De ce şi cum s-a mutat, lungit şi scumpit Noua Arteră Rutieră Centrală
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Încă înainte de 1990, exista un plan, ce mi se pare extrem de logic şi judicios, ce prevedea realizarea unei legături rutiere între Bulevardul D.Cantemir, peste podul cu acelaşi nume, şi strada Palat (cam unde e situat, actualmente, hotelul lui Puşcă-Relu). În acest fel se rezolva preluarea fluxurilor dinspre Gara Mare, cartierele Alexandru cel Bun, Mircea cel Bătrân, Galata, D. Cantemir, Podu Roş, dar şi dinspre CUG, Miroslava etc. spre centrul oraşului, decongestionând mult infernul rutier din Podu Roş.
În 2013, oficiosul Primăriei ieşene publica un anunţ triumfalist, în care se informa că instituţia pregătea concretizarea acestui proiect, precizându-se că lucrarea ar putea fi gata în acelaşi an, dat fiind că era vorba doar de 190 m lungime, mai mult decât atât, noua arteră suprapunându-se peste stradela Sf. Andrei în proporţie de 50 la sută şi pe parcarea de atunci de lângă podul amintit în proporţie de 30 la sută. N-am înţeles de ce nu se respecta proiectul iniţial, ce permitea câte 2 benzi pe sens, chiar dacă asta însemna reducerea curţii unei parohii. Costurile erau estimate la sub 900.000 lei.
Apoi s-a aşternut tăcerea. În care, un consilier local a cumpărat o bucată din stânga zonei cu pricina şi a obţinut avize pentru construirea unor blocuri (ulterior vânzând totul, la pachet, cu circa 3 milioane euro), iar unul judeţean şi un om de afaceri au obţinut terenuri în dreapta zonei. În care un om de afaceri şi mai mari s-a gândit să facă un mare complex tot prin zonă, dar mai spre Podu de Piatră.
În asemenea circumstanţe, s-a schimbat totul. S-a renunţat la vechiul proiect, care servea comunităţii ieşene, şi s-a conceput unul nou, care slujeşte interesele ultimului personaj amintit. Conform informaţiilor apărute, se va realiza „o nouă arteră de circulaţie, care va conecta bulevardele Ferdinand şi Panu, iar alte 5 străzi adiacente vor fi lărgite şi modernizate (Sf. Andrei, Trei Ierarhi, Iancu Bacalu, Buznea şi Tănăsescu)”.
În concluzie, va rezulta o chestie, pe care eu o denumesc pompos, dar, desigur, ironic, Noua Arteră Rutieră Centrală, cu o lungime de 255 m şi, ţineţi-vă bine, cu 2 (două) benzi rutiere, plus oleacă de trotuare şi pistă ciclabilă (?, bine că nu are un re în faţă...). Costul ei, desigur, va depăşi vechiul proiect, în care artera era mai scurtă şi deja se suprapunea peste porţiuni circulabile existente.
Realizarea proiectului mai presupune desfiinţarea de spaţii verzi de aproape 1500 mp şi tăierea a 80 de copaci, sinonime cu reducerea plămânului verde al oraşului). Bună şi înţeleaptă afacere, nu? Cât despre lărgirea şi modernizarea celor 5 străzi adiacente, asta chiar e o utopie; doar prin demolarea unor case, garduri şi ziduri s-ar putea face, lucru care nu cred că e cu putinţă. Şi astea toate, pentru preluarea traficului de la noul complex către centru...În zonă, e de prevăzut că va fi un trafic infernal, cum infernal va rămâne şi cel din Podu Roş, ce rămâne nedecongestionat, prin abandonarea proiectului iniţial.
De ce se întâmplă toate acestea? E o întrebare la care, cum autorităţile , cu siguranţă, nu vor răspunde, rămâne să găsiţi singuri dezlegarea...
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau