Autostrăzile Moldovei, blocate pe hârtie
Dimensiune font:
Deși a trecut mai bine de un deceniu de când autoritățile puneau în discuție construirea unor autostrăzi care să scoată Moldova din izolare, proiectele rămân blocate în sertarele Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Practic, singurele lucrări care se fac și se tot repetă sunt cele legate de studiile de fezabilitate, analize multicriteriale, avize, acorduri, certificate de urbanism, de mediu...
În contextul interesului major manifestat cu privire la dezvoltarea infrastructurii rutiere din zona Moldovei şi Bucovinei, CNAIR a anunţat, ieri, că va publica bilunar stadiul proiectelor destinate acestei regiuni, dar şi etapele care trebuie parcurse.
Se refac studii de fezabilitate
Pentru Autostrada Bacău – Paşcani, prestatorul implementează în cadrul Studiului de Fezabilitate observaţiile tehnice emise de CNAIR, urmând să retransmită varianta revizuită a Studiului de Fezabilitate. În plus, Proiectul Tehnic este în curs de revizuire ca urmare a observaţiilor emise de către CNAIR, Avizul de Gospodărire a Apelor se află în faza finală de dobândire, iar procedura de obţinere a Acordului de Mediu se apropie de final.
Potrivit sursei citate, în cazul autostrăzii Paşcani – Suceava au fost demarate procedurile de obţinere a avizelor şi acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism şi, în mod simultan, a început procedura de procurare a Acordului de Mediu. „Investigaţiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna septembrie 2021. Până în prezent au fost realizaţi aproximativ 1.000 ml din totalul de 9.256 ml propuşi. Prestatorul nu reuşeşte să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Prestatorul acumulează penalităţi de întârziere în cuantum de 0.001% din valoarea de contract/zi de întârziere. CNAIR a mobilizat o echipa în teren pentru verificarea activităţii de realizare a investigaţiilor geotehnice”, notează administratorul infrastructurii rutiere din România.
Proceduri aflate în derulate există şi pentru Autostrada/Drum Expres Suceava – Siret. „Au fost demarate procedurile de obţinere a avizelor şi acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism şi, de asemenea, a fost demarată procedura de obţinere a Acordului de Mediu. Investigaţiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna august 2021. Până în prezent au fost realizaţi aproximativ 900 ml din totalul de 7.133 ml propuşi. Prestatorul nu reuşeşte să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Prestatorul acumulează penalităţi de întârziere în cuantum de 0.001% din valoarea de contract/zi de întârziere. Şi în cadrul acestui proiect CNAIR a mobilizat o echipă în teren pentru verificarea activităţii de realizare a investigaţiilor geotehnice”, subliniază CNAIR.
Autostrada A8, în fază de stabilire a traseului optim
Cât priveşte Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, prestatorul a înaintat Analiza Multicriterială privind alegerea variantei optime de traseu Etapa 1, ce are ca scop stabilirea traseului optim. Totodată, au fost organizate discuţii cu reprezentanţii autorităţilor publice locale în vederea definitivării traseului, s-a solicitat modificarea traseului pe sectorul cuprins între Leţcani şi Golăieşti astfel încât impactul asupra zonelor locuite să fie minim, iar până în prezent au fost primite puncte de vedere cu privire la traseul autostrăzii pe sectorul Leţcani – Golăieşti doar de la câteva unităţi administrativ-teritoriale (UAT). „Prestatorul efectuează analize tehnice în vederea modificării traseului autostrăzii pe acest sector. Pe sectorul cuprins între Târgu Neamţ (Moţca) şi Târgu Frumos, în lungime de 30 de km, au fost demarate în data de 12.10.2021 investigaţiile geotehnice. Până în prezent au fost realizaţi 1.539 ml din totalul de 6.242 ml propuşi, iar Prestatorul are mobilizate în teren 7 utilaje de forare. Săptămâna viitoare, la invitaţia Consiliului Judeţean Iaşi, o echipa a CNAIR se va deplasa la Iaşi, împreună cu Prestatorul, pentru o nouă serie de discuţii cu autorităţile publice locale (Primăria Municipiului Iaşi, Consiliul Judeţean Iaşi etc.)”, menţionează reprezentanţii CNAIR.
Referitor la Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ, datele actualizate relevă faptul că Studiul de Fezabilitate revizia 3 a fost înaintat Beneficiarului în data de 25 octombrie 2021 (secţiunea I şi III), asupra documentaţiei fiind emise observaţii în data de 4 noiembrie 2021. „În prezent, Prestatorul integrează în cadrul documentaţiei observaţiile emise, iar termenul de predare a Studiului de Fezabilitate asumat de către acesta pentru întreg sectorul de autostradă, este data de 07.12.2021”, precizează CNAIR.
Analiză multicriterială de traseu pentru Autostrada Braşov - Bacău
Pentru Autostrada Braşov – Bacău, la momentul actual, se află în derulare etapa finală de realizare a Analizei multicriterială de traseu (AMC2), în urma căreia va fi stabilită varianta de traseu optimă.
În cazul Drumului Expres Tişiţa – Albiţa se întocmeşte Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1, pe baza căreia vor fi stabilite minimum două variante de traseu, ce vor fi analizate într-un mod mai detaliat în etapa finală de analiza şi anume Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2.
De asemenea, la acest moment se studiază posibilitatea realizării la nivel de drum expres a sectorului rutier dintre Tişiţa şi Albiţa sau la nivel de Drum Trans-Regio.
Un alt proiect pentru care se efectuează, în prezent, Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2 este Drum Expres Bacău – Piatra Neamţ. În acest sens, în luna iulie 2021 a fost avizată în cadrul CTE CNAIR Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1 în urma căreia au fost alese două variante de traseu, iar imediat după stabilirea şi avizarea traseului optim, va fi demarată campania de realizare a investigaţiilor de teren, cât şi activităţile de obţinere a Certificatului de Urbanism şi a Acordului de Mediu.
Nu în ultimul rând, Drumul de mare viteză Vatra Dornei – Suceava se află, în prezent, în curs de realizare Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1, după care vor fi stabilite minim două variante de traseu, ce vor fi analizate într-un mod mai detaliat în etapa finală de Analiză Multicriterială de Traseu Etapa 2. Campania de realizare a investigaţiilor de teren, cât şi activităţile de obţinere a Certificatului de Urbanism şi a Acordului de Mediu sunt proceduri ce vor fi derulate după stabilirea şi avizarea traseului optim. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau