fi nevoită să se prezinte la ghișeu.
Pe de altă parte, cetățenii care nu vor buletin electronic, pot opta pentru cartea de identitate simplă, iar în cazul în care au nevoie de adresa de reședintă va fi emisă o nouă hârtie, numită dovada de reședință. Doar că aceștia nu vor putea să călătorească în afara țării fără pașaport. Doar buletinul cu cip va putea fi folosit ca act de călătorie, inclusiv în aeroporturile din Uniunea Europeană la porțile automate de la frontieră. Totodată, acesta din urmă va înlocui și cardul de sănătate.
Documentul are o valabilitate de zece ani, pentru persoanele care au peste 18 ani, cinci ani pentru cele care au între 14 și 18 ani și nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
De anul viitor, autoritățile nu vor mai emite buletine în formatul actual, iar până în 2031 toți românii vor trebui să aibă noul act de identitate.
Peste 82.000 solicitări de acte de identitate
În anul 2022, la SEP Iași, au fost procesate 82.815 de cereri pentru eliberarea actului de identitate și stabilirea reședinței, în creștere cu 21% față de anul 2021. În același timp populaţia deservită a depășit 610.000 de locuitori. Cele mai multe cereri au fost procesate în lunile martie (8.958), august (7.282) și iulie (7.093). Principalele motive pentru care au fost eliberate acte de identitate au fost: expirarea termenului de valabilitate (35.748), schimbarea domiciliului şi a numelui, pierderea, furtul sau deteriorarea. 6.277 de copii care au împlinit vârsta de 14 ani au solicitat eliberarea primului act de identitate. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau