Ucigaşii de pe şosele, răsfăţaţii sistemului judiciar românesc
Dimensiune font:
* de la începutul acestui an, în instanţele ieşene s-au judecat pe fond 73 procese în care inculpaţii sunt şoferi ce au omorât oameni * doar şapte condamnări, una singură cu executare
Rareori se întâmplă să treacă mai mult de o săptămână fără să aflăm, că, pe raza judeţului s-a produs un accident rutier soldat cu decese. De ani de zile, pe şosele se petrec şi adevărate carnagii. Mereu se invocă infrastructura, starea precară a drumurilor, semnalizări lipsă ori neadecvate. Foarte rar, extrem de rar, sunt puşi la index şoferii vinovaţi. Nu doar de către opinia publică, ci, mult mai grav, de sistemul judiciar românesc.
Autorii acestor omoruri din „culpă” scapă cu sentinţe simbolice, condamnări cu suspendare, după procese îndelungate, înşirate pe ani de zile. Practic, nepedepsiţi. Pentru că, în marea majoritate a cazurilor, astfel de şoferi îşi prelungesc, tot în instanţă, dreptul de a conduce. Din 30 în 30 zile, până la Sântu' Aşteaptă. Se dă verdictul, ei continuă să şofeze dezinvolţi, deşi au morţi pe conştiinţă...
De la începutul anului, în instanţele ieşene (Judecătoria Iaşi, Judecătoria Paşcani, Judecătoria Hârlău, Judecătoria Răducăneni, Tribunalul Iaşi, Tribunalul Militar Iaşi, Curtea de Apel Iaşi) s-au judecat pe fond (rejudecat, în cazul Curţii de Apel) 73 astfel de speţe. În 65 dintre aceste dosare (89%) încă nu s-a ajuns la o concluzie, deşi faptele au fost săvârşite cu ani buni în urmă, de cele mai multe ori dovezile sunt clare şi arhisuficiente.
Cum spuneam, astfel de procese durează enorm de mult, inculpaţii pot ajunge, după celebra Decizie nr.358 din 26 mai 2022 a Curţii Constituţionale, la împlinirea termenului de prescripţie. Se încetează procesul penal împotriva lor, scapă cu basma curată şi cu cazierul imaculat. Avem deja un asemenea caz în acest început de an:
Pasagera din dreapta a murit pe loc. S-a întâmplat acum şapte ani, nicio zi de puşcărie
În dimineaţa de 26 februarie 2016, în jurul orei 4.00, pe Calea Chişinăului, a avut loc un accident ce a stârnit multă vâlvă la acea vreme. A.D.C., şoferul unui Tico se afla într-o stare avansată de ebrietate, aproape de comă alcoolică, venea dinspre Tomeşti, din cauza beţiei şi a vitezei excesive (aproximativ 120 km/h), a văzut mult prea târziu un TIR parcat pe prima bandă, deşi imensul vehicul era semnalizat corespunzător. Conducătorul camionului dormea dus şi a fost trezit brusc. Credea că-i cutremur.
A.D.C. a reacţionat, dar mult prea târziu, a tras disperat stânga de volan, însă impactul nu a mai putut fi evitat. Stâlpul din partea dreaptă a parbrizului (montantul drept al parbrizului) autoturismului marca Daewoo Tico, intrat în coliziune cu structura de rezistenţă din partea stânga jos a semiremorcii, a pătruns efectiv în habitaclu, lovind violent capul victimei. Femeia a murit pe loc, şoferul vinovat a suferit şi el ceva răni, dar a scăpat cu bine. Autorul accidentului a fost dus la IML pentru recoltarea probelor biologice, unde i s-a găsit o alcoolemie în sânge de 1,2 mg/l. Nici femeia decedată nu era mai trează, 1 mg/l.
Dosarul penal a fost început în ziua tragicului eveniment, dar rechizitoriul a ajuns în instanţă după aproape cinci ani şi jumătate. La câteva luni după împlinirea termenului de prescripţie în ce priveşte săvârşirea infracţiunii de „conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe”. Drept urmare, prin sentinţa pronunţată în data de 19 ianuarie a.c., magistraţii au dispus încetarea procesului penal pe această latură. A rămas doar condamnarea pentru „ucidere din culpă”. Doi ani şi nouă luni, cu suspendare.
Viteză triplă faţă de cea legală, pieton ucis pe trecere. Condamnare cu suspendare
În seara de 20 ianuarie 2017, D.C.M. se afla la volanul unui Audi A4 şi, practic, zburda pe drumul principal (DJ 248) din Lunca Cetăţuii. Avea o viteză triplă faţă de cea legală pe acel segment de drum. 89 km/h în loc de 30 km/h. Ajuns în faţa unei treceri de pietoni semnalizată corespunzător, şoferul a ignorat complet toate regulile de circulaţie, aşa cum se menţionează în rechizitoriu. L-a luat din plin pe cetăţeanul C.T., care se angajase, regulamentar, în traversarea străzii. Pietonul s-a asigurat, însă, din păcate, n-a estimat corect viteza excesivă a celui de pe Audi. În plus, s-a gândit că şoferul va frâna, acordându-i prioritate. Nu s-a întâmplat deloc aşa, C.T. a murit pe loc şi, după aproape şase ani, pe 5 ianuarie a.c., ucigaşul şi-a aflat blânda sentinţă. Trei ani, cu suspendare.
Pietonul a fost aruncat în şanţul betonat de colectare a apei pluviale, acolo unde şi-a dat duhul
Alexandra M. nu băuse decât simbolic în după-amiaza de 24 iulie 2016, atunci când participase la o petrecere în familie, în localitatea Golăeşti. Cum soţul ei se cherchelise binişor, femeia sa urcat la volan, în maşină mai urcând fiul ei în vârstă de un an şi cumnata minoră. Era în jurul orei 19.00, autoturismul condus de Alexandra tocmai intrase în Cristeşti, a călcat acceleraţia pentru a depăşi un maxi-taxi, apoi s-a trezit că-i apar brusc în faţă trei pietoni. A frânat cât a putut, dar maşina nu s-a oprit decât după 30 metri. Unul din cei trei a fost proiectat în şanţul betonat de colectare a apei pluviale, acolo unde şi-a dat duhul, la câteva minute după impact.
Microbuzul a oprit şi el, şoferul acestuia a sunat la 112, dar în zadar. Cei de pe ambulanţă n-au mai putut face nimic pentru victimă.
Şoferiţa a fost trimisă în judecată pentru ucidere din culpă abia pe 23 iulie 2021, la cinci ani după accident, au fost zece termene de judecată, verdictul fiind dat pe 25 ianuarie a.c. La fel de indulgent ca şi în celelalte cazuri de acest fel. Doi ani, cu suspendare.
L-a strivit cu roţile camionului, pe trecerea de pietoni, nerăbdător să-şi continue drumul
Pe 11 mai 2018, Bogdan D. se afla la volanului unei basculante, rulând lejer pe un bulevard din cartierul Dacia. E şofer profesionist şi experimentat, cu carnet dobândit în 2006. Nu băuse nimic, era odihnit, fapt normal la orele dimineţii (9.50). A oprit regulamentar la o trecere de pietoni, a acordat prioritate unui grup de trei persoane angajate în traversare, după care şi-a pierdut răbdarea şi a demarat. Nu s-a asigurat defel atunci când a repornit vehiculul, altfel l-ar fi văzut pe C.T., care se angajase şi el în traversare. L-a strivit la modul propriu, roţile din partea dreaptă a punţilor 1 şi 2 (autobasculanta este prevăzută cu patru punţi) au trecut peste corpul victimei. Ca şi cum n-ar fi fost de ajuns, Bogdan a mai şi efectuat câteva manevre scurte, faţă-spate, împrăştiind creierii şi măruntaiele pietonului pe tot carosabilul. Amobinabil. Dar nu suficient. Doi ani şi trei luni, tot cu suspendare, sentinţă dată pe 30 ianuarie 2023.
Un accident oarecum similar s-a produs în dimineaţa de 9 aprilie 2020, în Jigoreni, comuna Ţibăneşti. Şoferul unui Sprinter a dat cu spatele fără să se asigure şi a strivit un consătean care stătea cu spatele. Ucidere din culpă tot fără încătuşări.
Pasagerul a preferat să fie călcat, decât să dea drumul la sticlele cu vin
Despre acest caz am mai scris în urmă cu ceva timp. O faptă petrecută în vara lui 2016, la marginea localităţii Vânători. V.L. avea „pe inventar”, de la patronul fermei, un tractor neînmatriculat. Îl folosea doar la munca pe tarla, nu circulase deloc pe un drum public până în ziua fatidică. Trebuia să care nişte pământ rezultat în urma săpării unei fântâni, s-a prezentat la faţa locului, cei trei muncitori erau deja turmentaţi şi mai aveau chef de băut. Au insistat ca el să-i transporte până în sat, pentru reaprovizionare. N-a scăpat de ei şi a trebuit să-i urce pe tiranţii tractorului, pe o scândură improvizată. Au ajuns cu bine la magazin, au cumpărat mai multe sticle de vin, le-au pus într-o cutie de carton şi au pornit pe drumul de întoarcere la fântână. După câteva sute de metri, cel ce ţinea cutia s-a dezechilibrat, a căzut, dar nu s-a îndurat să abandoneze sticlele. Roata din dreapta spate a tractorului a trecut peste el. A decedat pe loc.
Magistraţii au socotit că-i vorba de o culpă comună, 80% a inculpatului şi 20% a victimei. Evident, nu s-a lăsat cu închisoare.
Ca să ajungi după gratii: în prag de comă alcoolică, navigând cu tractorul prin şanţul plin de apă
Singurul şofer trimis după gratii în acest an este Mihai C. din Andrieşeni. În seara de 11 septembrie 2021, în jurul orei 19.00, acesta s-a urcat beat bine la volanul unui tractor ce avea ataşat în spate un utilaj agricol pentru balotarea fânului. A pornit vesel spre Fântânele, dar totul s-a rupt când a încercat un viraj la stânga, pentru a intra pe un drum sătesc. Forţa centrifugă l-a expediat, cu tot cu remorcă, în şanţul plin cu apă pluvială de pe marginea carosabilului. Un plonjon spectaculos, dar şi tragic. Ion B. trăgea o ţigară pe marginea drumului, era cu spatele şi a fost luat din plin de tractor, târât apoi câţiva metri prin nămolul de pe fundul şanţului.
Mihai nu şi-a dat seama de accident nici după ce s-a împotmolit. Ar fi navigat în continuare, însă a fost oprit de martorii oculari, care au şi anunţat poliţia.
Tractoristul a fost judecat pentru „ucidere din culpă” şi „conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului”. A ajuns în Penitenciarul Iaşi, unde-şi va petrece următorii patru ani şi două luni. E singurul care a primit cu executare în cele aproape trei luni scurse din acest an...
Marcel FLUERARU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau