DOCUMENT FINAL Ce conține proiectul care încearcă să reducă cheltuielile bugetare
Dimensiune font:
Guvernul a pregătit proiectul prin care încearcă să reducă cheltuielile bugetare. O mare parte dintre măsuri sunt cele anunțate de ministrul Finanțelor Marcel Boloș în conferința de miercuri.
Proiect OUG reducere cheltuieli bugetare - click pentru a deschide
Ce spune documentul:
- Numărul funcțiilor de demnitate publică efectiv ocupate la nivelul secretarilor de stat/subsecretarilor de stat/vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate publică asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 20%.
- Numărul funcțiilor de demnitate publică la nivelul secretarilor de stat/ subsecretarilor de stat/ vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate vacante se anulează.
- Numărul de posturilor de consilieri efectiv ocupate din cabinetele președinților/vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare/agențiilor/ instituțiilor publice de la nivel central, președinților de consilii județene/ vicepreședinților, primarilor/ viceprimarilor, prefecților/subprefecților precum și a numărului de consilieri din cabinetele conducerii autorităților/instituțiilor publice de interes local se reduce cu 50% până cel târziu la data de 1 octombrie 2023.
- Numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate se anulează. Prin excepți, numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii se reduce cu minim 30% pentru următoarele categorii de entități.
IMPORTANT: Personalul cu funcții de conducere eliberat din funcție ca urmare a reorganizării va avea asigurat un post de execuție în cadrul entităților unde acesta și-a desfășurat activitatea. Cu posturile ocupate ca urmare a reorganizării funcțiilor de conducere rezultate se suplimentează numărul de posturi total doar în situația în care la nivelul entității publice nu există posturi vacante. La fel se va întâmpla și în cazul șefilor de birouri.
- Structura organizatorică a autorităților și instituțiilor publice trebuie să respecte următoarele cerințe:
1. pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuție;
2. pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 20 posturi de execuție;
3. pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 40 de posturi de execuție.
(În acest moment legislatia spune următoarele lucruri:
a) pentru constituirea unui birou este necesar un număr de minimum 5 posturi de execuție;
b) pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 7 posturi de execuție;
c) pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 15 posturi de execuție;
d) pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 25 de posturi de execuție)
Ocuparea funcțiilor publice de conducere rezultate din reorganizarea se face prin concurs pe baza unei metodologii aprobate de conducătorul entității publice.
De asemenea, dacă în urma reorganizării entității publice ca urmare a creșterii normativului de personal o funcție publică de conducere superioară îndeplinește condițiile pentru o funcție publică de conducere inferioară decât cea deținută inițial, cu acordul funcționarului public în cauză acesta poate ocupa funcția publică de nivel ierarhic inferior.
- Numărul total al funcțiilor publice de conducere din cadrul fiecărei autorități sau instituții publice, cu excepția funcțiilor publice de secretar general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum și a funcțiilor publice de conducere a căror ocupare se face prin detașare cu personal din cadrul instituțiilor din sectorul de apărare, ordine publică și siguranță națională va fi de maximum 8% din numărul total al posturilor aprobate.
Limitarea voucherelor de vacanță, dar la salariul brut, ceea ce înseamnă un la net de 5.850 lei
Instituțiile publice vor acorda, anual, personalului încadrat care realizează venituri brute lunar din salariu de până la 10.000 lei inclusiv, în perioada 1 ianuarie 2024 -31 decembrie 2026, vouchere de vacanță în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.
Suspendarea indemnizațiilor de vacanță și acordarea indemnizației de hrană a două salarii de bază minime brute
Se suspendă indemnizațiile de vacanță pentru întreg anul 2024.
Începând cu 1 ianuarie 2024, instituțiile acordă obligatoriu, lunar, pentru personalul încadrat ale căror venituri salariale brute lunar sunt sub 10.000 lei inclusiv, indemnizații de hrană la nivelul anual a două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată.
Există o excepție: personalul Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiției - Administrația Națională a Penitenciarelor, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Protecție și Pază și Serviciului de Telecomunicații Speciale, precum și a personalului poliției locale.
Limitarea unui singur spor, cel de 15% pentru “condiții periculoase sau vătămătoare”
Sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare va fi de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat la locurile de muncă respective.
La fel va fi și în cazul funcționarilor publici, personalului contractual, precum și a personalului din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, din cele aflate în coordonarea prim-ministrului, precum și din cele aflate sub controlul Parlamentului.
Limită la telefoane mobile și abonamente
Achiziția de aparate de telefonie mobilă în entitățile publice nu poate depăși cuantumul de maxim 500 lei/aparat de telefonie mobil achiziționat.
Cheltuielile lunare cu abonamentul de telefonie mobilă decontat din fonduri publice sunt de maxim 50 lei/lună/aparat de telefonie mobilă.
Eventualele depășiri ale costului de achiziție pentru aparatele de telefonie mobilă sau ale costurilor cu abonamentele lunare de telefonie mobilă sunt suportate de personalul încadrat beneficiar al serviciilor de telefonie mobilă.
• Începând cu exercițiul bugetar al anului 2024, la elaborarea și aprobarea bugetelor locale, cheltuielile efectuate de autoritățile publice locale aferente capitolului bugetar: Cultură, Recreere, Religie și Sport nu pot depăși 7,5% din veniturile proprii realizate în exercițiul bugetar precedent;
Comasarea unor instituții
Începând cu data de 1 ianuarie 2024 instituțiile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităților publice centrale/județene sau locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
1. Au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;
2. Activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun peste sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar;
Instituțiile publice care nu îndeplinesc acele condiții se pot comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare;
Prin comasare/desființare trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
1. o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
2. o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;
Pentru instituțiile publice din domeniul educației, sănătății, asistenței și protecției sociale precum și din alte domenii aprobate prin memorandum în Guvernul României termenul de intrare în vigoare este data de 1 ianuarie 2025.
Descentralizarea serviciilor publice
Începând cu data de 1 ianuarie 2025 serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene.
Este vorba despre:
1. Direcțiile Județene de Tineret și Sport care se află în coordonarea /subordonarea/autoritatea Ministerului Tineretului și Familiei;
2. Direcții județene de Cultură care se află în coordonarea/subordonarea autoritatea Ministerului Culturii;
3. Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Sănătății;
4. Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
5. Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
6. Inspectoratele Generale Școlare aflate în coordonarea /subordonarea /autoritatea Ministerului Educației;
Odată cu descentralizarea serviciilor publice și transferul activității acestora către autoritățile publice județene are loc și transferul de patrimoniu precum și de resurse financiare alocate sub formă de cote defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau