Prea puţini kilometri de piste pentru biciclete!
Dimensiune font:
De asemenea, trebuie gândită extinderea rețelei de transport public, prioritizarea transportului public în intersecții printr-o semaforizare inteligentă şi crearea liniilor dedicate transportului public pe principalele bulevarde
Primăria Iaşi a lansat în dezbatare publică „Planului integrat de calitate a aerului pentru municipiul Iași pentru indicatorii dioxid azot, oxizi de azot (NO2/NOx) și particule în suspensie PM10”, ieşenii fiind chemaţi să consulte acest document şi, eventuală, să formuleze sugestii sau amendamente. „Se estimează că principalele sursele de poluare cu NOx sunt mijloacele de transport. Oxizii de azot provin, de asemenea, din procesele industriale bazate, în anumite segmente tehnologice, pe arderea combustibililor fosili. Cea mai mare contribuție o au centralele electrice pe bază de gaz natural, în timpul proceselor de combustie, azotul molecular și oxigenul molecular reacționează la temperaturi. Expunerea la concentrații ridicate poate fi fatală, iar la concentrații reduse afectează țesutul pulmonar”, se arată în document. Planul indică şi zonele expuse la aceşti poluanţi, cum ar fi zonele locuite, riverane drumurilor intens circulate, intersecțiile și zonele cu acumulare de surse de emisie, ce pot accentua caracterul cumulativ al concentrațiilor și depășiri ale valorii-limită. „Se poate constata că zona centrală este cea mai expusă poluării care provine în cea mai mare măsură de la traficul rutier.
De asemenea, putem observa că cele mai multe școli și grădinițe (conform hărților GIS) se află în zona centrală, zona cea mai expusă poluării”, susţin cei care eu elaborat docuimentul.
Ţinte mai ambițioase,
Evident, sunt trecute în revistă măsurile menite a diminua poluarea în oraş, mîsuri care, în general, au fost implementate în decursul anilor. Este vorba de reabilitarea și modernizare infrastructurii, mărirea suprafeţelor de spaţiu verde și întreţinerea corespunzătoare a acestora, promovarea unui transport public de o calitate înaltă și nepolantă, asigurarea necesarului de locuri de parcare, creșterea de facilităţi pentru deplasarea cu bicicleta, reabilitarea și modernizarea sistemului centralizat de termoficare, realizarea sistemului de management al traficului, utilizarea cu prioritate a mijloacelor de curăţare mecanizate, stropirea străzilor. Totuşi, reprezentanţii societăţii civile susţin că, în plan, există multe elemente care pot fi îmbunătăţie. „La partea de infrastructura pentru biciclete, planul prevede doar 5 km de piste cu data de implementare 2021. Conform proiectului „Axe protejate de circulație pentru biciclete” inițiat de către primarul Mihai Chirica, vor fi realizate 2 axe: Axa Nord – Sud: Copou – Centru – Bucium, respectiv Axa Est – Vest: Păcurari – Centru – Tătărași – Dancu. Având în vedere că durata de realizare a studiilor întregului proiect este de maximum doi ani (2020 – 2022), am propus asumarea unor ținte mai ambițioase, incluzând în plan și restul kilometrilor de piste corespunzători celor 2 axe, etapizat pe încă 2 date de implementare: 2022 și 2023”, spun reprezentanţii APTA (Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași).
Propuneri pentru stimularea utilizării transportului public
Aceştia aduc în discuţie şi alte măsuri care ar trebui implementate. „Am observat că din acest plan lipsesc cu desăvârșire măsurile pentru stimularea utilizării transportului public. Ținând cont de numărul mare de mașini poluante care n-ar mai trebui să fie pe străzile din Iași, de dificultățile economice cauzate de criza covid ce vor persista în următorii ani - deci puțini dintre cei ce acum au o mașină Euro 1 sau 2 își vor achiziționa una electrică - am propus măsuri care să ofere cetățenilor alternativa unui transport de masă calitativ, ce rezolvă și problema congestiilor si scade presiunea pe spațiul public, prin proiecte prevăzute și în PMUD: extinderea rețelei de transport public, prioritizarea transportului public în intersecții printr-o semaforizare inteligentă, crearea liniilor dedicate transportului public pe principalele bulevarde, acolo unde și cantitățile de noxe sunt cele mai mari. De asemenea, tot în concordanță cu PMUD, am propus implementarea unei politici de parcare eficiente și integrate prin care să se aloce o parte mai mică din spațiul public parcării la sol, construcția unor parkinguri supraetajate în cartiere și a unor parcări la principalele intrări în oraș (P&R), pentru a rămâne mai mult loc deplasărilor prietenoase cu mediul”, mai spun reprezentanţii asociaţiei. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau