Rezilierea contractului de proiectare a autostrăzii A 13 provoacă indignare în PSD Bacău
Dimensiune font:
* „Luni dimineață voi fi prezent la sediul Ministerului Transporturilor, pentru a reactualiza, împreună cu ministrul Grindeanu, foaia de parcurs pe principalele proiecte de infrastructură majoră ce se intersectează cu județul Bacău”, susține liderul PSD Bacău, europarlamentarul Dragoș Benea
Firma Search Corporation a notificat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), săptămâna trecută, în legătură cu rezilierea contractului de proiectare a autostrăzii A13 Brașov - Bacău, ca urmare a imposibilității acoperirii costurilor cu studiile geotehnice.
Faptul în sine, oarecum intuit de specialiștii în domeniu, a provocat indignare în cadrul filialei Bacău a PSD. Liderul local, europarlamentarul Dragoș Benea, a convocat imediat presa pentru a stabili nu doar vinovații, ci și planul de acțiune al soial-democraților în legătură cu acest aspect. „Încă din ianuarie 2022, odată cu preluarea funcției de secretar de stat la Ministerul Transporturilor de către Gabriel Bunduc, am sesizat că proiectarea A13 înaintează într-un ritm complet nesatisfăcător și neconcludent. Cauzele sunt multiple: licitația a pornit în 2019 și s-a încheiat în primăvara lui 2020, cu anumite estimări și valori care, astăzi, nu mai sunt sustenabile. Au trecut doi ani, cu pandemie, cu criza prețurilor din energie, inflație și război – doi ani, 2020 și 2021, în care PSD nu s-a aflat la guvernare și nu a avut pârghiile necesare să influențeze, decizional, mersul proiectării pe autostrada A13”, a menționat Benea.
Acesta susține că rezilierea contractului de proiectare de la autostrada A13 Bacău – Brașov „nu e un capăt de țară” și amintește că centura Bacăului a pornit la drum tot cu o reziliere.
Dragoș Benea dorește acum o reziliere amiabilă a contractului cu Search Corporation, care să permită reluarea rapidă a procedurii de licitație și, ulterior, desemnarea unui proiectant capabil să ducă la bun sfârșit elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. „Dacă este să invocăm o parte pozitivă a experienței ultimilor doi ani, aceasta este că Jaspers – consultantul agreat de Comisia Europeană – a aprobat traseul autostrăzii”, apune liderul PSD Bacău.
Benea: „Am conemnat două rânjete: unul la Iași... altul la Bacău”
Dragoș Benea nu a rezistat tentației de a ataca doi specialiști care, în opinia sa, lucrează împotriva A 13. „Am consemnat, odată cu solicitarea de reziliere depusă la CNAIR de proiectant, două rânjete: unul la Iași, al unui consilier de la Ministerul Transporturilor (Cătălin Urtoi - n.r.), altul la Bacău, al unui fost ministru. Consilierului îi doresc să rămână până în 2030 la minister și să ne informeze, lună de lună, despre mersul proiectelor de autostradă din Moldova plus o recomandare: să fie mai atent la obiectivele și aspirațiile de mediu ale Uniunii Europene, care vor îngreuna suplimentar construcția de autostrăzi în Europa, inclusiv acordarea de finanțări pentru asta. Grijuliului de la Bacău care, periodic, moare pe Facebook de grija A13 îi transmit că în ultima jumătate de an toți factorii decidenți pe acest proiect au avut întâlniri la fiecare două săptămâni, în format fizic sau on-line, inclusiv în Bacău, unde cei de la Search au poposit, numitorul comun fiind efortul de a căuta o soluție de compromis care să împingă proiectul spre înainte. Dacă în 2018 sau 2019 Ministerul Transporturilor ar fi amendat legislația, așa cum Sorin Grindeanu a făcut-o în mai 2022, restul rămas de executat pe proiectarea A13 ar fi putut fi încredințat prin negociere directă – așa, suntem nevoiți să parcurgem iarăși o procedură de achiziție publică, cu tot cu avatarurile ei anevoioase”, a precizat Dragoș Benea, adăugând că A13 rămâne obiectivul PSD Bacău, „pe care-l vom urmări ca și până acum, oricâte jigniri, piedici sau rânjete vom mai avea de înfruntat”. „De altfel, luni - la 9 dimineața - voi fi prezent la sediul Ministerului Transporturilor pentru a reactualiza, împreună cu ministrul Grindeanu, foaia de parcurs pe principalele proiecte de infrastructură majoră ce se intersectează cu județul Bacău”, a menționat europarlamentarul băcăuan.
Urtoi: „Autostrada A13 strabate trei județe, iar în Covasna și Brașov sunt probleme cu traseul”
Incriminat, în mod subtil, de liderul PSD Bacău, pentru eșecul autostrăzii A13, Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Trnsporturilor, a ținut să precizeze că Studiul defezabilitate și proiectarea autostrăzii Bacău - Brașov au început cu stângul, deoarece au fost subfinanțate. „S-a acceptat semnarea unui contract în condițiile știute de subfinanțare, deși Comisia de Licitație putea să respingă oferta. Este Urtoi vinovat de acest lucru?! S-a pornit o mișcare anti-A8 în 2017, dinspre Bacău, deși această autostradă era pe culoarul principal de transport TEN-T CORE, recunoscută de Comisia Europeană prin MPGT din 2015 și prin HG 666/2016. Este Urtoi vinovat de acest lucru?! A fost blocată timp de cinci ani (2014-2019) orice încercare de reluare a SF-ului pe A8. Este Urtoi vinovat de acest lucru?! Autostrada A13 este o autostradă care strabate trei județe, nu doar Bacăul, iar în Covasna și Brașov sunt probleme cu traseul... Autostrada A8 are o lege care trebuie respectată, votată cu unanimitate de voturi în 2018- Legea 291/2018 și OUG 105/2020 - termene de execuție... Din punct de vedere economic și strategic A7 și A8 sunt două proiecte foarte importante pentru regiunea Moldovei, pentru România și pentru Europa! Hai să le facem și să vedem cum găsim o soluție rapidă pentru deblocarea A13, Tișița - Albiţa și Focșani- Brăila”, a postat, ieri. pe pagina sa de socializare, Cătălin Urtoi. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau