Pasarelele indiferenţei!
Dimensiune font:
Zecile de accidente rutiere din ultimii ani au făcut ca localnicii din Valea Lupului să ceară în mai multe rânduri construirea unor pasarele pietonale peste șoseaua respectivă. Până acum, însă, proiectul a bătut pasul pe loc, întrucât nu s-a găsit finanțare. Nici măcar iniţiativele similare gândite de reprezentanţii mediului de afaceri nu pot fi implementate, întrucât mutarea unor conducte de apă şi ţevi de gaz necesită timp şi o sumedenie de hârtii. Mai nou, cei de la DRDP spun că, prin PNRR, se pot realiza pasarele pietonale pe DE 583, însă, în acest caz, decizia trebuie să vină de la Bucureşti. Până atunci, localnicii se roagă să nu mai aibă loc tragedii, după ce, în cinci ani, s-au înregistrat peste 2.000 de accidente rutiere, soldate cu aproape 300 de victime!
Drumul Morţii. Aşa este denumită porţiunea de şosea din Valea Lupului, între Rond Păcurari şi sensul giratoriu din Uricani. O şosea unde, anual, au loc sute de accidente, generate, pe de o parte, de viteza cu care rulează autorismele, iar pe de altă parte de imprudenţa pietonilor care îndrăznesc să traverseze prin locuri nemarcate. Primării, parlamentari, ONG-uri, toate laolaltă au făcut demersuri pentru realizarea unor paserele pietonale, însă de fiecare dată răspunsul a fost acelaşi: le facem dacă găsim bani. În urmă cu cinci ani, deputatul PNL Alexandru Muraru susţinea că fondurile ar trebui să vină de la Ministerul Transporturilor. „Care este măsura propusă de Ministerul Transporturilor la această problemă pe care v-am expus-o și care deja trenează de mai mulți ani? Care sunt pașii instituționali pentru demararea investițiilor în pasaje supraterane în zona Valea Lupului? La nivelul Ministerului Transporturilor există o estimare în privința costurilor?”, întreba atunci, Muraru. „Pe Drumul European 583, în dreptul localității Valea Lupului, au avut loc în ultimii ani mai multe accidente mortale. În mai multe rânduri, locuitorii comunei Valea Lupului au protestat și au solicitat construirea de pasarele supraterane. Primăria din localitate a avut un proiect de acest gen, dar a ratat finanțarea. Pasarelele ar rezolva două mari probleme: fluidizarea traficului și reducerea numărului victimelor”, mai preciza parlamentarul ieşean într-o adresă către Ministerul Transporturilor.
Petiţie considerată de autorităţi ca având valoare de hârtie igienică!
Anii au trecut, iar pasarelele au rămas la stadiul de intenţie, fapt care i-a determinat pe localnicii din comuna Valea Lupului să protesteze în stradă, cerând pasarele pietonale peste șoseaua europeană din zona metropolitană Iași. S-a mers şi mai departe, cu formularea unor petiţii online, la care au aderat mii de ieşeni. Vreo 2.000, cifră asemănătoare cu numărul accidentelor petrecute aici. „Copiii noştri sunt în pericol de moarte în fiecare zi din cauza lipsei de nepăsare a autorităţilor. S-a minţit că nu se pot construi pasarele pietonale din cauza amplasării reţelelor de utilităţi, fapt dezminţit de furnizorii de utilitîţi din zona, s-a votat împotriva studiului de fezabilitate şi se aruncă responsabilitatea între Primăria Valea Lupului, Primăria Iaşi şi CNAIR. Niciunul din cei trei factori de decizie nu a luat iniţiativa în a rezolva problema în ciuda tuturor protestelor şi a morţilor de pe şosea”, se spunea în petiţie. Nici aceasta nu a avut darul a mişca lucrurile în vreun fel....
Proiectul lui Piţigoi stă pe loc. La fel ca şi ţevile de gaz şi apă
O dâră de speranţă a apărut în vara lui 2019. În luna martie, Primăria Iaşi a emis un certificat de urbanism cu privire la realizarea unei paraserele pietonale metalice, beneficiar fiind Direcţia Tehnică şi Servicii Comunitare a municipalităţii, iar în aprilie a fost eliberat și certificatul de urbanism pentru obiectivul„Construire pasarelă metalică pietonală peste Drumul European E58 – Șoseaua Păcurari nr.138”. Investiţia urma să fie realizată de omul de afaceri Bogdan Piţigoi, care, de altfel, a încheiat un parteneriat cu Primăria în acest sens. Pasarela urma să fie amplasată într-o zonă în care se află centrul de afaceri Ideo, iar municipalitatea ieşeană a cerut expres posibilitatea accesului persoanelor cu dizabilităţi. Costurile legate de proiectarea și execuția pasarelei urmau să fie suportate de către omul de afaceri ieşean, municipalitatea urmând, la rândul ei, să-l sprijine pentru prin achitarea taxele privind eliberarea documentelor administrative solicitate în proiect (20.000 de lei). „Asociația noastră își afirmă disponibilitatea finanțării proiectării și execuției unei pasarele pietonale peste drumul european DE 583 – șoseaua Păcurari, care să fie amplasată pe șoseaua Păcurari, nr. 138 (ansamblul de birouri IDEO) și care să aibă de o parte și de alta stații de transport în comun. Viitorul obiectiv, finanțat de către asociația noastră, ar urma să fie ulterior cedat autorităților publice din municipiul Iași, care se vor îngriji de întreținerea acestuia în folosul comunității locale”, se arată în solicitarea lui Piţigoi, aprobată cu unanimitate de voturi de către consilierii locali. Mai mult, în luna ianuarie 2022, Primăria a emis autorizația de construire. „Începerea lucrărilor de construcții este condiționată de recepția lucrărilor de deviere a unor rețele existente, ce se vor autoriza ulterior, în baza unei sau unor autorizații distincte – în conformitate cu avizele furnizorilor de utilități obținute”, se precizează în autorizația 754/2021. În principal este vorba despre conducte ale Apavital și instalații ale Delgaz. Conducte care stau nemişcate...
Cea mai recentă soluţie vine de din partea DRDP Iaşi
Ultima (sperăm) instituţie care s-a decis să ia taurul de coarne este Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, care vrea să ridice pasarele pentru pietoni în zonele intens circulate, pentru a evita accidentele rutiere. În zona județului Iași au fost luate în calcul trei zone de pe drumul european DE 583, dar și mai multe artere din județene învecinate și care sunt administrate de Direcția de Drumuri. O astfel de pasarelă este propusă în zona orașului Podu Iloaiei, la kilometrul 49+210, la trecerea la nivel cu calea ferată în apropiere de intrarea în localitate, celelalte două fiind cele din zona Metro, comuna Miroslava, pe drumul european 583, dar și în comuna Lețcani, la trecerea la nivel de cale ferată, unde se produc frecvent accidente rutiere. „Proiectul se află depus la CNAIR, aşteptăm răspuns. Sursa de finanţare este PNRR, sperăm să reuşim să-l prindem la finanţare”, spune directorul DRDP Iaşi, Ovidiu Laicu. Acesta propune şi pasarele pietonale și pe alte tronsoane de drumuri din zona Moldovei. Este vorba de DN 2 (E85), la km 251+431, în localitatea Orbei, din județul Bacău, la trecerea la nivel de cale ferată. Tot pe DN 2 (E85), lângă Hanu Ancuței, județul Neamț, ar putea apărea un pasaj, dar şi pe DN 24 (E581), la kilometrul 27+400, la Munteni, județul Galați, pe DN 2E, la kilometrul 29+928, la Păltinoasa, județul Suceava, dar și pe DN 29, intersecție cu DJ 296A, localitatea Costești, județul Botoșani. De asemenea, a fost luat în calcul și DN 29, la kilometrul 19+795, în localitatea Huțani (Suceava). Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau