Atunci când totul îngheaţă afară, ce tip de motorina trebuie sa folositi ? Alegeti cel mai bun carburant
Dimensiune font:
Atunci când totul îngheaţă afară, ce tip de motorina trebuie sa folositi ? Alegeti cel mai bun carburant
Dat fiind faptul că folosirea carburanţilor este o condiţie de bază în funcţionarea autovehiculelor, ne-am propus să vă pregătim de iarnă aflând care sunt sortimentele de benzină şi motorină special create pentru a fi folosite la temperaturi mici, cu ce oferte vin companiile petroliere, dar şi ce recomandări au pentru şoferi, în perioada rece.
Iarna şoferii trebuie să fie foarte atenţi de unde şi cu ce alimentează
Atunci când totul îngheaţă afară, motorina trebuie să ardă
În curând vine sezonul rece, perioada care solicită cel mai mult autovehiculele şi care aduce cu sine noi probleme pentru toţi participanţii la trafic. Pentru o bună funcţionare a mijloacelor de transport, şoferii trebuie să se asigure că nu scapă din vedere efectuarea pregătirilor de iarnă, de la anvelope la sistemul de aer condiţionat şi de la lichidul de parbriz la combustibil. Dat fiind faptul că folosirea carburanţilor este o condiţie de bază în funcţionarea autovehiculelor, ne-am propus să vă pregătim de iarnă aflând care sunt sortimentele de benzină şi motorină special create pentru a fi folosite la temperaturi mici, cu ce oferte vin companiile petroliere, dar şi ce recomandări au pentru şoferi, în perioada rece.
Iarna şoferii trebuie să fie foarte atenţi de unde şi cu ce alimentează, căci calitatea carburanţilor îşi spune cuvântul mult mai mult pe timpul rece. În plus, indiferent de întinderea traseului care trebuie urmat, vehiculul ar trebui să aibă întotdeauna rezervorul plin sau cel puţin trei sferturi încărcat, în sezonul rece. Fiecare companie petrolieră pune spre vânzare două tipuri de motorină, unul mai ieftin şi un altul mai scump, cu cifră cetanică mai mare şi care conţine mai mulţi aditivi şi rezistă la o temperatură mai joasă. Cifra cetanică (CC) este o măsură a capacităţii de autoaprindere a carburantului utilizat la motoarele diesel. Standardul european EN 590:2004 reglementează cerinţele aplicabile combustibililor diesel, pe lângă densitate, vâscozitate, punctul de inflamabilitate, conţinutul de sulf, apă, cenuşă, cifra cetanică fiind impusă la o valoare de minim 51. Astfel toţi distribuitorii de combustibili din comunitatea europeană trebuie să asigure valoarea minimă a cifrei cetanice, România adoptând şi ea legislaţia în vigoare. Pe piaţă majoritatea operatorilor au în ofertă motorină cu cifra cetanică între 51-53 (55 fiind maximum posibil la care poate funcţiona normal un motor diesel). Totuşi, şoferii care efectuează drumuri internaţionale trebuie să fie atenţi la utilizarea combustibililor din ţări care nu sunt în UE, combustibili care calitativ pot fi inferiori standardelor europene. De asemenea, dacă transportatorii alimentează din state unde clima nu este atât de rece iarna, aceştia pot avea probleme cu acei carburanţi atunci când ajung acasă, la temperaturi scăzute.
Pentru o mai mare siguranţă este nevoie de o informaţie suplimentară. Motorina de iarnă este clasată pe mai multe niveluri, D simbolizând o rezistenţă de până la -10 grade Celsius, E până la -15 grade Celsius şi F până la -20 de grade Celsius. În funcţie de acest lucru şi de ce temperaturi sunt afară se pot folosi aditivi care au afişat pe ambalaj modul de întrebuinţare. Spre exemplu, un ajutor pe timp rece pentru combustibilul diesel este kerosenul, care se amestecă în proporţie de cel mult 5 litri de petrol lampant la 100 litri de motorină. În condiţii normale, parafina din combustibil se află în stare lichidă, dar la răcire aceasta începe să se cristalizeze. În condiţii de temperaturi suficient de scăzute, în cazul în care viteza de cristalizare nu este micşorată cu ajutorul aditivilor, cristalele vor bloca filtrul de combustibil, iar motorul se poate opri din cauza stagnării combustibilului.
Pornirea pe timp rece
În cazul în care apar dificultăţi cauzate de cristalizarea parafinei, şoferii şi cu atât mai mult transportatorii pentru care timpul de livrare este deosebit de important, trebuie să facă faţă situaţiei şi să pornească cumva motorul. Conform specialiştilor, verificarea tijei pentru a vedea dacă uleiul de motor este fluid reprezintă primul pas. În cazul în care acesta nu este fluid, motorul nu trebuie pornit. Trebuie aşteptat ca uleiul să îşi schimbe starea de agregare pentru a putea fi înlocuit cu unul nou. Apoi, trebuie verificat dacă în filtrul de combustibil este parafină. Dacă combustibilul nu curge, va fi nevoie ca filtrul, mai precis corpul său şi canalele de combustibil, să fie încălzite. Specialiştii interzic mărirea violentă a turaţiilor motorului după pornire pentru a nu deteriora pompa de injecţie şi rulmenţii.
Chiar dacă majoritatea camioanelor au motorizare diesel, există şi pentru motoarele pe benzină diversitate în ceea ce priveşte sortimentele găsite iarna la pompă. Benzina "standard" are cifra octanică 95, pe când benzina superioară are cifra octanică 99 sau 100, ceea ce ajută la o încălzire mai rapidă a motorului. Există şi pentru autovehiculele care funcţionează cu benzină riscuri la alimentare precum amestecarea carburantului cu apă, lucru care este periculos pe timp de iarnă. De aceea este bine ca şoferii să fie precauţi şi să cumpere benzină doar de la staţiile marilor companii petroliere care sunt sigure din punct de vedere calitativ.
Cei mai în măsură pentru a face recomandări legate de carburanţi sunt marii producători din piaţă. Directorul Eurowag, companie ce oferă servicii de alimentare cu cardul pentru flote, a declarat pentru Transporter că "în sezonul rece este important ca punctul de filtrabilitate să fie cât mai scăzut. Standard în perioada de iarnă este clasa E (-15°C), dar pentru siguranţă este recomandată minimum clasa F (-20°C) sau produsele de tip Arctic minim (-24°C)". Cătălin Profir a mai precizat că Eurowag a avut spre vânzare anul trecut şi carburant ce rezista până la -28°C. De asemenea, reprezentantul Eurowag întăreşte ideea de precauţie la alimentare, oferind ca exemplu şoferul unui camion care circulă pe ruta Spania - România şi care trebuie să calculeze cantitatea de motorină astfel încât la tranzitul prin ţări cu temperaturi mai scăzute să nu ajungă cu o cantitate mare de carburant şi să completeze cu motorina din aceste ţări unde punctul de filtrabilitate al motorinei este mai scăzut. "Tot pentru eliminarea situaţiilor neplăcute, şoferii trebuie să aibă în vedere schimbarea filtrelor, evitarea staţionării în câmp deschis unde temperaturile sunt mai scăzute", mai recomandă Cătălin Profir. Pe lângă sfaturi, calitatea carburantului îşi spune cuvântul, Eurowag se asigură de aceasta la partenerii săi prin analize periodice ale calităţii şi proprietăţilor efectuate de către companii independente certificate.
Compania de servicii DKV Euro Service a asigurat şi ea prin reprezentantul său Robert Vass că în ţările în care există temperaturi negative, toţi furnizorii săi pun la dispoziţie combustibilul diesel de iarnă, care, de obicei, funcţionează până la -20 de grade Celsius. Unii furnizori au chiar motorină specială pentru iarnă cu aditivi care poate rezista la temperaturi mai scăzute de -20 de grade Celsius. DKV recomandă fiecărei companii deţinătoare de flote auto să analizeze regiunea în care vor circula autovehiculele în timpul iernii şi să îşi instruiască şoferii cu privire la ce tip de motorină trebuie să folosească.
De asemenea, modul în care îşi desfăşoară activitatea petroliştii în timp de iarnă implică unele modificări logistice şi de management, lucruri interesante de aflat. MOL, una dintre marile companii petroliere din România, s-a confruntat la începutul acestui an, la nivel naţional, cu o situaţie excepţională cauzată de condiţiile meteorologice vitrege. Vremea a condus la blocarea accesului vehiculelor pe drumurile publice, astfel încât furnizorii de carburant au fost şi ei blocaţi şi aşa au apărut dificultăţi la aprovizionarea benzinăriilor.
"MOL România a reuşit să evite situaţiile neplăcute printr-o bună gestionare a lanţului logistic. Ne bazăm şi anul acesta pe o bună cooperare cu autorităţile, astfel încât în caz de forţă majoră sau condiţii extreme, să avem acces pe traseul care leagă depozitiele de benzinării astfel încât clienţii să nu aibă de suferit", ne-a declarat Ovidiu Irimieş, director comerical şi de logistică.
În ceea ce priveşte vânzările pe timp de iarnă, orientarea clienţilor MOL se îndreaptă către segmentul de carburanţi premium.
"Motorina EVO este în continuare preferată de clienţii noştri pentru calitatea deosebită demonstrată în condiţii de temperaturi scăzute", punctează reprezentantul companiei. Totuşi, dacă vremea este foarte rea, în mod evident apare o scădere generalizată a consumului de carburant, clienţii companiei alegând să facă deplasări în conformitate cu condiţiile de trafic.
Şi LUKOIL România este pregătită de iarnă, în cele 300 de staţii de distribuţie din ţară fiind disponibilă spre vânzare motorină cu temperatura limită de filtrabilitate adecvată vremii reci, în conformitate cu standardele în vigoare. Sortimentul de motorină de tip arctic, cu temperatura limită de filtrabilitate de -20 grade şi -26 grade, este indicat a fi folosit pe timp geros.
De asemenea, reprezentanţii companiei LUKOIL România recomandă motorina ECTO care are temperatura limită de filtrabilitate de -15 grade, -20 grade şi poate ajunge până la -25 grade, precum şi schimbarea filtrului de carburant atunci când se trece la un alt tip de carburant (de la cel de vară la cel de iarnă), ţinând cont că depunerile de pe filtru micşorează debitul de alimentare cu carburant.
În ceea ce priveşte asigurarea carburanţilor de iarnă, pot apărea costuri suplimentare. Acestea sunt legate pe de o parte de creşterea cantităţilor de aditivi care conferă carburanţilor proprietăţi adecvate iernii (lubricitate, temperatură limită de filtrabilitate), iar pe de altă parte costurile pot proveni din reţeta de fabricaţie a producătorului, care îşi schimbă parametrii de lucru în procesul tehnologic, comunică societatea LUKOIL România. Şi pentru LUKOIL vânzările în anotimpul rece sunt mai mici decât în celelalte perioade ale anului. Reprezentanţii companiei petroliere consideră însă că vânzările nu vor avea variaţii foarte mari iarna aceasta faţă de cea din 2011-2012.
Compania are în ofertă şi o gamă de uleiuri de motor LUKOIL adecvate sezonului rece (uleiuri sintetice şi semisintetice), precum şi un sortiment de produse necesare pregătirii autovehiculelor pentru iarnă (lichid de parbriz rezistent la temperaturi scăzute, antigel, soluţii împotriva îngheţului, spray-uri pentru dezaburirea parbrizului, raclete etc).
Atunci când iau în calcul pregătirea de iarnă, companiile petroliere au în vedere şi rafturile din magazinele lor, mai exact produsele din segmentul non-oil (în afara carburanţilor). Această marfă este răspunzătoare lunar de 7% până la 30% din totalul încasărilor unei benzinării. Aşadar, ofertele speciale pentru iarnă nu lipsesc nici din magazinele staţiilor de alimentare, mai ales că în anotimpul rece în preajma sărbătorilor încasările din segmentul non-oil pot creşte şi cu până la 30% faţă de o lună normală.
Nu mai este mult până să vină gerul şi tocmai de aceea este bine să ştim ce trebuie să facem astfel încât camionul şi transportul nostru să nu aibă de suferit, cu atât mai mult cu cât mai predispuse la probleme pe timp rece sunt autovehiculele care sunt alimentate cu motorină, adică majoritatea vehiculelor comerciale. În dimineţile foarte friguroase, atunci când motoarele nu vor să pornească pentru că motorina devine mai densă, realizăm importanţa alegerii unui combustibil de iarnă şi de calitate.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau