Mașinile abandonate ar putea fi ridicate mai ușor de pe domeniul public. Doar două condiții vor fi necesare
Dimensiune font:
La Senat a fost depus un proiect de lege a cărui eventuală adoptare ar simplifica apreciabil procedura de confiscare și ridicare de pe domeniul public a vehiculelor abandonate de proprietarii lor pe trotuare sau în parcări. Inițiator este deputatul USR Alin-Gabriel Apostol.
Mașinile abandonate, o problemă pentru primării
Problema mașinilor abandonate s-a acutizat pe măsură ce a crescut numărul total al vehiculelor aflate în circulație, iar locurile de parcare au început să fie insuficiente față de nevoi, mai ales în orașele mari. Deja Guvernul a schimbat normele metodologice privind ridicarea mașinilor abandonate, însă în Parlament se preconizează chiar o soluție mai radicală de rezolvare a problemei.
Proiectul lui Apostol prevede doar schimbarea unui alineat dintr-un articol din Legea 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, însă respectivul alineat ar putea da mână liberă primăriilor să ridice mult mai ușor mașinile abandonate.
Este vorba de definiția vehiculului abandonat care, în legislația în vigoare, este definit drept „vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu respectă condiţiile legale pentru a circula pe drumurile publice”.
În proiectul lui Apostol, sintagma „indicii temeinice”, destul de vagă, este înlocuită de două condiții simple și clare pentru ca un vehicul să fie considerat abandonat și să poată fi ridicat. În primul rând, să aibă termenul de valabilitate al inspecției tehnice periodice (ITP) expirat de cel puțin 6 luni și să fie neasigurat pentru răspundere civilă auto (RCA).
Trotuare eliberate de rable
Statisticile aferente anului 2021 indicau un parc auto de 9.661.483 de vehicule înmatriculate, dintre care 7.611.039 (78,7%) erau autoturisme. La finele acelui an, erau în vigoare 6.710.462 contracte de RCA, ceea ce înseamnă că aproape un milion de mașini nu puteau să circule, număr în care sunt incluse și mașinile abandonate. Însă statisticile oficiale nu menționează câte dintre aceste mașini sunt în garajele sau curțile persoanelor particulare și câte sunt lăsate pe domeniul public.
„Aplicarea prevederilor prezentei legi va avea ca efect eliberarea spaţiilor aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unei unităţi administrativ-teritoriale, în vederea folosirii acestuia în scopuri utile, descongestionarea trotuarelor localităţilor şi a carosabilului, ocupate în prezent de asemenea vehicule, cu efecte benefice asupra fluidizării traficului, precum şi asupra mediului înconjurător”, susține Alin-Gabriel Apostol în expunerea de motive a proiectului său de lege.
În luna martie a acestui an, Guvernul a adoptat HG 152/2023 care modifica normele metodologice ale Legii 421/2002 astfel încât să faciliteze ridicarea mașinilor fără stăpân sau abandonate. Normele detaliau și care sunt „indiciile temeinice” după care se poate aprecia că un vehicul este abandonat: gradul de uzură ridicat, de natură a-l face impropriu utilizării pe drumurile publice; lipsa unor părți componente; radierea din circulație; lipsa asigurării obligatorii de răspundere civilă auto; expirarea termenului ITP.
Prin proiectul de lege depus la Senat sunt suficiente doar îndeplinirea ultimelor criterii menționate în normele metodologice pentru ca autoturismul să fie declarat abandonat. Astfel, primăriile pot ridica mașinile mai ușor fie în vederea comercializării lor, fie pentru casare
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau