Cauzele suspendării fondurilor europene pentru România pe înțelesul tuturor. Expert: Gata cu sinecurile din companiile de stat!

13_11zon

Dimensiune font:

| 17-10-2024 10:41

Comisia Europeană a suspendat parțial plățile din PNRR către România, unul dintre motive fiind reprezentat de modul netransparent și nebazat pe competență în care se fac numirile la conducerea companiilor de stat.

Comisia Europeană a propus suspendarea parțială a fondurilor europene, deoarece Guvernul nu a îndeplinit șase jaloane. Trei dintre jaloanele neîndeplinite privesc reforma guvernanței corporative la companiile de stat, două se referă la investițiile în transporturi, iar al șaselea jalon vizează impozitarea microîntreprinderilor. Cu toate că pentru alte 62 de jaloane evaluarea oficialilor europeni a fost pozitivă, cele șase jaloane neîndeplinite cântăresc extrem de mult.

Președintele Senatului Universității „Constantin Brâncoveanu” din Pitești și expert în economie, profesorul Sebastian Ene a vorbit despre cauzele și efectele suspendării parțiale a fondurilor europene pentru România.

În opinia profesorului Sebastian Ene, „ne aflăm într-o situație neplăcută prin această suspendare parțială a plăților. Asta înseamnă că nu am realizat ceea ce ne-am propus sa facem prin angajamentul asumat și anume reformele! Mereu am fost corigenți la reforme. Dacă am fi facut reformele structurale ce se impuneau, ritmul de creștere anual al PIB –ul României ar fi fost altul, cu cel puțin 1 punct procentual mai mare, iar deficitele și gradul de îndatorare ar fi fost mult mai mici. În ceea ce privește guvernanța corporativă, lucrurile sunt simple. Angajările în companiile de stat și ,numirile în consiliile de administrație trebuie să se realizeze prin concursuri reale, astfel încât cei mai capabili specialiști să ocupe aceste posturi. Nu prin sinecură. Factorul politic trebuie să facă un mare pas în spate în ceea ce privește conducerea și administrarea acestora”.

Referitor la impozitarea microîntreprinderilor, lucrurile sunt mai complexe.

„Modul și nivelul de impozitare a acestor firme poate afecta competitivitatea acestora, pe de o parte. Pe de alta parte mă tem că vor crește foarte mult cheltuielile pe firmă astfel încât impozitul încasat prin impozitarea profitului impozabil să fie mai mic decât cel încasat ca urmare a aplicării la cifra de afaceri. Trebuie facută o analiză profundă, complexă, ca să vedem ce este mai avantajos din punct de vedere economic și social”, a declarat profesorul Sebastian Ene

Ce e de făcut în continuare

Sebastian Ene a analizat și ce este de făcut după ce Comisia Europeană a suspendat parțial plățile din PNRR către România.

„Trebuie făcută reforma! Ne-am asumat niște angajamente pe care trebuie să le respectăm. Ar mai fi varianta asumării, a pierderii banilor. În aceste condiții suntem loviți de două ori. O dată că financiar nu încasăm niște bani extrem de utili în condițiile actuale, iar pe de altă parte mergem înainte cu aceleași probleme. În afara acestor întrebari legate de reforme, ar trebui să ne întrebam și următoarele lucruri: cum se face că avem deficitul pe care îl avem, gradul de îndatorare care a sărit de 50% și inflația cea mai mare din Uniunea Europeană sau printre cele mai mari?”.

Legat de cine este vinovat pentru această problemă majoră privind suspendarea fondurilor europene, Sebastian Ene este de părere că principalul vinovat este ”Factorul politic, decidentul. El elaborează strategiile, el adoptă măsurile și stabilește politicile. Înseamnă că ceva nu merge cum trebuie pentru că nu au fost adoptate deciziile potrivite, cu toate că am facut progrese în multe domenii. Acestea sunt lente, nu sunt de profunzime. Am cosmetizat”.

ar această suspendare a plăților din PNRR are multiple consecințe pentru România pe termen scurt și mediu.

„Consecințele o să le vedem în scurt timp în plan economic și social. Deficitul se va adânci, rata inflației nu va intra într-o marjă acceptabilă, care să nu erodeze vizibil puterea de cumpărare. Ne vom împrumuta în continuare, iar costul finanțării va crește. Este posibil să vedem și o modificare a cursului de schimb. Analizând parametrii actuali, anul viitor recesiunea ne va bate la ușă. și nu este de vină doar faptul că nu absorbim banii din PNRR sau fondurile structurale. Situația internațională este complicată, iar noi ne urnim greu, nu avem soluții sau soluțiile pe care le avem sunt parțial eficiente”, adaugă profesorul Sebastian Ene.

Doctor în economie ”cum laude”, titlu obținut la doar 29 de ani, Sebastian Ene este conf. univ. dr. şi președinte al Senatului la Universitatea Constantin Brâncoveanu din Piteşti, iar între 2011 şi 2013 a fost cercetător post- doctorand al Academiei Române în proiectul SPODE – Cercetători de elită în domeniul economic.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Loto. Rezultatele tragerilor de joi, 21 noiembrie 2024
21/11/2024 20:31

 NOROC PENTRU TOTI ROMÂNII! LOTO: La tragerea Joker s-a castigat un premiu de categoria a III-a in valoare de 57.368,97 de lei. Biletul norocos au fost jucat la o agentie din Bacau.   ...

Ford anunţă concedieri masive în Europa, invocând pierderi semnificative şi cererea scăzută pentru vehicule electrice
21/11/2024 11:26

 Ford a anunţat miercuri că va reduce aproximativ 14% din forţa sa de muncă in Europa, echivalentul a 4.000 de locuri de muncă, din cauza pierderilor semnificative inregistrate in ultimii ani, transmi ...

Gigantul Amazon, cu mii de angajați la Iași, pregătește concedierea în România a sute de IT-iști
21/11/2024 11:20

 Compania Amazon, care are la Iasi cateva mii de angajati, se pregăteste de concedierea a sute de persoane din diviziile sale din Romania. „După o analiză atentă, am anuntat că analizăm optiune ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

ONE TRADING COMPANY SRL – Digitalizarea activitatii ONE TRADING COMPANY SRL
21/11/2024 09:40

 COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 316299 Data: Noiembrie 2024 Digitalizarea activitatii ONE TRADING COMPANY SRL Beneficiar: ONE TRADING COMPANY SRL

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

România rămâne liderul inflației din UE
19/11/2024 18:38

De opt luni consecutive, inflatia anuală din Romania este cea mai ridicată din Uniunea Europeană. În octombrie, cresterea preturilor din UE a urcat de la 2,1% in septembrie la 2,3%, in timp ce in tara ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei