Surpările de la Bulbucani nu pot fi imputate constructorului
Dimensiune font:
Un drum judeţean din Iaşi, de fapt, o porţiune din Axa Rutieră Iaşi-Sucevava, modernizată prin fonduri europene, s-a surpat anul acesta de trei ori. De altfel, firma care s-a ocupat de lucrare ar fi constatat faptul că terenul în zona respectivă ar avea probleme şi că orice lucrare s-ar face, există riscul surpării. În condiţiile în care ultima surpare a apărut după recepţia lucrărilor, s-a născut întrebarea dacă reparaţiile şi lucrările de consolidare ar fi trebui realizate de constructor şi nu de o direcţie din cadrul CJ Iaşi. Într-un răspuns oferit senatorului PSD Maricel Popa, ministrul Adrian Câciu spune că alunecarea versantului se datorează unor cauze externe proiectului tehnic și execuției acestuia și nu pot fi imputate constructorului.
În luna august au apărut noi probleme în zona podului peste lacul Bulbucani, aflat în extravilanul comunei Gropnița pe DJ 281D. Consiliul Județean Iași a primit rezultatele expertizei tehnice efectuate pe acest drum, iar concluzia ar fi că în urma fenomenelor meteo extreme înregistrate în primăvară, aici au apărut alunecări de teren care au afectat carosabilul. Expertiza a scos la iveală că riscurile identificate în studiile geotehnice de la faza SF s-au accentuat și că este nevoie ca soluția tehnică adoptată iniţial pentru stabilizarea zonei să fie completată cu o nouă soluție tehnică. Aceasta implică o variantă de consolidare prin structură de sprijin cu fundație pe piloți forați, dispuși la baza versantului, și refacere taluz cu pământ armat cu geogrile biaxiale. „Printr-o hotărâre de Consiliu Județean, tronsonul din DJ 281D unde au apărut alunecări de teren va fi predat în administrare DJADP care va avea sarcina de a implementa noua soluție tehnică. Până la începerea lucrărilor de remediere, vom securiza zona afectată, iar echipele DJADP vor face o serie de lucrări de stabilizare a versanților astfel încât drumul să rămână viabil. Remedierea acestor alunecări de teren este o provocare complexă, neprevăzută în soluția tehnică aprobată de fosta administrație județeană, dar ne asumăm responsabilitatea să aplicăm noi măsurile de consolidare corespunzătoare, astfel încât ieșenii să poată beneficia de infrastructură rutieră de calitate, așa cum ar fi trebuit de la bun început”, a declarat președintele Consiliului Județean, Costel Alexe.
Maricel Popa: Cine plăteşte?
Adversar declarat al şefului CJ Iaşi, senatorul Maricel Popa, cel care, de altfel, a folosit subiectul pentru noi atacuri politice la adresa conducerii liberale a Consiliului Judeţean. Parlamentarul ieşean a cerut punctul de vedere al Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, susţinând că reparaţiile drumului în zona Bulbucani ar fi trebuit realizate de constructor.
„Cu toate că nu ar fi trebuit să ajungă în această situaţie, reprezentanţii Consiliului Judeţean Iaşi au iniţiat un proiect de hotârâre peivind efectuarea de către DJADP Iaşi a lucrărilor de consolodare şi întreţinere a sectorului de drum din DJ 281 în zona lacului Bulbucani oe care l-au şi aprobat în şedinţa extraordinară din 22 august. Din informaţiile pe care le deţin, în urma implementării unui proiect cu finanţare europeană, lucrările aferente ce presupun efectuarea reparaţiilor şi lucrărilor de consolidare ar trebui să fie apanajul constructorului, nicidecum al unei direcţii din cadrul Consiliului Judeţean Iaşi. Practic, lucrările de consolidare urmează să fie efectuate din banii ieşenilor. Motivat de aceste aspecte vă rog să transmiteţi care sunt prevederile legale conforme cu impelmentarea proiectelor finanţate prin mecanisme europene”, a cerut Maricel Popa.
Ministerul spune că executantul lucrărilor este degrevat de orice responsabilitate
Însă răspunsul venit de la Bucureşti este fără echivoc: constructorul nu are nicio vină. „La data recepţiei lucrărilor - 20.03.2023, terenul era stabil. Ulterior recepţiei la terminarea lucrărilor, pe fondul acţiunii apei din lacul de acumulare asupra zonei de taluz, a apărut o nouă alunecare de teren. Consiliul Judeţean lași a dispus întocmirea unei expertize tehnice pentru identificarea cauzelor care au condus la degradarea lucrărilor executate si identificarea unor soluţii de remediere a problemei. În situația de faţă, execuția lucrărilor s-a făcut în limitele legii, constructorul respectând dispoziţiile proiectului tehnic și D.D.E.-urile (detaliile de execuție) pentru realizarea nivelului de calitate stabilit prin proiectare. Concluzia expertizei tehnice privind degradările apărute pe acest sector de drum, a fost că alunecarea versantului se datorează unor cauze externe proiectului tehnic și execuției acestuia și nu pot fi imputate constructorului, nefiind de natura reparațiilor şi lucrărilor de consolidare care să fie apanajul constructorului”, spun oficialii ministerului. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau