Vă mai aduceți aminte cu Cupoanele din anii '90? Cum poți afla dacă mai ai acțiuni și cum poți primi banii cuveniti

00000 Breaking NEWS

Dimensiune font:

| 20-06-2023 09:47

18 milioane de români au devenit acționari la companiile statului, în cadrul procesului de privatizare în masă, inițiat după „Revoluție”, însă puțini știu dacă mai valorează ceva.
În primii ani de după Revoluție a fost inițiat programul de privatizare în masă, denumită popular „cuponiada”, care a constat în distribuirea gratuită către populație a unor „cupoane de privatizare”.

 

Potrivit informațiilor oferite de Depozitarul Central, procesul de privatizare a economiei românești a început încă din anul 1991 și s-a realizat prin transferul gratuit al unei părți din acțiunile statului și prin vânzarea acțiunilor rămase după transfer.
Transferul gratuit a avut loc pe calea distribuirii de certificate de proprietate. Certificatele de proprietate au putut fi transformate în acțiuni la societățile comerciale de natură financiară, denumite Fonduri ale Proprietății Private, care au devenit ulterior Societăti de Investiții Financiare (SIF).

Procesul de privatizare în masă s-a desfășurat în 2 etape. În prima etapă s-au distribuit certificate de proprietate în mod gratuit pentru toți cetățenii care aveau 18 ani împliniți la data de 31.12.1990 iar în a 2 a etapă s-au făcut recalculări și s-au emis cupoane nominative în mod gratuit, pentru toți cetățenii care aveau 18 ani împliniți la data de 31.12.1995 și care nu își transformaseră din proprie inițiativă certificatele de proprietate în acțiuni în prima etapă.

Certificatele de proprietate și cupoanele s-au transformat în acțiuni și au fost reflectate în certificatul de acționar.
În vederea realizării conversiei în acțiuni, cetățenii îndreptățiți prezentau documentele primite în cadrul procesului de privatizare și un act de identitate din care să reiasă codul numeric personal.

Acțiunile dobândite prin schimb sau prin vânzare în cadrul procesului de privatizare în masă, au putut fi tranzacționate pe piețe ale valorilor mobiliare, organizate potrivit legii și aflate sub supravegherea și controlul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (actuala Autoritate de Supraveghere Financiară - ASF).

În vederea menținerii evidenței deținătorilor de acțiuni, societățile comerciale la care au avut loc privatizări totale sau parțiale au avut obligația să transmită Agenției Naționale pentru Privatizare lista propriilor acționari pentru Registrul unic computerizat. Ulterior, evidențele deținătorilor de acțiuni au fost ținute de societăți de registru independente.

Registrele independente au funcționat din 1996 până în 2007 când activitatea lor, în ceea ce privește evidența acționarilor și informațiile privind deținerile de valori mobiliare din conturile acestora, așa cum a rezultat din programul de privatizare în masp, a fost preluată de către Depozitarul Central.

Acțiunile erau evidențiate în unica secțiune de registru în care se regăseau toate conturile deținătorilor de acțiuni rezultați în urma procesului de privatizare în masă, devenită astazi, prin preluare, Secțiunea 1 a Depozitarului Central.

8,5 milioane de români figurează ca acționari
Instrumentele financiare (acțiuni, obligațiuni, etc) evidențiate în sistemul Depozitarului Central sunt dematerializate și înregistrate în conturi electronice. Astfel, Secțiunea I este secțiunea conturilor individuale care nu se află în administrarea unui intermediar (societate de servicii de investiții financiare sau instituție de credit), conturi în care instrumentele financiare sunt înregistrate direct în numele și pe seama proprietarului și conține informații referitoare la identificarea deținătorilor de instrumente financiare și la detinerile acestora.

În urma procesului de privatizare în masă, 18 milioane de români au devenit acționari la companiile statului. În momentul de față în evidențele Depozitarului Central se află 8.5 milioane de acționari.

Cum afli la ce societăți ești acționar
Sumarul pozițiilor de cont

Sumarul pozițiilor de cont evidențiaza totalitatea instrumentelor financiare din cont, deținute la diferiți emitenți. Acest document se poate obține numai de la Depozitarul Central, în baza actului de identitate al titularului de cont și a unei cereri pentru eliberarea sumarului pozițiilor de cont.

Extrasul de cont

Extrasul de cont reprezintă dovada dreptului de proprietate asupra unui anumit număr de acțiuni la o anumită dată pentru un anumit emitent.

Extrasul de cont poate fi obținut direct de la sediul Depozitarului Central sau prin poștă în baza actului de identitate al titularului de cont și a unei cereri pentru eliberarea extrasului de cont, semnată și datată de titularul contului.

Extrasul de cont se poate obține și de la intermediarul al cărui client sunteți, în vederea vânzării acțiunilor, dacă respectivul intermediar are contract încheiat în acest sens cu Depozitarul Central, fiind necesare aceleași documente cu cele descrise mai sus.

Lista intermediarilor autorizați sa elibereze extrase de cont pentru clienții proprii, cu datele de contact ale acestora, se regăsește pe site-ul Depozitarului Central www.depozitarulcentral.ro, secțiunea Deținători, subsecțiunea Sedii servicii deținători.

Cum poți primi dividendele
După mai mulți ani în care procesul de încasare a dividendelor a fost unul complex, din cauza diferențelor de abordare ale fiecărei companii în parte, schimbările legislative au simplificat și eficientizat întregul proces.

Astfel, începand cu anul 2015, ca urmare a modificării cadrului de reglementare aplicabil distribuirii dividendelor și a oricăror alte sume cuvenite deținătorilor de valori mobiliare, distribuirea dividendelor se efectuează centralizat prin intermediul Depozitarului Central.

Distribuirea dividendelor se realizează astfel:
• Acționarii care sunt clienții unui intermediar își vor primi toate dividendele în contul deschis la intermediarul respectiv.

• Acționarii care nu au cont deschis la un intermediar, pot încasa dividendele în contul bancar personal indicat Depozitarului Central. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei