Ruxandra Jianu: Serverele ANAF probabil că nu vor fi pregătite să primească numărul imens de facturi de la contribuabili

000000   05500

Dimensiune font:

| 22-12-2023 16:30

Implementarea sistemului RO e-Factura va fi un test de anduranță pentru serverele ANAF, sisteme care au întâmpinat deja dificultăți în gestionarea unui număr mare de cereri din partea contribuabililor. Ruxandra Jianu, consultant fiscal al casei de avocatură Biriș Goran, consideră că această problemă va pune o piedică contribuabililor de bună credință să își realizeze plățile, un lucru care va îngreuna procesul de facturare și nu va aduce nici beneficii în ceea ce privește încasările la buget.

Începând cu 1 ianuarie 2024, toate tranzacțiile realizate în relația B2B (business to business) se vor executa prin sistemul RO e-Factura. Acest sistem a fost implementat deja de anul trecut, devenit obligatoriu pentru relația B2G (business to government) de la 1 iulie 2022. Conform Ralucăi Jianu, sitemul RO e-factura aduce cu sine provocări tehnice similare cu cele de anul trecut. Printre cele mai importante hopuri peste care va trece (sau nu) implementarea acestui sistem se află infrastructura digitală a Fiscului, spune consultantul fiscal.

„Serverele ANAF probabil că nu vor fi pregătite să primească numărul imens de facturi de la contribuabili. Spre exemplu, anul trecut au existat contribuabili care au primit mesaj de la ANAF că urmează să fie blocați pe server (deci orice informație primită de ANAF de la aceștia ar fi fost văzută drept spam). După discuții nenumărate cu specialiștii IT din cadrul ANAF, s-a descoperit că serverele ANAF erau setate să primească un anumit număr de facturi pe minut sau pe oră”, a declarat Ruxandra Jianu.Consultantul fiscal explică că acest lucru s-a întâmplat fiindcă Agenția Antifraudă nu făcuse nicio estimare cu privire la numărul zilnic total de facturi de primit prin RO e-Factura și nici cu privire la numărul de facturi pe minut / oră pe care le-ar fi putut primi de la un singur contribuabil. Blocarea facturilor se traduce, conform Ruxandrei Jianu, în refuzarea de către ANAF a posibilității contribuabililor de a-și respecta obligațiile legale cu privire la RO e-Factura.

Mediul de afaceri pune deja răul în față: preîntâmpină de acum eventualele probleme tehnice

Mediul de afaceri din România, obișnuit deja cu schimbările legislației, va avea o nouă rundă de creștere a taxelor după intrarea în vigoare a noilor modificări fiscale. În ceea ce privește așteptările firmelor de la sistemul RO e-factura, Ruxandra Jianu spune că acestea nu se așteaptă ca „peste noapte” infrastructura ANAF să asigure raportarea tuturor facturilor.

„Dacă anul trecut nu au putut face niște estimări rezonabile, ce garanții există acum că ANAF are cunoștință care ar fi volumul de facturi emise în România în relația B2B ? Dacă serverele ANAF nu vor pica sau nu vor ajunge să respingă sau cel puțin să proceseze cu întârziere facturile primite prin RO e-Factura, aceasta ar fi o supriză plăcută. Realitatea este că foarte mulți din contribuabilii mari și mijlocii au inițiat deja discuții cu cei din ANAF prin depunerea de adrese individuale sau prin asociațiile din care fac parte, pentru a preîntâmpina ca astfel de probleme tehnice și operaționale să apară de la 1 ianuarie 2024”, spune consultantul Ruxandra Jianu.

Infrastructura deficitară a sistemului ANAF se simte, din păcate, tot pe spatele contribuabililor. Consultantul fiscal punctează că disfuncționalitatea serverelor ANAF vor genera atât riscuri operaționale (de neplată a facturii), dar și riscuri fiscale (imposibilitatea contribuabililor de a-și respecta obligațiile legale). Totodată, Ruxandra Jianu punctează că ANAF nu a venit până acum cu nicio soluție de back-up pentru contribuabilii de bună-credință care se vor afla în astfel de situații.

„O altă problemă semnificativă este cea legată de faptul că ANAF nu a furnizat până acum nicio soluție pentru facturile emise în numele furnizorului, conform art. 319 alin. (18) din Codul fiscal. Astfel, din punct de vedere tehnic, RO e-Factura nu permite o astfel de facturare, făcând inaplicabilă această prevedere din Codul fiscal. ANAF nu e furnizat nicio opinie sau soluție în acest sens. În lipsa unei astfel de soluții tehnice, ANAF îi va constrânge pe contribuabili să schimbe modalitatea actuală de facturare de la 1 ianuarie 2024, în caz contrar părțile neputând să raporteze / emită corect facturile prin RO e-Factura. Asta va presupune și faptul că se va muta în sarcina multor contribuabili mici obligații de conformare suplimentare, fapt ce va genera și costuri mult mai mari pentru aceștia”, adaugă Ruxandra Jianu.

Firmele trebuie să „intre deja cu picioarele în apă… înainte să nu fie luate de val”. Sfat: să efectueze sumarul facturilor, apoi să vadă ce probleme ar putea să apară

Deși implementarea RO e-Factura s-a făcut în baza standardului european, trebuie precizat că există totuși diferențe între structura de validare a facturii electronice RO e-Factura și cum stau lucrurile în practică, atenționează consultantul fiscal. Din acest motiv, un prim sfat ar fi acela ca fiecare contribuabil să facă un sumar al principalelor tipuri de tranzacții facturate în relația B2B și apoi să efectueze simulări ale raportării acestor tranzacții în RO e-Factura.

„În urma acestor simulări, vor fi identificate potențialele probleme tehnice, pentru care vor trebui să găsească o soluție – în acest sens, pot apela și la formularul de contact din SPV, pentru a întreba specialiștii ANAF, însă, din experiența noastră, răspunsurile fie sunt primite cu întârziere (și de peste jumătate de an), fie nu sunt primite deloc, astfel încât, de cele mai multe ori singurul mod al contribuabililor de a se pregăti pentru implementarea RO e-Factura este de a colabora cu specialiști în IT”, explică Ruxandra.

Cu toate că ne mândrim cu una din cele mai bune viteze la internet, România se află la coada clasamentului european când vorbim de alfabetizare digitală. Tocmai de aceea, implementarea unui sistem digital de facturare este posibil să dea bătăi de cap firmelor mai mici care s-au obișnuit să își păstreze contabilitatea mai mult „pe hârtie”. Cu toate acestea, Ruxandra Jianu spune că adevărata rezistență va fi pusă tot de ANAF, unde unii angajați nu au un nivel optim de competențe digitale.

„Din punctul nostru de vedere problema competențelor digitale s-ar putea pune mai degrabă la ANAF, unde nici măcar nu există un Call Center dedicat care să vină în ajutorul contribuabililor. Or, din experiența noastră, angajații ANAF de la Asistență Contribuabili, către care ne-am îndreptat pentru a rezolva diverse probleme cu care ne-am confruntat în implementarea RO e-Factura, sunt complet depășiți de situație – nu au cunoștință despre cum și ce anume se raportează în RO e-Factura și nu au vreun interes măcar de a înțelege problemele contribuabililor”, spune reprezentantul casei de avocatură Biriș Goran.

RO e-factura, un serviciu de care chiar aveam nevoie sau doar ceva ce trebuie să bifeze ANAF?

Conform instituțiilor europene, țara noastră se menține pe ultimele locuri în privința încasării taxelor la buget. Datele Eurostat arată că România s-a aflat, și în 2021, la coada clasamentului în funcție de nivelul taxelor și impozitelor în produsul intern brut (PIB), cu puțin peste 27% (față de media europeană de aproape 42%).

Cu toate că introducerea RO e-factura are ca scop reducerea evaziunii fiscale, Ruxandra Jianu spune că, momentan, Fiscul vrea doar să bifeze implementarea noilor sisteme pentru a nu pierde banii europeni.

„Pentru moment pare că ANAF doar își dorește bifarea implementării celor trei proiecte de digitalizare pentru a putea obține banii din PNRR aferenți îndeplinirii acestor obiective. Toată presiunea implementării heirupiste a acestor proiecte este deocamdată pe umerii contribuabililor, astfel încât este interesant să vedem care va fi efectul acestor măsuri și la nivel macroeconomic. În ceea ce privește RO e-Factura, ANAF nu a furnizat până acum nicio informație cu privire la efectele pozitive asupra combaterii evaziunii fiscale a raportarii facturilor pentru produsele cu risc fiscal ridicat nici măcar la nivelul anului 2022, când această măsură a fost introdusă”, concluzionează Ruxandra Jianu.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei