Declaraţia unică de venit va fi modificată. Milioane de români trebuie să îşi declare şi aceste venituri în 2020

declaratia-unica-proiect_24608_1

Dimensiune font:

| 22-01-2020 15:07

Declarația unică intră deja în al treilea an de "existență fiscală" și este folosită, în principal, de persoanele fizice autorizate (PFA), de cei care obțin venituri din profesii liberale, chirii sau dividende. Formularul fiscal se depune pentru estimarea veniturilor pe 2020 până la jumătatea lui martie, chiar și la ghișeu. Prin acesta, contribuabilul declară cât câștigă și cât are de plătit la stat ca impozit și contribuții sociale.

Declaraţia unică va fi modificată şi va include veniturile din tranzacţionarea criptomonedelor, iar depunerea ei se va face până pe data de 16 martie, a declarat marţi Corina Mîndoium, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit şi Contribuţii Sociale, EY România.

"Suntem în al treilea an de declarare a veniturilor prin prisma unui formular consolidat care a suferit de-a lungul acestor ani modificări mai mult de format. Va suferi modificări şi, în curând, veniturile din tranzacţionarea criptomonedelor vor trebui declarate prin prisma acestui formular. Restul modificărilor sunt mai mult de formă, nimic material. Ce vreau să reţineţi vizavi de declaraţia unică este că termenul de depunere a formularului este 16 martie 2020. Nu avem nicio informaţie cu privire la prelungirea termenului aşa cum s-a întâmplat în anii precedenţi. Data de 16 martie 2020 este şi termen de plată a impozitului pe venit pentru anul 2019 şi a contribuţiei sociale de sănătate sau a contribuţiei la pensie pentru anul 2019. De vreo doi ani nu mai avem decizie de impunere. Deci vă rog frumos nu aşteptaţi deciziile prin poştă pentru că nu o să vină", a spus Corina Mîndoiu.

 

Reprezentanţii firmei de consultanţă le recomandă contribuabililor să nu aştepte până 16 martie depunerea declaraţiei pentru că există riscul ca Spaţiul Privat Virtual să se blocheze, notează agerpres.ro.

1. Pentru ce se depune declarația unică

Formularul fiscal se folosește anul acesta atât pentru estimarea veniturilor pe 2020, în scopul stabilirii impozitelor și eventualelor contribuții sociale la pensii (CAS) și sănătate (CASS). Până pe 15 martie 2020, se poate definitiva și declarația pe 2019.

Același formular e folosit și pentru asigurarea voluntară la sănătate, pentru plata contribuțiilor la sănătate. Dovada depunerii declarației e necesară apoi încheierii contractului de asigurare voluntară la sănătate.

2. Ce venituri sunt vizate de declarația unică?

Veniturile din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, cedarea folosinței bunurilor (chirii), activități agricole impuse în sistem real, silvicultură, piscicultură, veniturile din investiții, alte venituri, cu excepția celor ce obțin venituri pentru care impozitul și contribuțiile sunt reținute la sursă, de către plătitorul de venit. Și veniturile obținute în anul precedent în străinătate sunt declarate prin acest formular.

3. Care e termenul-limită?

Declarația se depune până la 15 martie pentru veniturile estimate pe 2020. Termenul nu este însă pentru plățile aferente anului 2020, dar e relevant pentru declarația pe 2019 - e limita până la care trebuie plătite impozitul și contribuțiile pe 2019.

De reținut pentru cei care încep să obțină venituri dincolo de acest termen, în 2020, nu trebuie să aștepte prea mult pentru depunerea declarației: ei sunt obligați, conform Codului fiscal, să depună declarația în 30 de zile de la data producerii evenimentului aducător de venituri (de exemplu, în cazul celor care încheie un contract de închiriere a locuinței, declarația trebuie depusă în 30 de zile de la încheierea lui).

4. Unde se depune declarația?

La ghișeu sau online, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) ori pe e-guvernare.ro, cu semnătura electronică calificată. Rămâne valabilă și în 2020 depunerea declarației la ghișeu, neexistând nicio propunere până la acest moment de scoatere a acestei posibilități.â

5. Care sunt riscurile nedepunerii declarației?

Codul fiscal prevede o amendă contravențională între 50 și 500 de lei pentru cei care uită să respecte termenul-limită de depunere a declarației. Partea bună e că se poate plăti la jumătate în 15 zile (mai exact, 25 de lei).

Nedepunerea declarației pe 2020, deși se obțin venituri, în contextul în care a mai fost depusă în 2018/2019, poate să semnaleze Fiscului că e cazul unei impuneri din oficiu.

Notă: Cei care își desființează PFA-urile ar trebui să semnaleze încetarea activității prin declarația unică.

6. Cum se fac rectificări pe această declarație?

Se pot face rectificări oricând și oricâte, potrivit Codului fiscal. Se folosește același formular, dar bifând căsuța corespunzătoare pentru a marca faptul că e vorba de o rectificare. Venitul estimat se poate corecta până la termenul de plată a impozitului datorat, respectiv până la data de 15 martie a anului următor celui de impunere.

Important! Suspendarea activității unei PFA sau încetarea acesteia în decursul anului fiscal presupune anunțarea Fiscului despre acest lucru, chestiune care se reflectă printr-o nouă depunere a declarației unice.

7. Ce, cum și unde se plătește?

Pentru veniturile estimate pentru 2020 se datorează impozitul pe venit de 10% și, eventual, contribuțiile sociale la pensii (25%) și sănătate (10%), dacă și numai dacă veniturile nete depășesc cel puțin 12 salarii minime brute. Contribuabilul poate alege să plătească aceste contribuții și dacă are venituri sub plafon.

Se pot face plăți pentru anul 2020 până la 15 martie 2021, în mai multe tranșe chiar. Plățile se pot face în numerar, la unitățile Trezoreriei, prin card bancar, la Trezorerie, online, prin ghișeul.ro, prin mandat poștal ori prin virament bancar (IBAN-urile pentru plăți).

8. Fără bonificații

Nu sunt prevăzute niciun fel de reduceri de taxe pentru cei care plătesc până la anumite date sau pentru cei care depun declarația online, așa cum au fost pentru declarația pe 2018.

9. Se mai emit decizii de impunere?

Deși declarația unică este în centrul unui sistem de autoimpunere - contribuabilul declară cât face și își calculează singur ce are de plătit - decizii de impunere ar mai putea fi primite de contribuabilii care au depus declarația unică și până acum sau trebuiau să o depună.

De ce? În 2019, Fiscul a venit cu două proceduri ce vizează PFA-urile care evită să plătească impozitul și/sau contribuțiile. Procedurile vizează veniturile începând din 2018. Una dintre proceduri se referă la persoanele care n-au depus deloc declarația unică și despre care reprezentanții ANAF află că au obținut venituri sau că e posibil să fi obținut venituri și permite impunerea din oficiu pe impozitul pe venit. Iar cealaltă se referă la persoanele care, deși au depus declarația unică, au precizat că nu vor datora CAS și CASS și, ulterior, au depășit pragul de venituri ce obligă la plata contribuțiilor, dar n-au plătit ce aveau de plătit.

10. Fiscul ar putea veni în control în legătură cu declarațiile pe anii anteriori

Fiscaliștii sunt convinși că Fiscul ar putea veni în control la persoanele fizice exact ca la firme, având în vedere sistemul declarației unice. Cine și-a declarat lucrurile la zi și a plătit tot ce avea de plătit nu ar trebui să-și facă probleme, dar fiscaliștii recomandă păstrarea unor documente care să permită autorităților să verifice raportarea corectă. Înainte să se facă o verificare a situației fiscale personale, Fiscul este obligat să trimită un aviz de verificare.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:51

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Angajații din IT, în fața unor mari schimbări pe piață. Sectorul tehnologic a intrat într-un iureș al concedierilor
14/01/2025 13:28

Sectorul tehnologiei informatiilor si al comunicatiilor este renumit pentru cele mai mari salarii medii din Romania. După ani consecutivi de cresteri si de extindere a numărului de angajati, 2023 si 2024 au a ...

Economist, despre datoria externă în creştere a României: prosperitatea clamată de politicieni a fost indusă artificial cu perfuzii financiare din împrumuturi
14/01/2025 13:16

Economistul Adrian Negrescu consideră că problema in ceea ce priveşte datoria externă in creştere a Romaniei nu o reprezintă imprumuturile in sine, ci cu ce dobandă şi, mai ales, la ce sunt folosiţi ba ...

BNR anunță cifrele dezmățului politic: Deficitul de cont curent a crescu cu șapte miliarde de euro, în 2024
14/01/2025 08:41

BNR dă cifrele care devăluie dezmătul făcut de politicienii din Romania in 2024. Deficitul de cont curent a crescut cu sapte miliarde de euro. Deficitul de cont curent a ajuns in perioada ianuarie-noiembrie ...

Statul aspiră leii de la bănci și populație
13/01/2025 21:39

Cresterea deficitului bugetar la o valoare estimată de 8,6%, conform declaratiilor făcute de Tanczos Barna, ministrul Finantelor, si dorinta guvernului de a-l reduce la finalul anului la 7%, a determinat Trez ...

Titluri de stat 2025. S-a dat startul la investițiile în titlurile de stat Tezaur. Cum pot fi cumpărate și ce dobânzi sunt
13/01/2025 14:43

Incepand de luni, 13 ianuarie 2025, romanii pot investi in titluri de stat. Dobanzile anuale sunt neimpozabile si ajung pană la 7,8%. Potrivit Ministerului Finantelor, titlurile de stat au valoare nominală de ...

Ministrul Finanțelor confirmă: TVA rămâne neschimbat pentru 2025
12/01/2025 20:29

Ministrul Finantelor, Tanczos Barna, a anuntat că se lucrează la bugetul Romaniei pentru 2025 si a confirmat că TVA nu va creste. Premierul Marcel Ciolacu a sustinut aceeasi pozitie, subliniind că bugetul t ...

Leul profită de creșterea apetitului pentru active riscante
12/01/2025 19:56

Leul a avut o evolutie pozitivă in primele zile din acest an, in ciuda faptului că Produsul Intern Brut a stagnat, in termeni reali, in trimestrul al treilea din 2024, comparativ cu cel de al doilea, dar a sc ...

Deducerea personală crește în 2025. Vești bune pentru românii salariați care au alte persoane în întreținere
12/01/2025 18:24

 Deducerile personale au crescut de la 1 ianuarie 2025, astfel că romanii vor putea păstra mai mult din salariu, in special dacă au persoane in intretinere. Fie că este vorba de sot/sotie, de copii sau ...

An dificil: urmează tăieri salariale și posibile concedieri într-un sector strategic din România
12/01/2025 10:57

Restructurarea este cuvantul de ordine in 2025, iar IT-iştii sunt primii pe listă. De la prosecco la birou şi salarii de mii de euro acum corporatiştii vor trebui să infrunte realitatea tăierilor de sala ...

Dragoș Damian: 'A trebuit să vină un ungur la Finanțe să ne spună să cumpăram ceva Fabricat în România'
12/01/2025 10:44

Ne spune Ministrul Finantelor la inceputul anului 2025, un an greu, că „dacă 18 milioane de romani nu suntem atenti ca in momentul in care punem mana pe un produs, acel produs să fie romanesc, să fie prod ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei