România reia zborurile cu MiG-21, dar demarează tranziția spre F-35
Dimensiune font:
Cu un război la graniță, România discută apăsat în același timp de trei generații diferite de avioane de vânătoare: bătrânele MiG-uri 21 LanceR ce vor fi ținut în uz încă un an, avioanele F-16 de generația a patra pe care să le cumpere „accelerat” din Norvegia, dar și demararea procesului pentru viitorul avion de generația a 5-a a Forțelor Aeriene Române - F-35, un proces care ar urma să se întindă pe mai mulți ani. Între timp, cea mai mare presiune va fi cea a resursei umane: România nu are și nu va avea în viitorul imediat suficienți piloți cu care să poată opera la maximum flota sa de 48 de avioane F-16.
Activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost reluate, după ce timp de mai bine de o lună avioanele au fost ținute la sol, Armata punând decizia pe seama vechimii, a problemelor tehnice și a numărului de incidente cu aceste aeronave din ultimii ani. Zborurile cu MiG-urile 21 vor fi însă limitate, iar MApN a stabilit exact și data limită la care toate astfel de aparate vor fi scoase oficial din uz: 15 mai 2023. Până atunci, doar o parte dintre MiG-urile 21 vor zbura și doar în misiuni limitate precum cele de poliție aeriană sau pentru antrenamentul de zbor al piloților.
Nu avem piloţi pentru F-16
În paralel, spune MApN, „au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia”, avioane ce ar trebui să ajungă treptat în țara noastră chiar din acest an. Viitoarele F-16 din Norvegia vor înlocui practic bătrânele MG-uri 21 și vor constitui practic încă două escadrile în cadrul Forțelor Aeriene Române. Avioanele F-16 venite din Norvegia, chiar dacă nu sunt noi, mai au resursă de zbor suficientă pentru următorii 10-15 ani și vin într-o configurație chiar mai avansată decât cele 17 pe care le are acum în uz Forțele Aeriene. Pentru ele România va plăti 354 milioane de dolari, dar întreg programul de dotare vine pe deasupra cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro ca pachet logistic, instruire și modernizare.
Problema mare pe care o are, însă, România este că nu are suficienți piloți pregătiți pentru F-16.
Din actuala escadrilă de 17 avioane F-16 operaționale ale RoAF (Forțele Aeriene Române), doar 4 sunt aeronave cu dublă comandă pe care pot fi antrenați și certificați viitorii piloți.
Separat, România trimite piloți la instruire în Portugalia și SUA, însă locurile sunt limitate și nu pot asigura pregătirea unui număr suficient de mare încât țara noastră să aibă un număr confortabil de piloți pentru câte aeronave F-16 va opera în curând. Ana POP
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau