2020, un an al reinventării pentru micii antreprenori

afaceri

Dimensiune font:

| 11-01-2021 17:23

 

2020 a fost un an greu pentru foarte multe domenii de activitate, un an care a pus la încercare răbdarea antreprenorilor. Unii au clacat și au închis obloanele, alții au căutat metode de supraviețuire. S-au reinventat, au găsit soluții pentru a putea ajunge la linia de plutire. Câștigători au fost cei care și-au mutat afacerile în online, cum ar fi comerțul ori serviciile de caterig cu distribuție la domiciliu, și cei cau au oferit produse necesare combaterii pandemiei, de la soluții dezinfectatente, măști, echipamente de protecție.

Pâncă când pandemia avea să-i dea viața peste cap, Iuliana Șoșu avea o afacere pentru viitoarele mămici și bebeluși, în care a investit foarte mult. La un moment dat, când economia a luat-o razna, a fost nevoită să se reinventeze. 2020 a fost o mare lecție despre adaptare. Provocator, greu, dar util. Mie mi s-au activat toate resursele intelectuale, inovative și creative pentru a-i putea face față. Dar ce ar fi viața fără provocări și lecții? Am rezistat, m-am reinventat de mai multe ori, la câteva capitole am pierdut, la altele am câștigat. Am pierdut prin prisma faptulu că, la un moment dat, am căzut pradă fricilor și disperării. M-am văzut și în postura de a renunța, dar nu arăta deloc bine. Așa că am ales să ies din starea asta paralizantă și să caut soluții. Soluții pentru viața mea privată, pentru copiii mei care au trecut în online cu școala și pentru afacerea mea. Se pare că, per ansamblu, m-am descurcat”, a spus antreprenoarea. Iuliana a găsit ca o soluție temporară schimbarea obiectului muncii. „Am trecut de la a face perne pentru gravide și baby-nest-uri, la măști. Acum măștile sunt un capitol aproape încheiat însă continuu să inovez și să caut soluții pentru a răspunde nevoilor clienților mei pe partea de produse textile pentru casă. Soluțiile sunt specifice afacerii și clienților mei, și modului meu de comunicare. Este necesar mai mult ca oricând să ne ascultăm clienții și să le oferim ceea ce au ei nevoie acum. E nevoie de măști? Facem măști. Au nevoie de produse mai versatile? Le facem mai versatile, mai trainice, oferim garanții diferite, condiții comerciale adaptate. Au nevoie de comunicare? Știu, și noi avem. Comunicăm mai mult online, deocamdată”, a continuat Iuliana Șoșu. Ea a avut curaj să deschidă și un alt subiect despre care nu multă lume vorbește: „Personal, și mai ales într-o afacere, rolul provizioanelor, al economiilor și al cumpătării s-a văzut mai mult decât oricând. E bine de avut un plan B în buzunar și un portofel la care să apelezi atunci când nu mai ai resursele cu care te-ai obișnuit”.

Cumva, ea a reușit să salveze afacerea și să meargă mai departe, la fel cum au făcut mulți antreprenori din Iași și nu numai. Andrei Croitoru are un business în domeniul zootehniei și al alimentației. Nu i-a fost ușor, dar a căutat modalități noi de comunicare pentru produsele sale, altnervativa nefiind deloc atractivă – ar fi rămas cu marfa perisabilă pe stoc. Am reușit să mai câștig capital de imagine în urma  postărilor pe internet. M-am reinventat, am mutat mare parte din afacere în online. Nu am avut încotro mai ales că 2020 a închis toate târgurile, au fost interzise evenimentele private. Ca și soluții pentru astfel de perioade, încercăm să ținem cât mai aproape clienții și colaboratorii. Am mai redus prețurile, am găsit metode alternative de plată a comenzilor. Ne-am orientat către livrările la domiciliu și așa ne-am descurcat”, a spus Andrei.

Din păcate, nu același lucru este valabil când vine vorba despre agricultură, unde nu doar pandemia a pus probleme, ci și vremea nefavorabilă.

 Eliza Ailioaie are o plantație de lavandă în județul Neamț. 4.000 de butași ajunși în anul al treilea de creștere, de pe urma cărora nu s-a ales cu mare lucru. „Am pierdut legat de costurile de întreținere a culturii, cu muncitorii plătiți la zi, apoi cu livrările de produse. Am câștigat doar experiență și timp să realizăm mai multe arajamente cu lavandă, un procedeu de lucru manual în care am implicat familia. Am studiat mai cu atenție piața și am încercat mai multe moduri de a ne vinde producția. Din păcate, nu am găsit soluții, nu putem spune că ne-am reinventat. Am avut noroc de alte activități care ne-au susținut financiar. În afacerea cu lavandă, pierderile au fost mai mult de jumătate”, a spus Eliza.

Micilor antreprenori ieșeni le este greu să facă estimări pentru 2021. Planurile celor mai mulți sunt de menințere pe linia de plutire, iar către investiții cu greu le este să privească.

Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei