Sirenele vor răsuna în fiecare zi de miercuri

Dimensiune font:

| 28-02-2023 23:59

Şefii ISGU şi-au propus să-i obişnuiască pe ieşeni cu cele patru tipuri de alarme acustice: atac şi preatac aerian, alarmă la dezastru şi încetarea alarmei * deşi pare logică, măsura este inutilă într-un oraş unde doar 20.000 de oameni şi-ar găsi loc în adăposturile de protecţie civilă * mai mult, maxim 4.000 de ieşeni ar fi protejaţi în cazul unui atac chimic!

Având în vedere necesitatea informării populației cu privire la semnalele de alarmare acustice, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a planificat, începând cu luna martie a acestui an, reintroducerea de exerciții lunare de testare a sistemelor de alarmare. Aceste exerciții vor avea loc în prima zi de miercuri a fiecărei luni și, ca atare, vor avea titulatura de „Miercurea alarmelor”. În municipiul Iași, ca și la nivel național, exercițiul de alarmare va fi organizat astăzi, 1 martie 2023, în intervalul orar 10.00 - 11:00, când va fi introdus unul dintre semnale de alarmare acustică. Sunt patru tipuri de alarmare. Semnalul alarmă aeriană (alarmarea populației despre apariția pericolului imediat al unui atac aerian) se compune din 15 sunete (impulsuri) a 4 secunde fiecare, cu pauză de 4 secunde între ele (pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 15 sunete a câte 2 secunde fiecare, cu pauză de 2 secunde între ele). Al doilea este semnalul alarmă la dezastre (prevenirea populației asupra pericolului iminent de producere sau producerea unor dezastre naturale, tehnologice sau biologice), se compune din 5 sunete (impulsuri) a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele (pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 5 sunete a câte 8 secunde fiecare, cu pauză de 5 secunde între ele). Al treilea este semnalul prealarmă aeriană (prealarmarea populației despre posibilitatea producerii unui atac aerian) se compune din 3 sunete (impulsuri) a 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele  (pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 3 sunete a câte 16 secunde fiecare, cu pauză de 6 secunde între ele). În fine, semnalul încetarea alarmei (înștiințarea populației despre trecerea pericolului) se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute (pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 1 minut).

Buncărele din oraş, multe şi totuşi insuficiente…

Măsura vine într-un context politic extrem de delicat, dublat de o intensificare a activităţii seismice în zona Olteniei. De altfel, consilierii locali s-au arătat preocupaţi şi de situaţia adăposturilor civile din oraş, solicitând o situaţie actualizată cu starea acestora. Iaşul are 170 astfel de adăposturi, din care Primăria administrează 124. Dacă înainte de 1989, în şcoli sau fabrici, se făceau cursuri prin care ieşenii erau instruiţi cum să se comporte în cazul unui atac, fiind indicate şi adăposturile în care s-ar putea refugia în caz de alertă, odată cu trecerea timpului, s-a pus accent doar pe situaţii de urgenţă generate de calamităţi sau dezastre naturale, pe considerentul că, spre deosebire de alte zone geografice, Europa Centrală ar fi cumva ferită de conflicte armate. Astfel, rolul adăposturilor antiaeriene din oraş a fost trecut în plan secundar, la fel ca şi starea „buncărelor” din subsolurile unor blocuri, lăsate de izbelişte  sau ţinute sub cheie de administratorii blocurilor care le găzduiesc. De-abia în ultimii ani se remarcă eforturi suplimentare nu neapărat în sensul dotării lor, cât mai ales în desemnarea unor persoane care să facă aceste buncăre cu adevărat funcţionale. „Şi războiul din Ucraina, şi seria de cutremure, au determinat IGSU să facă o reinventariere a responsabilităţilor autorităţilor locale. La Iaşi avem chiar şi adăposturi pentru situaţii speciale, cum ar fi atacurile chimice sau nucleare, însă numărul cetăţenilor pe care i-ar putea adăposti este subunitar ţinând cont de populaţia oraşului. Oricum, am mai angajat un om la Protecţia Civilă, un fost ofiţer de armată, care are atribuţii în ceea ce priveşte aceste adăposturi”, a spus primarul Mihai Chirica. 

Stăm bine doar la sirene

Conform specialiştilor în protecţie civilă din cadrul Primăriei Iaşi, în oraş sunt în acest moment 123 de adăposturi antieriene, plus un centru de comandă. „Unele au 150 de metri pătraţi, altele 75. Toate sunt funcţionale”, au transmis aceştia. Evident, numărul buncărelor şi mărimea lor induc faptul că, raportat la populaţia municipiului, un procent insignifiant de cetăţeni s-ar putea adăposti în eventualitatea unui atac aerian. Maxim cinci procente la o populaţie de 400.000 de suflete. O altă problemă ţine de dotarea adăposturilor. „Adăposturile trebuie dotate cu filtre. Sunt necesare trei astfel de filtre, iar preţui unui singur filtru este 2.000-3.000 de euro. Finanţarea pentru dotarea adăposturilor, nu numai a celor din Iaşi, revine statului român, prin instituţiile abilitate”, mai spun specialiştii în protecţie civilă.

Cumva complementare adăposturilor antiaeriene, sirenele de alarmare sunt singurul capitol la care Iaşul stă bine. Sunt 17 astfel de sirene, toate electronice, rodul unui efort financiar de administraţiei locale. Din fericire, au fost auzite, în special miercurea şi doar în urma uner excerciţii a celor de la ISU. Lucian STATE

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Micii ieșeni, în topul lumii la aritmetică mentală! Campioni internaționali la Bruges, Belgia
17/04/2025 17:59

Cu mintile lor agere si un antrenament temeinic in spate, micii matematicieni din Iasi au strălucit la prima editie a Olimpiadei Internationale de Aritmetică Mentală AMAkids CUP 2025, desfăsurată pe 14 apr ...

Iașul a luat potul cel mare la Olimpiada Națională de Fizică
17/04/2025 14:14

* elevii ieseni au obtinut, la Olimpiada Natională de Fizică din acest an, 22 distinctii! Olimpiada Natională de Fizică s-a desfăsurat in acest an scolar la Slobozia, judetul Ialomita, in perioada 10-15 a ...

DE 28 Iași – Târgu Frumos supravegheat din elicopter! Ce amendă primești dacă depășești pe partea dreaptă
17/04/2025 14:13

* in cadrul actiunilor de survolare si supraveghere a traficului rutier, derulate in aceste zile, aproximativ 35 de conducători auto au fost surprinsi in timp ce efectuau depăsiri neregulamentare ale altor au ...

Câțiva ieșeni primesc bani pe viață de la stat pentru rezultatele sportive
17/04/2025 14:13

Iasul a avut mereu sportivi care au performat in multe domenii, aducand medalii olimpice, mondiale sau europene pentru Romania. 14 dintre acestia primesc din partea statului, ca recunoastere a prestigiului adus ...

De ce sunt interzise oțetul și urzicile în Joia Mare
17/04/2025 14:07

Joia Mare, cunoscută si sub denumirile de Joia Neagră sau Joia Patimilor, este una dintre cele mai importante zile din Săptămana Mare. Ea marchează momentul in care Mantuitorul Iisus Hristos le-a spălat ...

De ce și când vopsim ouă roșii
17/04/2025 13:51

* medicii ne recomandă să le gătim cat mai aproape de ziua de Paste si să le consumăm in cel mult trei zile pentru a reduce riscul unor toxiinfectii alimentare * Joia mare este ziua in care in cele mai mul ...

Elevii ieșeni încă mai vin la școală cu păduchi și râie!
17/04/2025 13:50

Desi departe de cifrele cu care luptau in urmă cu doar 5 ani, scolile iesene continuă să se confrunte cu incă multe cazuri de pediculoză (păduchi) si scabie (riie). În urma triajului epidemiologic ...

Tramvaiele și autobuzele CTP vor circula până la ora 2,30, de Înviere!
17/04/2025 13:49

* autobuzele si tramvaiele de pe toate traseele vor circula cu o frecventă de aproximativ 30 de minute Program special de Paste – Transport public prelungit in noaptea de Înviere. Pentru a veni i ...

Operație în premieră națională, la IRO
17/04/2025 13:49

Prima reconstructie mamară asistată de robot la IRO Iasi, premieră medicală in Romania si Europa de Est. Principalele avantaje ale chirurgiei robotice le reprezintă cresterea gradului de precizie in interv ...

Revin „stranierii” ieșeni, escortați de Poliție!
17/04/2025 13:49

* un iesean căutat de autorităti din aprilie 2023, in vederea executării unei pedepse de 9 ani si 8 luni de inchisoare, pentru constituirea unui grup infractional organizat si trafic de minori, a fost adus d ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei