2020, un an al reinventării pentru micii antreprenori
Dimensiune font:
2020 a fost un an greu pentru foarte multe domenii de activitate, un an care a pus la încercare răbdarea antreprenorilor. Unii au clacat și au închis obloanele, alții au căutat metode de supraviețuire. S-au reinventat, au găsit soluții pentru a putea ajunge la linia de plutire. Câștigători au fost cei care și-au mutat afacerile în online, cum ar fi comerțul ori serviciile de caterig cu distribuție la domiciliu, și cei cau au oferit produse necesare combaterii pandemiei, de la soluții dezinfectatente, măști, echipamente de protecție.
Pâncă când pandemia avea să-i dea viața peste cap, Iuliana Șoșu avea o afacere pentru viitoarele mămici și bebeluși, în care a investit foarte mult. La un moment dat, când economia a luat-o razna, a fost nevoită să se reinventeze. „2020 a fost o mare lecție despre adaptare. Provocator, greu, dar util. Mie mi s-au activat toate resursele intelectuale, inovative și creative pentru a-i putea face față. Dar ce ar fi viața fără provocări și lecții? Am rezistat, m-am reinventat de mai multe ori, la câteva capitole am pierdut, la altele am câștigat. Am pierdut prin prisma faptulu că, la un moment dat, am căzut pradă fricilor și disperării. M-am văzut și în postura de a renunța, dar nu arăta deloc bine. Așa că am ales să ies din starea asta paralizantă și să caut soluții. Soluții pentru viața mea privată, pentru copiii mei care au trecut în online cu școala și pentru afacerea mea. Se pare că, per ansamblu, m-am descurcat”, a spus antreprenoarea. Iuliana a găsit ca o soluție temporară schimbarea obiectului muncii. „Am trecut de la a face perne pentru gravide și baby-nest-uri, la măști. Acum măștile sunt un capitol aproape încheiat însă continuu să inovez și să caut soluții pentru a răspunde nevoilor clienților mei pe partea de produse textile pentru casă. Soluțiile sunt specifice afacerii și clienților mei, și modului meu de comunicare. Este necesar mai mult ca oricând să ne ascultăm clienții și să le oferim ceea ce au ei nevoie acum. E nevoie de măști? Facem măști. Au nevoie de produse mai versatile? Le facem mai versatile, mai trainice, oferim garanții diferite, condiții comerciale adaptate. Au nevoie de comunicare? Știu, și noi avem. Comunicăm mai mult online, deocamdată”, a continuat Iuliana Șoșu. Ea a avut curaj să deschidă și un alt subiect despre care nu multă lume vorbește: „Personal, și mai ales într-o afacere, rolul provizioanelor, al economiilor și al cumpătării s-a văzut mai mult decât oricând. E bine de avut un plan B în buzunar și un portofel la care să apelezi atunci când nu mai ai resursele cu care te-ai obișnuit”.
Cumva, ea a reușit să salveze afacerea și să meargă mai departe, la fel cum au făcut mulți antreprenori din Iași și nu numai. Andrei Croitoru are un business în domeniul zootehniei și al alimentației. Nu i-a fost ușor, dar a căutat modalități noi de comunicare pentru produsele sale, altnervativa nefiind deloc atractivă – ar fi rămas cu marfa perisabilă pe stoc. „Am reușit să mai câștig capital de imagine în urma postărilor pe internet. M-am reinventat, am mutat mare parte din afacere în online. Nu am avut încotro mai ales că 2020 a închis toate târgurile, au fost interzise evenimentele private. Ca și soluții pentru astfel de perioade, încercăm să ținem cât mai aproape clienții și colaboratorii. Am mai redus prețurile, am găsit metode alternative de plată a comenzilor. Ne-am orientat către livrările la domiciliu și așa ne-am descurcat”, a spus Andrei.
Din păcate, nu același lucru este valabil când vine vorba despre agricultură, unde nu doar pandemia a pus probleme, ci și vremea nefavorabilă.
Eliza Ailioaie are o plantație de lavandă în județul Neamț. 4.000 de butași ajunși în anul al treilea de creștere, de pe urma cărora nu s-a ales cu mare lucru. „Am pierdut legat de costurile de întreținere a culturii, cu muncitorii plătiți la zi, apoi cu livrările de produse. Am câștigat doar experiență și timp să realizăm mai multe arajamente cu lavandă, un procedeu de lucru manual în care am implicat familia. Am studiat mai cu atenție piața și am încercat mai multe moduri de a ne vinde producția. Din păcate, nu am găsit soluții, nu putem spune că ne-am reinventat. Am avut noroc de alte activități care ne-au susținut financiar. În afacerea cu lavandă, pierderile au fost mai mult de jumătate”, a spus Eliza.
Micilor antreprenori ieșeni le este greu să facă estimări pentru 2021. Planurile celor mai mulți sunt de menințere pe linia de plutire, iar către investiții cu greu le este să privească.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau