Insolvența zdruncină din temelii mii de companii de impact

default

Dimensiune font:

| 27-07-2022 14:05

  În primele trei luni ale anului au intrat în insolvenţă 1.713 companii, iar în cel de-al doilea trimestru 1.867 companii * dintre cele 6.654 companii de impact, cu active de peste un milion euro, cu probleme financiare, doar 32 au intrat în procedură de insolvenţă în prima jumătate a anului în curs * în Moldova, cele mai multe insolvențe se înregistrează la Iași - 99, cu 26,92% mai mulți față de aceeași perioadă a anului trecut * Vasluiul înregistrează o creștere de 181,82% a cazurilor de profesioniști intrați în insolvenţă!

 

Peste 3.500 de companii au intrat în insolvenţă în primul semestru al acestui an în România, industria prelucrătoare şi construcţiile fiind domeniile cele mai afectate, potrivit unei analize realizate de o companie de profil.

În Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, până la 1 iunie, cei mai mulți profesioniști intrați în insolvenţă se înregistrau la Iași - 99, cu 26,92% mai mulți față de aceeași perioadă a anului trecut, când insolvența afectase 78 profesioniști. Iașul este urmat dejudețele Bacău - 50 insolvențe (+85,19%), Vaslui - 31 (+181,82%), Neamț - 27 (+28,57%), Suceava - 28 (-20%) și Botoșani - 13 (același număr ca în prima jumătate din anul 2021).

Sectorul construcţiilor este afectat semnificativ de creşterea preţului materialelor de construcţii şi a carburantului, de creşterea dobânzilor şi de lipsa forţei de muncă în timp ce industria prelucrătoare este influenţată de majorarea galopantă a preţurilor energiei şi carburanţilor, de îngreunarea lanţurilor de aprovizionare, de diminuarea comenzilor şi de creşterea costurilor de finanţare, precizează reprezentanţii CITR.

În primele trei luni ale anului au intrat în insolvenţă 1.713 companii, iar în cel de-al doilea trimestru 1.867 companii. Numărul insolvenţelor este aproximativ la acelaşi nivel cu semestrul I din 2021 când au fost înregistrate 3.033 insolvenţe.

Dintre cele 6.654 companii de impact, cu active de peste un milion euro, identificate în studiul companiei de specialitate de la finalul anului trecut ca aflându-se în stare de insolvenţă iminentă, doar 32 au intrat în procedură de insolvenţă în prima jumătate a anului 2022, având o valoare cumulată a activelor imobilizate de 965 milioane lei. În aceeaşi perioadă din 2021, au intrat în insolvenţă 11 companii de impact, ce aveau o valoare a activelor imobilizate de 671 milioane lei, arată analiza citată.

Peste 6.600 companii de impact, în stare de insolvenţă iminentă

Astăzi, România are o nouă legislaţie modernă (Legea nr. 216/2022 modificând şi completând Legea nr. 85/2014), care oferă companiilor în dificultate posibilităţi de restructurare complexe, iar accesarea timpurie a acestor soluţii ajută la evitarea insolvenţei şi la însănătoşirea afacerii, precizează reprezentanţii companiei. Numărul companiilor care intră în procedură de insolvenţă nu s-a schimbat fundamental în ultimii ani, iar numărul companiilor de impact care au intrat în insolvenţă reprezintă un procent nesemnificativ faţă de cele care noi, ca experţi, considerăm că ar avea nevoie de ajutor. Conform studiului CITR de la finalul anului trecut, în România au fost identificate 6.654 companii de impact, cu active de peste un milion euro, aflate în stare de insolvenţă iminentă. Dintre acestea, doar 32 au intrat în procedură de insolvenţă în anul 2022, iar asta ne arată în continuare că nu ne îndreptăm către o însănătoşire a mediului economic. Din fericire, acum avem legislaţie nouă care vine în sprijinul întregului mediu de business şi care aduce instrumente de restructurare şi prevenţie timpurie şi încurajăm antreprenorii să apeleze la aceste soluţii. CITR se implică activ în procesul de dezvoltare a unei culturi a prevenţiei în mediul de business, a explicat Paul-Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.

Studiile CITR efectuate pe portofoliul propriu de-a lungul anilor arată că 57% dintre companii au amânat cel puţin 3 ani intrarea în insolvenţă, acest lucru având consecinţe negative, cum ar fi scăderea cu peste 50% a cifrei de afaceri şi creşterea cu peste 30% a datoriilor. În lipsa unei culturi a prevenţiei în business, mulţi dintre antreprenorii care şi-au declarat insolvenţa au fost împinşi de probleme care au dus la imposibilitatea de continuare a afacerii în condiţii normale, subliniază compania. Putem observa două evoluţii semnificative ale insolvenţelor în 2022: creşterea numărului de companii care îşi declară insolvenţa din domeniul construcţiilor şi din domeniul industriei prelucrătoare. În luna mai, un număr de 551 companii din construcţii au intrat în insolvenţă (în creştere cu 34,72%), iar din industria prelucrătoare - 339 companii (în creştere cu 6,94%). Sectorul construcţiilor este afectat semnificativ de creşterea preţului materialelor de construcţii şi a carburantului, de creşterea dobânzilor şi de lipsa forţei de muncă. Industria prelucrătoare este afectată pe fondul creşterii galopante a preţurilor energiei şi carburanţilor, de îngreunarea lanţurilor de aprovizionare, de diminuarea comenzilor şi de creşterea costurilor de finanţare, se mai arată în comunicat.

La nivelul Uniunii Europene studiile arată că, în general, companiile amână cu 3-4 ani recunoaşterea problemelor şi a stării de insolvenţă, iar majoritatea cazurilor, insolvenţa nu mai poate fi evitată.

Daniel BACIU 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei