Mașinile diesel și un declin de neoprit - De la trecutul glorios, la viitorul deloc frumos

auto  BMW-logo-2

Dimensiune font:

| 18-02-2021 08:48

 Acum 7-8 ani se părea că nimic nu va opri ascensiunea mașinilor diesel și în mai multe țări europene reprezentau peste 60% din parcul auto. Lucrurile sunt cu totul diferite acum: tot mai multe mărci nu mai lansează versiuni pe motorină, în unele orașe aceste mașini nu mai au voie în centru și câțiva oficiali importanți spuneau că dieselul ”este pe moarte”. Totuși, mulți șoferi iubesc mașinile diesel și nu vor ca ele să dispară, iar parcul auto din UE cuprinde peste 100 de milioane de mașini pe motorină și acest tip de combustibil domină clar și segmentul utilitarelor.


Informația pe scurt:
  • La nivelul UE, dieselul reprezinta 42% din întregul parc auto, în timp ce în România, mașinile pe motorina aveau in 2019 aproape 43% din parcul auto. Sunt peste 100 de milioane de mașini diesel în UE, ponderi mari fiind în Franța, Austria, Croația și Irlanda.
  • În Grecia și Olanda dieselul are cea mai mică pondere în parcul auto total, sub 15%. La capitolul mașini noi, înmatriculările de diesel-uri au scăzut cu 32% anul trecut în UE, iar spre final cota de piață a ajuns la sub un sfert din totalul mașinilor.
  • Multor șoferi le plac mașinile diesel. Sunt plăcute la condus, consumul este mai mic, cuplul este mai mare și în unele țări taxele sunt mai reduse datorită emisiilor de CO2 mai mici.
  • Mai multe studii au arătat în ultimii ani că emisiile de la mașinile diesel sunt foarte nocive și guvernele au fost îndemnate să ia măsuri. Constructorii auto au spus că diesel-urile moderne sunt extrem de ”curate” și că nu ar trebuie „penalizate” prin taxe mari sau interdicții.
  • Câteva orașe europene au interzis accesul mașinilor diesel vechi în unele zone. Între 2024 și 2026 interdicțiile se vor generaliza pentru diesel-uri în orașele mari din Europa Centrală și de Vest.
  • În piață sunt, de la an la an, tot mai puține motorizări diesel în ofertele dealer-ilor de mașini noi și tot mai multe mărci scot de tot dieselul din oferta comercială. La second-hand trei sferturi dintre mașinile scoase la vânzare în România au motor diesel.
  • Este clar că mașinile diesel nu au cum să dispară total, însă cota lor va scădea și poate ajunge pe piața mașinilor noi de la 25-27%, la sub 10% în câțiva ani. Constructorii nu mai investesc în motoare diesel noi știind că aceste mașini nu prea au viitor.
Ani grei pentru mașinile pe motorină

”Mașinile diesel sunt terminate. În câțiva ani vor dispărea. Tehnologia aceasta este de domeniul trecutului”. Sunt spusele fostului comisar european Elzbieta Bienkowska, care făcea aceste declarații în mai 2018.

Rar o declarație din domeniul auto a fost atât de controversată, mai ales că multor șoferi le plac aceste mașini și nu le văd ca fiind de domeniul trecutului.

Pe șoselele din UE sunt peste 100 de milioane de mașini diesel. Într-o utilizare obișnuită, mașinile turbo diesel sunt mai economice și mai plăcute la condus decât cele pe benzină de putere similară. Acest lucru se întâmplă în principal deoarece cuplul motor este mai mare la un motor diesel și pentru că maximul de performanțe este dat la turații mai joase – adică în zona de turație în care oamenii folosesc cel mai mult mașinile, de obicei.

Dar, dacă în 2013 - 2014 părea că dieselul este de neoprit, în ultimii 2-3 ani tot mai multe companii auto anunță că renunță la versiunile diesel sau că le împuținează. În toamna lui 2020 Dacia a anunțat că noile Sandero și Logan nu vor mai avea variante diesel. Mai mult, mărci precum Bentley și Jaguar au anunțat că vor avea în gamă doar mașini electrice peste mai mulți ani. Cel mai recent anunț a venit de la Ford Europa care din 2030 va vinde doar mașini electrice în Europa. Mesajul transmis a fost cât se poate de clar.

Mașinile diesel in Europa și în România

La nivelul UE, dieselul reprezinta 42% din întregul parc auto, în timp ce în România, mașinile pe motorina aveau in 2019 aproape 43% din parcul auto.

Ei bine în 2015 ponderea dieselului era de 37% în România. In Franța, 64% dintre mașini erau diesel (59% în 2019), în Spania 56% (59% în 2019), în Germania 32% (la fel ca în 2019), iar in Marea Britanie, 35% (39% în 2019).

În România sunt în circulație aproximativ 8,5 milioane de autoturisme, dintre care 3,5 milioane sunt pe motorina. La autoutilitare, dieselul domină peste tot în Europa.

Țări europene unde parcul auto are peste 60% mașini diesel:
Lituania și Letonia

Țări europene unde parcul auto are peste 50% mașini diesel: Franța, Austria, Croația, Irlanda, Luxemburg, Portugalia, Spania

Țările europene cu cea mai mică pondere a dieselului la autoturisme: Grecia (8%), Olanda (14%), Finlanda (28%), Elveția (30%), Danemarca (31%).

În șase ani s-a schimbat totul

În UE, 53% dintre mașinile noi vândute în 2014 au fost diesel, iar în 2020 ponderea dieselul-ui era de 28% pe tot anul și de 25,4% în ultimul trimestru. În 2016 dieselul avea 49%, un an mai târziu scădea la 44% și în 2018 ajungea la 39%, pentru ca un an mai târziu să scadă cu alte 9 puncte procentuale.

În UE s-au vândut anul trecut cu 32% mai puține mașini diesel decât în 2019, ceea ce înseamnă 2,77 milioane, față de 4,1 milioane.

La vehicule comerciale ușoare, 89,5% din parcul auto din UE este diesel, în România ponderea fiind 82,7%, la fel ca și în Cehia. Mai mică este ponderea motorinei în Polonia, 66,7%, dar în Germania este 93% și în Spania, 94%. Irlanda are cea mai mare pondere a diesel-ului: 98%, împreună cu Portugalia (99,2%)

În România dieselul a avut în 2014 56,5% din piața mașinilor noi si 53,5% în 2015, iar în 2019 și 2020 a scăzut la 26-27%. Cele mai cumpărate modele diesel sunt Duster și Logan de la Dacia, Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Dacia Sandero, Peugeot 3008, Skoda Kodiaq și Volkswagen Tiguan.

Piața second-hand, care a avut un 2020 foarte bun, este dominată de mașinile diesel: datele Autovit.ro arată că trei sferturi dintre mașinile care au fost scoase la vânzare anul trecut erau diesel, iar cele mai ieftine erau mașini de sub 1.000 de euro, de aproape 20 de ani vechime și cu peste 300.000 km. Patru mărci se regăseau în 75% dintre anunțurile pentru mașinile pe motorină: Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz și Audi.

Dieselul, presat în Europa la toate nivelurile

A trecut vremea în care dieselul era lăudat ca fiind un „carburant curat” și studii aprofundate au arătat că în ciuda emisiilor de CO2 mai scăzute, a consumului mai redus și a cuplului forte, aceste mașini emit alți agenți poluanți în cantități mari, spre exemplu oxidul de azot care poate cauza probleme respiratorii grave.

Un studiu de acum câțiva ani al Organizației Mondiale a Sănătății a încadrat emisiile diesel în categoria substanțelor cancerigene. Alte studii au arătat că emisiile de oxizi de azot ale unor mașini diesel cu motoare mici sunt de câteva ori mai mari decât cele ale unor autobuze sau ale unor camioane.

Asociațiile de mediu acuză companiile auto că nu investesc suficient în tehnologie pentru ca emisiile de noxe ale diesel-urilor să fie mai mici. Companiile auto au fost catalogate ca fiind arogante de unele voci mai radicale.

Pe de altă parte, constructorii auto au spus ani de zile că mașinile pe motorină sunt "demonizate" pe nedrept, deși niciodată nu au fost mai ecologice. Aceste companii sunt supărate pentru că 15 ani au fost încurajate să investească în diesel, iar din 2015 li se tot spune că trebuie să schimbe totul.

În acest context sunt voci care spun că se insistă foarte mult pe mașinile electrice și că prea sunt ”băgate pe gâtul consumatorilor”, deși sunt încă scumpe, autonomia este mică încă și modul în care sunt produse nu este prea ecologic. În multe țări europene mașinile full-electrice se vând cu subvenții de câteva mii de euro, fiindcă altfel ar fi extrem de scumpe.

Scandalul Volkswagen din 2015 a pus dieselul într-o lumină și mai proastă și a determinat în unele țări urgentarea măsurilor împotriva acestor mașini. Pentru posesorii de diesel-uri au apărut tot mai multe interdicții (spre exemplu nu mai au acces în centrul unor orașe dacă au mașini mai vechi pe motorină).

Franța, Marea Britanie, Olanda și Norvegia sunt țările europene cu cele mai radicale planuri de "curățare" a străzilor de diesel. Între 2030 și 2040 în mai multe țări europene vor mai putea fi înmatriculate DOAR mașini electrice, ceea ce va schimba mult peisajul pieței auto.

Este greu de spus exact câte modele noi NU vor mai avea versiuni diesel în Europa, dar estimările indică 20 de modele auto care nu vor mai avea în showroom-uri variante pe motorină în acest an. Printre ele se numără Volkswagen Polo, Renault Scenic, Nissan Micra sau Honda Civic.

Tot în 2021 se estimează că vor fi lansate peste 20 de modele full-electrice noi, inclusiv Dacia Spring.

Spre exemplu, în Regatul Unit numărul total de variante diesel de la toate mărcile s-a înjumătățit în cinci ani, cele mai mari scăderi procentuale fiind la mărcile Renault și Mini.

În 2015 pe piața germană peste jumătate dintre mașinile Fiat 500L vândute erau diesel, în timp ce în 2019 ponderea a scăzut la sub 8%, iar dacă în 2015 peste o treime dintre mașinile Audi A1 vândute erau pe motorină, acum ponderea este zero.

Ce va urma
 
2021 va aduce noi recorduri pentru mașinile electrice și plug-in, iar dieselul va continua scăderea.

Evident că presiunea este simțită și de producătorii auto care trebuie să facă modificări și același lucru este valabil și la furnizorii de componente. Sunt cazuri în care uzine auto care fabricau motoare diesel se transformă în uzine care produc pentru mașini electrice, dar cum aceste motoare au mai puține componente, este nevoie și de mai puțini angajați.

În 2016 se estima că ponderea dieselului în vânzările de mașini noi în UE va scădea în 2020, spre 35%, (față de 53% în acel moment). Scăderea a fost și mai puternică de atât, iar 2021 poate duce dieselul la o pondere de 20-23% din piața mașinilor noi, hibridele și electricele urmând să aibă mai mult.

Este clar că dieselul nu are cum sa dispară din piață total, însă declinul va continua și în 2030 mașinile diesel pot deveni extrem de rare, cu o cotă de sub 10% din piața mașinilor noi. Nu trebuie uitat că flotele de autoutilitare și de autobuze sunt alcătuite aproape în totalitate din diesel-uri și ar fi imposibil ca aceste vehicule să fie scoase rapid din circulație.

Se vor lansa furgonete electrice și se discută și de utilitare mai mari, însă dieselul va continua să domine această piață mult timp de acum înainte.
 
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Formula 1, la Las Vegas. Campionul Max Verstappen n-a prins podiumul în calificări  iGrand Prix-ul de la Las Vegas are loc duminică dimineaţă, de la ora 08.00.
23/11/2024 19:47

 Pilotul britanic George Russell (Mercedes) va pleca din pole position la Grand Prix-ul de la Las Vegas, după calificările de sambătă dimineaţă. Russell, aflat la al patrulea pole position al carier ...

Descoperă cele mai noi modele auto din portofoliul Casa Auto weekend-ul acesta la Palas Mall!
22/11/2024 15:46

 Casa Auto Iasi vă invită să descoperiti cele mai spectaculoase lansări din portofoliul brandurilor sale, la Palas Mall, de vineri pană duminică, intre orele 11:00 si 19:00. Vizitatorii vor putea des ...

Escrocherie uriașă la mașinile second-hand. Piața auto din România, printre cele mai puțin transparente din UE
22/11/2024 12:27

 Fraudele cu masini rulate depăsesc 2,5 miliarde de euro doar pe trei piete ale Uniunii Europene. Miscarea nerestrictionată a mărfurilor este unul dintre avantajele de bază ale Uniunii Europene. Pe ...

Se schimbă regulile la susținerea examenului auto în România!
20/11/2024 11:57

 Se schimbă regulile la sustinerea examenului auto in Romania! Este binecunoscut faptul că toti cei care au făcut cursuri la scolile auto vor avea un timp limitat pentru sustinerea probei teoretice si a ...

VIDEO Primele imagini de pe cea mai așteptată autostradă a României: Se inaugurează un traseu esențial
18/11/2024 18:44

  Distribuie: Ascultă articol     00:00 / 02:34   Circulaţia pe Loturile 1 şi 2 ale autostrăzii Moldovei A7 partea di ...

RAR: Tot ce trebuie să știți despre anvelopele de iarnă
15/11/2024 08:32

Primele ninsori aduc si primele intrebări despre ce pneuri trebuie montate pe autovehicule in sezonul rece, despre marcajele de pe anvelope sau despre data de la care acestea devin obligatorii. Vă intelegem n ...

Ce trebuie să știi despre mașina pe benzină și cea pe motorină iarna
12/11/2024 09:58

 Odată cu venirea sezonului rece tot mai multi soferi se intreabă cum trebuie să pornesti corect masina iarna. Putini conducători auto din Romania sunt constienti de faptul că, in sezonul rece, este e ...

Conducerea auto sub influența substanțelor psihoactive: Înalta Curte decide dacă trebuie introdus un prag de concentratie
11/11/2024 14:02

  Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ar urma să decidă luni, 11 noiembrie, dacă introduce un prag de la care conducerea sub influenţa drogurilor intră sub incidenţă penală, sim ...

Când se montează, de fapt, cauciucurile de iarnă. Cum pot evita șoferii amenzile usturătoare
11/11/2024 00:20

In Romania, legislatia referitoare la utilizarea anvelopelor de iarnă nu stabileste o dată fixă pentru schimbarea anvelopelor de vară. In schimb, normele rutiere impun ca soferii să fie echipati cu anvelop ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei