Societatea civilă cere autorităților „foaie de parcurs” pentru Autostrada Unirii!
Dimensiune font:
* cu un decalaj la nivelul Studiului de Fezabilitate de doi ani, secțiunea Ungheni - Iași - Moțca, în lungime de 93,27 km, este cea mai întârziată dintre toate loturile Autostrăzii Unirii, aflându-se în acest moment în etapa de dezbatere publică pentru obținerea Acordului de Mediu * „În scenariul optimist, lucrările ar putea fi demarate în trimestrul III sai IV al anului 2025, astfel că abia în anul 2028 sau 2029 vor avea integral autostradă de la Valea Prutului până la Valea Siretului”, spune Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi unul dintre dintre membrii fondatori ai Asociației „Moldova vrea Autostradă”, consideră că pentru finalizarea la timp a secțiunilor din Autostrada A8 (Autostrada Unirii) este nevoie ca autoritățile centrale să elaboreze în cel mai scurt timp o „foaie de parcurs” care să permită depăşirea întârzierilor înregistrate în acest moment în procesul de întocmire a documentațiilor necesare începerii lucrărilor de construcţie a autostrăzii.
În opinia lui Covăsnianu, pentru ca Autostrada Unirii (A8) să poată fi implementată în integralitate până în 2032-2035, este nevoie ca autorităţile să respecte întocmai etapele prevăzute în foaie de parcurs până la data de 31.12.2024. Referindu-se la proiectul podului rutier de la Ungheni, în lungime de 1,1 km, fondatorul Asociaţiei „Moldova vrea autostradă” consideră că firma câştigătoare a licitaţiei ar trebui să fie desemnată până cel mai târziu la sfârşitul acestui an şi tot până la sfârşitul anului ar trebui să fie atribuit contractul și eliberat ordinul de începere a lucrărilor. În ceea ce priveşte secțiunea Ungheni - Iași - Târgu Neamț, tot până la sfârşitul anului curent ar trebui să fie obținut Acordul de Mediu, să fie finalizat Studiul de Fezabilitate (SF) şi emisă Hotărârea de Guvern (HG) prin care să fie aprobați indicatorii tehnico-economici și lansată, de asemenea, licitația privind proiectarea şi execuția lucrărilor.
Nu în ultimul rând, spune Adrian Covăsnianu, tot până la sfârşitul acestui an ar trebui să fie emisă Autorizaţia de Construire pentru secţiunea Moțca – Leghin, după care să fie demarate lucrările. „Consider că Autostrada Unirii are nevoie de un efort considerabil de atenție și de susținere din partea societății civile. Clasa politică (indiferent de ierarhie) reacționează și se adaptează (și) la reacția congruentă și unită a mișcării civice. Având în vedere ritmul lent de maturizare a proiectului, facem un apel către autoritățile centrale și decizionale de a respecta foaia de parcurs de mai sus, de a nu mai tergiversa și a nu mai temporiza implementarea proiectului Autostrăzii Unirii. Anul acesta este unul important pentru A8 și ar trebui să vedem pași concreți pentru implementarea acestei importante investiții, vitale pentru regiunea Moldovei”, a declarat Adrian Covăsnianu.
Secțiunea Ungheni – Iași – Moțca, întârzieri de peste doi ani față de termenul stabilit inițial
Membrul fondator al Asociaţiei „
Cu un decalaj la nivelul Studiului de Fezabilitate (SF) de 24 luni, respectiv de doi ani, secțiunea Ungheni - Iași - Moțca, în lungime de 93,27 km, este cea mai întârziată dintre toate loturile Autostrăzii Unirii, aflându-se în acest moment în etapa de dezbatere publică pentru obținerea Acordului de Mediu. „După etapa de dezbatere publică din luna iulie, cel târziu în luna august 2024, se poate obține Acordul de Mediu. Astfel, după avizarea în Comitetul Tehnico-Economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmează aprobarea documentului de către Ministerul Transporturilor și Hotărârea de Guvern prin care urmează să fie aprobați indicatorii tehnico-economici, creându-se astfel premisele lansării viitoarei licitații de proiectare și apoi de execuție, cel mai probabil către finalul anului 2024 sau începutul anului 2025. În scenariul optimist, lucrările ar putea fi demarate în trimestrul III sai IV al anului 2025, astfel că abia în anul 2028 sau 2029 vor avea integral autostradă de la Valea Prutului până la Valea Siretului”, spune Adrian Covţsnianu.
În ceea ce privește secțiunea Moțca – Leghin, în lungime de 29,9 km, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor estimează că antreprenorul ar putea intra în teren cu execuția lucrărilor cel mai devreme în luna august 2024. „Încă nu avem Autorizație de Construire și nici Serviciile de Supervizare contractate, aflate în deliberare de la sfârșitul lunii mai 2024, dar considerăm că în curând vom avea vești pozitive pentru ca cei 29,9 km de autostradă să fie livrați în anul 2026”, a afirmat Adrian Covăsnianu. Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau