POVEŞTILE FORMULEI 1 - Rouen-Les-Essarts, circuitul pierdut al Franţei

default

Dimensiune font:

| 17-01-2013 08:39

Rouen-Les-Essarts a fost unul dintre circuitele faimoase ale Franţei în anii '50-'60, însă a sfârşit prin a fi demolat din cauza accidentelor fatale şi a lipsei de siguranţă pentru piloţi şi spectatori.

Dacă întrebi fanii de vârstă medie care este circuitul de Formula 1 reprezentativ pentru Franţa, probabil că răspunsurile vor varia între Magny-Cours şi Paul Ricard. Lucru deloc surprinzător în condiţiile în care acestea au fost circuitele care au găzduit cele mai multe Mari Premii ale Franţei începând din anii '70 şi singurele care s-au luptat pentru o revenire în calendarul competiţional în 2013.

Statutul de cea mai apreciată pistă franceză aparţine însă unui circuit cu un nume mai greu de pronunţat de către persoanele de altă naţionalitate: Rouen-Les-Essarts.

Acesta îşi trage numele de la Rouen, capitala istorică a regiunii Normandia şi localitatea în care Ioana D'Arc a fost executată în 1431, dar şi de la Les Essarts, un sat aflat în apropiere. Inaugurat în 1950, Rouen-Les Essarts şi-a câştigat rapid reputaţia datorită unui design inovator şi a găzduit cinci Mari Premii ale Franţei, însă accidentul mortal suferit de Jo Schlesser în 1968 a însemnat începutul sfârşitului pentru un circuit care avea să fie demolat în 1999.

Circuitul de la Rouen-Les-Essarts cu putin timp inainte de finalizare

AMPLASAMENT ŞI CONSTRUCŢIE

Circuitul Rouen-Les-Essarts a luat naştere în urma deciziei autorităţilor locale de a construi un drum prin pădure care să lege satul Les Essarts de localitatea Orival. Intuind perspectivele unui asemenea traseu, Clubul Automobilistic din Normandia a primit acordul de a folosi acest drum pentru un circuit de curse, iar în această zonă au fost construite tribunele, paddock-ul şi zona garajelor.

Ulterior, zona geografică a permis realizarea unui circuit modern presărat cu câteva linii drepte de viteză medie, un ac de păr foarte strâns şi câteva viraje oarbe. Punctul de referinţă al circuitului este însă urcarea de la o altitudine de 56 de metri la 149 de metri intre virajele Nouveau Monde şi Gresil, care oferă o perspectivă inedită piloţilor şi spectatorilor.

În plus, circuitul este lipsit de acum tradiţionalele zone de evacuare pe asfalt, iarbă sau nisip, orice greşeală fiind practic pedepsită printr-un abandon. Cu o lungime iniţială de 5.1 km, relativ scurtă pentru acea epocă a sporturilor cu motor, circuitul a găzduit în primul an Marele Premiu din Rouen, dar şi o cursă de Formula 3.

Harta circuitului Rouen-Les-Essarts

FORMULA 1 AJUNGE LA ROUEN-DES-ESSARTS

Primele două Mari Premii de Formula 1 ale Franţei au fost găzduite la Reims în 1950 şi 1951, însă aprecierile aduse circuitului de la Rouen-Les-Essarts l-au propulsat ca gazdă pentru ediţia din 1952. Alberto Ascari, unul dintre piloţii Scuderiei Ferrari, venea în Franţa după o victorie la Spa-Francorchamps şi a câştigat la Rouen-Les-Essarts după o cursă de exact trei ore şi cu un tur în fata coechipierului său Nino Farina. De altfel, italianul era la începutul unei serii impresionante de nouă victorii consecutive, fiind singurul pilot care a câştigat curse de Formula 1 în perioada 22 iunie 1952 - 21 iunie 1953.

În următorii ani, Reims şi-a atras însă găzduirea cursei franceze, iar Rouen-Les-Essarts a aşteptat cinci ani pentru această onoare. În 1957, Juan Manuel Fangio a câştigat la pas cursa după ce a plecat din pole position, cedând poziţia de lider doar în primele trei tururi în faţa lui Luigi Musso.

Au urmat alţi cinci ani de pauză în care rivalii de la Reims au reuşit din nou să acapareze atenţia, însă Formula 1 a revenit la Rouen-Les-Essarts în 1962 şi 1964. Ediţia din 1962 avea să rămână în istorie drept singură cursa de Formula 1 câştigată de Porsche în calitate de constructor, iar autorul performanţei a fost americanul Dan Gurney. Tot Gurney avea să-şi adjudece victoria pe acelaşi circuit şi doi ani mai târziu, de data aceasta la volanul unui Brabham.

Rouen-Les-Essarts a fost unul dintre circuitele emblematice ale Frantei in anii \'50

MIRACOLUL DIN DIMINEAŢA CURSEI

Conform unui principiu rotaţional care devenea deja tradiţional, cursa franceză a fost găzduită de Reims în 1966 şi a ajuns inclusiv pe o versiune mai scurtă a celebrului Le Mans în 1967 înainte de a face un ultim popas la Rouen-Les-Essarts în 1968. Ediţia respectivă avea să fie ultima găzduită de Rouen-Les-Essarts în calendarul Formulei 1 din cauza unui tragic accident care a scos în evidenţă numeroasele lacune ale circuitului şi lipsa de securitate a acestuia.

Totul a început însă în dimineaţa zilei de duminică, în cadrul unei sesiuni de antrenamente necronometrată acceptată de organizatori după ploile care bulversaseră antrenamentele. Jackie Oliver a pierdut însă controlul volanului pe o linie dreaptă în momentul în care avea o viteză de aproape 200 km/h. Monopostul Lotus s-a rostogolit şi s-a dezintegrat în urma impactului repetat cu solul, însă Oliver a scăpat în mod miraculos fără răni.

Jackie Oliver scapa miraculos, dar monopostul Lotus este dezintegrat

ACCIDENTUL FATAL AL LUI JO SCHLESSER

Tot cu ocazia Marelui Premiu al Franţei din 1968, Honda a introdus noul şasiu RA302, însă John Surtees a refuzat să-l piloteze considerând că are unele lacune de securitate. Decizia sa, considerată radicală pentru acea perioadă, a avut potenţialul de a-i salva viaţa.

Surtees a concurat cu vechiul şasiu RA301, în timp ce locul său la volanul noului RA302 a fost luat de Jo Schlesser, care a avut dificultăţi în controlarea acestuia şi a ocupat doar locul 16 pe grila de start. În turul trei al cursei, Schlesser a pierdut controlul volanului în virajul Six Freres din cauza unei aparente probleme la motor, s-a izbit de terasament, s-a rostogolit, iar monopostul a izbucnit în flăcări după ce s-a oprit pe circuit cu susul în jos.

Momentul in care Jo Schlesser pierde controlul monopostului

Schlesser a rămas blocat în cockpit şi nu a reuşit să iasă din monopost, iar eforturile de salvare au fost îngreunate semnificativ de incendiul izbucnit. Problema a fost amplificată de faptul că noul şasiu Honda a fost construit parţial din magneziu, un metal inflamabil capabil să ardă inclusiv în reacţie cu apa, caz în care formează oxid de magneziu şi hidrogen. De altfel, acesta a fost şi motivul principal pentru care extinctoarele folosite pentru stingerea incendiului nu au avut niciun efect.

Neputincioşi, martorii au asistat la incendiu şi au reuşit să-l extragă pe Schlesser din monopost abia după 20 de minute, când trupul francezului era deja neînsufleţit. De asemenea, numeroşi spectatori aflaţi în imediata apropiere a virajului Six Freres au suferit răni minore după izbucnirea iniţială a incendiului. Cursa a continuat însă chiar şi atunci când monopostul lui Schlesser era în continuare în flăcari, iar Jacky Ickx a obţinut aici la volanul unui monopost Ferrari prima victorie din carieră.

Martorii asista neputinciosi la incendiul care avea sa-i curme viata lui Schlesser

REGRESUL ŞI DEMOLAREA CIRCUITULUI

Accidentul fatal suferit de Schlesser a reprezentat o pată neagră asupra circuitului Rouen-Les-Essarts, care a evidenţiat lacunele de securitate mai ales în absenţa unor zone de eşapare.

Circuitul nu a mai fost luat în considerare pentru găzduirea Marelui Premiu al Franţei, atât din cauza acesor deficienţe, cât şi din cauza altor accidente mortale ulterioare din competiţii inferioare. Deşi a mai găzduit sporadic curse de Formula 2 şi din cadrul Campionatului Francez de Turisme, circuitul Rouen-Les-Essarts a fost închis în 1994 atât din din motive de securitate, cât şi din motive de natură financiară.

Cinci ani mai târziu, întregul circuit a fost demolat, inclusiv tribunele, barierele de protecţie şi marcajele de pe pistă, moment care a marcat practic dispariţia unuia dintre cele mai apreciate circuite de Formula 1 din Franţa.

 

Sursa:automarket.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:15

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Când se schimbă uleiul de motor și tot ce trebuie să știi despre procedură
19/12/2019 17:09

  Cand se schimbă?  În general, uleiul de motor se schimbă la fiecare 10.000 – 15.000 de km parcursi, in functie de recomandările producătorului sau cel putin o dată pe an. Dacă sc ...

10 aeroporturi insulare superbe din lumea întreagă
28/11/2019 11:49

 Iată cateva dintre cele mai interesante aeroporturi insulare si pistele spectaculoase pe care ai putea să aterizezi in următoarea ta vacantă exotică. Bine ai venit in lumea aeroporturilor inconjurat ...

Impozitul auto, mai scump în 2020. Cum calculezi exact, în funcție de motor, câți bani vei plăti
19/11/2019 08:45

Impozitul auto va fi mai scump in anul 2020. Unii dintre soferi vor plăti mai mult, in functie de anumite categorii de motorizări. Cum calculezi cati bani vei achita? Impozitul auto, mai scump in 2020 Din ...

De ce avioanele de pasageri sunt albe?
18/11/2019 14:58

 Sigur ai observat faptul ca majoritatea aeronavelor de pasageri sunt vopsite in alb. Oare de ce?   E mai ieftin! Vopseaua adauga intre 273 – 544 kg la o aeronava, declara repre ...

Începând cu 2022, UE impune reguli noi. Sunt vizate toate mașinile
11/11/2019 10:10

Siguranta pe care o oferă masinile a devenit in ultimii ani un criteriu din ce in ce mai important pentru clientii de pe piata auto interesati să isi cumpere un nou automobil. Progresul tehnologiei este mai ...

Pentagonul anunță prețurile la avioanele militare F-35 pe următorii trei ani
29/10/2019 19:37

 Pentagonul a anuntat marti detaliile privind pretul convenit cu Lockheed Martin, care ar putea duce la scăderea costurilor pentru avioanele militare F-35 in următorii trei ani, ceea ce ar putea incuraja ...

VIDEO- ACCIDENTE AUTO
20/09/2019 10:48
Cod Rutier 2019: Poți fi oprit de polițiștii de la Rutieră fără motiv? Ce spune legea despre șoferi și drepturile lor
14/09/2019 09:14

  Cod Rutier 2019: Cum poti fi oprit de politia de Rutieră fără motiv? Ce spun drepturile soferului?   Veste bună pentru soferi! În sfarsit ceva care să fie si in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei