„Este foarte important să avem grijă de publicul tânăr și să-l creștem, să deschidem niște perspective relevante, niște conversații”

1 bobi pricop
1interviu

Dimensiune font:

| 23-10-2023 07:30

 Dialog cu regizorul Bobi Pricop, cunoscut iubitorilor de teatru din Iași pentru spectacolul spectacolul „Neliniște”, al lui Vîrîpaev, dar și pentru „Pisica Verde”, nominalizat la premiile UNITER pentru regie

- Ați adus la Iași, la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPTI), spectacolul „Neliniște”, al lui Vîrîpaev, un autor pe care îl îndrăgiți foarte mult, date fiind și piesele anterioare pe care le-ați montat. Ce v-a atras la acest subiect?

- Într-adevăr, am montat mai multe dintre textele lui Ivan Vîrîpaev – este unul dintre dramaturgii care mă interesează mai ales pentru modul în care chestionează în permanență relația dintre artă și viață, felul în care testează limitele teatrului, pe care-l reformulează de fiecare dată altfel.

Iar în „Neliniște“ asta se decupează foarte clar, modul în care (nu?) putem delimita opera de artistul care a creat-o, mistificările din propriile noastre vieți, legendele personale; faptul că este imposibil să cunoști pe cineva pe deplin, chiar și pe tine însuți, și că devine complicat să diferențiem între un tip de realitate factuală și poveștile pe care le fabricăm despre noi înșine.

M-a interesat mult modul în care Vîrîpaev construiește acest personaj caleidoscopic, interpretat excelent de doamna Dorina Lazăr în spectacol. Ula Richter este un personaj construit din oglinzi, din perspectivele celor din jur, dar și din propriile relatări contradictorii, însă îți scapă printre degete, ca un fum, de la un capăt la altul, de la un portret la altul – n-ai cum să surprinzi o imagine clară. Și mi s-a părut că asta vorbește foarte frumos despre propriile noastre căutări, propriile noastre identități/realități și despre multitudinea de (auto)ficțiuni pe care le prezentăm în lume. 

- Nu sunteți pentru prima dată la FITPTI și nici la prima colaborare cu Teatrul „Luceafarul. Care sunt, din punctul dvs de vedere, beneficiile publicului aduse de către acest eveniment?

- Orice festival care se adresează publicului tânăr este binevenit și, din păcate, nu există prea multe festivaluri de felul ăsta, dar sper ca asta să se schimbe. Sunt multe semnale în acest sens, iar FITPTI este, într-un fel, un deschizător de drumuri. Este foarte important să avem grijă de publicul tânăr și să-l creștem, să deschidem niște perspective relevante, niște conversații. Iar teatrul e o platformă excelentă pentru asta. Dar pentru a face acest lucru, e nevoie să le arătăm noilor generații că teatrul e și pentru ei, nu e o chestie îmbătrânită, îmbâcsită, care nu are nicio legătură cu viețile lor. Mi se pare esențial să aducem laolaltă spectacole care să-i intereseze, spectacole care să li se adreseze și să-i învățăm drumul până la teatru. Un teatru al timpului său, relevant, actual și conectat la dinamica societății de azi. 

- Cum simțiți Iașul la fiecare revenire?

- E un oraș care înseamnă foarte mult pentru mine. Tatăl meu a crescut în Iași, mare parte dintre rudele din partea lui locuiesc în continuare aici. Și eu am copilărit în Iași, e locul în care îmi petreceam mai toate verile, așa că, de fiecare dată când revin, e vorba despre o relație foarte emoțională cu orașul, cu străzile, clădirile lui. M-am bucurat, de-a lungul timpului, să văd orașul ăsta crescând și devenind un spațiu vibrant, în care cultura urbană și tradiția, moștenirea istorică se împletesc așa de frumos. E un loc de care mă simt atașat și în care mă întorc mereu cu emoție. 

- Aș schimba registrul și aș trece în cel personal. Ce v-a atras la teatru?

- Relația mea cu teatrul a început destul de târziu – eram în liceu, prin clasa a X-a, și-a fost cumva mai degrabă mediată de limba engleză. Eram mult mai mult atras de zona asta de calculatoare, de tehnică, dar și de limba engleză. „Împăratul muștelor“ e primul spectacol pe care l-am văzut, tot cam pe-atunci, cu o distribuție exclusiv feminină – e vorba despre un spectacol făcut de Ada Lupu Hausvater, care m-a impresionat la momentul ăla și a însemnat întâlnirea mea cu Teatrul Tineretului din Piatra-Neamț. Cel mai mult a contat faptul că știam că trupa de teatru a liceului meu merge la niște festivaluri în limba engleză și mi se părea un mediu super bun în care să-mi îmbunătățesc skill-urile, să cunosc oameni noi. Iar după vreun an și jumătate, spiritul meu de lider a devenit super prezent și am ajuns, până la urmă, să conduc trupa de teatru a Liceului „Petru Rareș din Piatra Neamț. Așa au început să-mi placă, de fapt, teatrul și actoria. Pentru că la început am făcut facultatea de actorie, având-o profesoară pe Sanda Manu, dar apoi, în urma unor experiențe neplăcute legate de niște audiții, am hotărât (sfătuit și de doamna Manu) să mă îndrept spre regie, la UNATC, unde am fost la clasa profesorilor Tudor Mărăscu (licență) și Ducu Darie (master). 

 - Care sunt regizorii care v-au influențat cel mai mult stilul?

- M-am bucurat foarte tare acum, recent, în festivalul pentru publicul tânăr organizat de Teatrul Excelsior la București, de spectacolul lui Thomas Ostermeier „O istorie a violenței“ și mi-am adus aminte de acele momente importante, formatoare, din cadrul edițiilor FNT când am văzut „Hamletul“ lui Ostermeier, în Sala Mare a Teatrului Național, înainte ca aceasta să fie renovată, „Hey Girl!”, al lui Castellucci, „The Sound of Silence“, al lui Hermanis, și apoi „Sonetele“ lui Bob Wilson, la Craiova. Au fost cred eu, câteva spectacole majore care au venit invitate în diverse festivaluri, și ele au însemnat poate uneori și un mic șoc cultural (dacă nu e prea mult și prea pretențios spus). Dar a fost vorba despre tipul ăla de spectacole care îți dau o energie atât de bună și care te fac să-ți dorești să te duci a doua zi la repetiții și să devii și tu mai bun, ca regizor, ca artist.

 - Cum dezvoltați conceptul unei piese de teatru?

- Cred foarte mult în echipă și în dialog. Partea cea mai dificilă este cea de alegere a textului și a proiectului. Și apoi, pe partea de concept, mi se pare că ideile cele mai bune vin sau îmi vin atunci când echipa este potrivită proiectului, iar ele se nasc împreună cu dramaturgul, cu scenograful, compozitorii, artiștii video etc. Lucrurile funcționează cel mai bine în contextul ăsta de lucru în care intrăm în dialog.

- Sunteți apreciat drept unul dintre cei mai creativi regizori tineri, de obicei folosiți multă tehnologie și proiecții video în spectacolele dvs.

- Acest lucru este valabil doar pentru unele spectacole, în altele nu folosesc deloc tehnologii recente. Proiectele dictează tipul de estetică sau tehnologia folosită, așa că situația diferă de la caz la caz. 

- Cum decideți ce tehnologie sau ce tehnici să folosiți pentru a spune o poveste? Cum vă adaptați la evoluțiile tehnologice din teatru?

- Acest lucru depinde foarte mult de proiect, de povestea pe care vrem să o spunem pe scenă și cred că lucrurile se nasc destul de organic – în funcție de publicul căruia ne adresăm și în funcție de cum simțim noi ca echipă sau eu ca regizor că acea poveste trebuie spusă.

Cred că lucrurile se nasc organic și foarte rar se întâmplă ca o anumită tehnică sau vreo tehnologie pe care îmi doresc să o testez să impună căutarea textului sau a proiectului într-o anumită direcție. Dimpotrivă, căutările sunt pentru a găsi cele mai bune moduri în care să spunem o poveste, să transmitem o emoție, iar mecanismele sceno-tehnice sau new media sunt niște vehicule pentru această emoție, nu scopul în sine.

- Care considerați că este cea mai mare realizare a dvs. ca regizor până în prezent?

- În perioada asta sau în ultimii ani m-a interesat cel mai mult să găsesc un echilibru între munca mea ca regizor, viața personală și un tip de sănătate fizică și mentală pe care de multe ori am neglijat-o în perioadele mai intense de lucru. La acest aspect nu am ajuns încă să fiu mulțumit. Dar ceea ce îmi propun ca regizor, pe plan artistic, aspectul care mă interesează și la care sunt mereu atent, este că încerc să nu apelez la aceleași mijloace, de fiecare dată, să nu repet rețete, să nu mă blochez în anumite estetici sau stiluri. Și să reușesc să mă provoc de fiecare dată, atât cât pot și, păstrând proporțiile, să mă reinventez și să nu mă limitez la o anumită formulă. La acest capitol mă declar momentan mulțumit.

- Cum gestionați critica și feedback-ul, fie el pozitiv sau negativ?

- Citesc cronicile sau comentariile, în măsura în care pot, și intru în contact cu receptarea critică a spectacolelor pe care le regizez. Mă interesează perspectiva cuiva din afară care uneori leagă lucrurile sau le teoretizează mai eficient decât poate că le-am gândit eu în momentul creației sau poate găsește valențe noi, ori subliniază niște lucruri pe care le-am resimțit și eu în procesul de lucru. Cred foarte tare în dialog și, atunci când feedbackul e unul constructiv sau dezinteresat, fie el pozitiv sau negativ, îl apreciez.

- Există vreo lecție valoroasă pe care ați învățat-o dintr-un proiect anterior?

- Da, cred că cea mai importantă lecție, pe care am învățat-o, destul de târziu, dar cred că am învățat-o totuși foarte bine, este aceea de a spune NU – când instinctul îmi spune asta și de a spune NU atunci când lucrurile nu se concretizează într-o direcție în care să cred.

De asemenea, de a pune un stop proiectelor atunci când nu anticipez că merg în direcția bună. Mi se pare o lecție foarte valoroasă, pentru noi toți – să fim atenți la modul în care contextul în care suntem, un anumit tip de relații sau de reacții de care ne temem ne pot trage într-o direcție în care nu vrem să mergem, în care nu ne simțim bine. Și cred că e mai important să facem lucruri în care credem decât să ducem povara asta a vinovăției care ne împotmolește în proiecte sau situații în care n-am vrea să ne aflăm. 

A consemnat Maura ANGHEL

 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
„Noi artiștii, avem nevoie de întâlniri cu oameni din toate mediile, altfel riscăm să avem o viziune extrem de îngustă asupra lumii în care trăim, să ne izolăm într-o bulă”
25/09/2024 18:48

Cand ne gandim la teatru, de multe ori ne limităm imaginar la scenele mari ale oraselor, la clădirile impozante ale scenelor nationale sau la publicul sofisticat care asistă la premiere. Dar teatrul, in esen ...

„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
21/09/2024 10:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

„Dacă spectatorii se recunosc în personajele pe care le jucăm și măcar pentru o secundă, cred că ne-am făcut treaba”
21/09/2024 09:44

Una dintre cele mai vechi forme de artă, teatrul are un impact profund asupra dezvoltării culturale si emotionale a oamenilor, in special asupra adolescentilor, care se află intr-o perioadă de formare a ide ...

„Un curs de cinematografie îi pregătește pe copii să devină oameni asumați”
21/09/2024 09:24

- Cum a apărut ideea de a organiza un curs de cinematografie dedicat copiilor? Ce v-a inspirat să creati acest program? - Încă de pe vremea cand fetita mea era mică si practica modellingul si avea di ...

  „Oamenii caută adesea să aibă experiențe inedite care să le ofere amintiri de neuitat”
21/09/2024 08:23

Romanii au avut o vară plină in acest an, date fiind cifrele companiilor de turism. Cele mai populare destinatii au fost Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, dar si turismul intern, atat la mare, cat si la munte. ...

„E nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși”
21/09/2024 08:21

„V-ati intrebat vreodată cum se nasc marile capodopere ale literaturii, care ne fac să visăm, indiferent de varstă sau de istorie? 20K leghe sub mări este o aventură in laboratorul de creatie a ...

Top 8 tehnologii auto care vor revoluționa industria în viitorul apropiat
27/08/2024 10:34

Top 8 tehnologii auto care vor revolutiona industria in viitorul apropiat Industria auto se află intr-o perioadă de transformare rapidă, impulsionată de inovatii tehnologice care promit să schimbe radi ...

Scandal între frații Ionuț și Tudor Chirilă. Cei doi au avut relații tensionate în perioada copilăriei și a adolescenței
07/07/2024 18:47

Viata lui Tudor Chirilă (50 de ani) a fost una plină de aventuri si intamplări pe care clar nu le va uita niciodată. Prezent la podcast-ul lui Mihai Bobonete, artisul a povestit despre conflictele intre el ...

„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei