Cum platesc copii pentru meditatiile si privilegiile impuse de parinti?

art_38

Dimensiune font:

| 19-07-2022 17:57

Dacă un părinte se așteaptă ca majoritatea părinților din ceea ce percepe ca fiind mediul lui socio-economic să-și trimită copilul la meditații care să dubleze școala, atunci și el o va face, deși știe că asta înseamnă nu doar să întrețină un sistem eronat, ci și să afecteze timpul și resursele propriului copil pentru activități extra-școlare și pentru performanță autentică. Are acest părinte un compas moral defect sau nu are de ales?

Ori de câte ori un elev din România se întoarce cu o medalie olimpică, la matematică, sport, fizică, cineva observă că performanța a fost în pofida României, că e mai degrabă meritul financiar al părinților care și-au permis să plătească o școală sau doar meditații private.

Nu e un lucru care se petrece doar în România, dar nici nu sunt multe statele în care media este compromisă.

Rolul sistemului de învățământ nu e nici să formeze câțiva olimpici, nici să identifice geniile, așa cum își propusese Constantin Noica, să meargă prin țară și să găsească acele câteva minți geniale, de la care pornind s-ar fi definit o cu totul altă societate. Rolul sistemului de educație, adică responsabilitatea statului, e să asigure acces echitabil, nediscriminatoriu la școală de calitate, în așa fel încât media să aibă rezultate bune.

Oriunde apare excepționalul, el este rezultatul unui potențial aparte, exersat și în care au fost investite timp și cunoaștere suplimentare, incluzând aici și efortul financiar (în acest caz, al părinților).

Problema României e că o astfel de performanță intră în contradicție cu ceea ce pot atât sistemul public de educație, cât și societatea: disparități cronice între mediile sociale din care provin copiii, sistem de evaluare a copiilor necalitativ și compromis de impostura deopotrivă a cadrelor didactice și a părinților, între care s-a instalat o complicitate tacită în privința mediilor mari și a întreținerii culturii de diplomă în gol, plierea instinctivă pe ceea ce e perceput ca așteptare socială.

Sistemul de educație românesc e paralizat între validarea formală – liceul bun, diploma, media (sunt licee care au avut ca ultimă medie de intrare 9,70 și a căror ultimă medie la bacalaureat a fost peste 9,50 - departe de a spune ceva despre calitatea educației și cunoaștere, aceste validări formale indică clar impostura) - și conștiința că nerupând acest cerc vicios ne pregătim copiii cel mult pentru o societate slabă, manipulabilă și tributară corupției.

Atâta vreme cât nu va exista masă critică formată din profesori și părinți, care să modifice balanța așteptărilor sociale, sistemul de educație va rămâne unul parvenit, iar între media elevilor și excepționali nu va exista nicio punte.

Am mai scris despre cartea lui Ray Fisman și Miriam A. Golden, care propun o paradigmă a corupției ca echilibru, pentru a explica de ce cetățenii unei țări sunt mai înclinați să dea mită decât aceia ai unei alte țări, cu condiții de trai similare.

Conceptul de bază în această definire funcțională a corupției este acela de așteptare socială.

Dacă o persoană care merge cu copilul bolnav într-un spital se așteaptă ca majoritatea oamenilor să dea mită personalului medical, atunci și ea o va face. Dacă, din contra, așteptările sociale îi arată că numărul celor care au pregătit bani în plic pentru a cumpăra informal serviciile medicale este minor, atunci nici ea nu va intra în acest schimb corupt. În acest fel, corupția ține de acest echilibru între propriul comportament față de autoritate și așteptările de la ceilalți.

Dacă un părinte se așteaptă ca majoritatea părinților să susțină sistemul de notare necalitativ, în care o medie sub 9 invalidează șansele copilului de a reuși, atunci va face presiune ca și copilul lui să ia note excelente la toate materiile.

Dacă un părinte se așteaptă ca majoritatea părinților din ceea ce percepe ca fiind mediul lui socio-economic să-și trimită copilul la meditații care să dubleze școala (nu la materiile unde copilul are un talent anume, ci la cele unde notele de 10 nu se obțin fără meditații), atunci și el o va face, deși știe că asta înseamnă nu doar să întrețină un sistem eronat, ci și să afecteze timpul și resursele propriului copil pentru activități extra-școlare și pentru performanță autentică.

Cineva din Chile - o țară cu venituri medii, dar cu nivel de corupție mic - care încearcă să mituiască un medic, pentru a obține mai multă atenție de la el sau un tratament mai bun, se expune pe sine oprobriului public, ridiculizării și poate chiar unei pedepse de câteva luni de închisoare. Cineva din România care nu dă mită atunci când merge la medic riscă să rămână fără îngrijire medicală. Acolo unde corupția e ceva comun, indivizii nu văd altă opțiune decât aceea de a participa la corupție. Invers, acolo unde corupția nu e ceva obișnuit, indivizii care oferă mită sunt expuși.

Asta nu înseamnă că aceia care întrețin sistemul de meditații nu pentru o cunoaștere mai bună, ci pentru notele de la școală au compasul moral inferior celor dintr-o țară unde regulile și respectarea lor garantează mai degrabă accesul la servicii sociale, iar nerespectarea lor, pilele, privilegiile, șpăgile mai degrabă deservesc.

Nicio situație nu este însă absolută, corupția ca echilibru înseamnă jocul unor variabile pe două axe.

De pildă, românii sunt preponderent înclinați să dubleze sistemul public de educație nu pentru că le place, nici pentru că au de câștigat multe din asta - din contră, pe termen lung, asta e decontat tot de indivizi, nu de politicieni și funcționarii din administrație -, ci pentru că pur și simplu acesta e cel mai bun scenariu pe care li-l pune la dispoziție societatea.

Pe de altă parte, tocmai acest comportament scoate din joc copiii vulnerabili și alimentează o societate ruptă de autoritatea statului și disfuncțională. Mai mult, copiii vor avea așteptări sociale potrivite doar reușitei prin privilegii și castă și mulți dintre ei vor dezvolta resentimente, dacă vor emigra.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:22

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Calendar Evaluare Națională la clasele a IV-a și a VI-a 2024 / Calendar Evaluare Națională la clasa a VIII-a. Admitere liceu 2024
17/05/2024 19:14

 În perioada 21 mai - 29 mai, elevii claselor a IV-a si a VI-a vor sustine Evaluarea Natională (EN) din anul scolar 2023-2024. Notele nu se trec in catalog, scopul examenelor fiind acela de a analiz ...

Peste 113.000 de tineri vor studia, în acest an, în universitățile de stat
17/05/2024 10:11

Guvernul a aprobat in şedinţa de joi, prin hotărare, cifrele de şcolarizare pentru invăţămantul preuniversitar de stat şi pentru invăţămantul superior de stat, in anul şcolar/universitar 2024 - 2025 ...

Olimpicii naționali la matematică veniți la Vaslui au primit un album cu Dumitru Buzatu, baronul PSD arestat pentru corupție
15/05/2024 13:55

Elevii veniti la Olimpiada Natională de Matematică de la Vaslui au primit cadou un album cu poza si discursul lui Dumitru Buzatu, fostul presedinte PSD Vaslui arestat pentru coruptie. In plus, olimpicii si oa ...

Învățare fără frontiere. Importanța educației nonformale în crearea viitorului tinerilor
13/05/2024 12:54

Educatia nonformală reprezintă o componentă esentială in dezvoltarea tinerilor, completand adesea golurile lăsate de sistemul de invătămant formal. Desi mai putin rigidă si deseori trecută cu vederea i ...

Deși din ce în ce mai mulți experți avertizează asupra pericolelor implementării inteligenței artificiale, Ligia Deca spune că AI va fi integrată din ce în ce mai mult în educaţie
09/05/2024 16:53

Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a declarat pe pagina sa oficială de Facebook că inteligenta artificială (AI) va fi integrată din ce in ce mai mult in educaţie. Ligia Deca mai afirmă că această integra ...

  Revenirea la rutina școlară, o nouă provocare pentru elevi
07/05/2024 13:10

La finalul fiecărei vacante, indiferent de perioada ei, povestea se repetă. Copiii se pregătesc pentru o altă aventură: revenirea la scoală. În mijlocul bucuriei reintalnirii cu prietenii, se ascund ...

Revenirea la rutina școlară, o nouă provocare pentru elevi
07/05/2024 12:15

La finalul fiecărei vacante, indiferent de perioada ei, povestea se repetă. Copiii se pregătesc pentru o altă aventură: revenirea la scoală. În mijlocul bucuriei reintalnirii cu prietenii, se ascund ...

Încep înscrierile la Bacalaureat
07/05/2024 11:46

Astăzi incep inscrierile pentru sesiunea specială a Bacalaureatului, la care pot participa liceenii din loturile olimpice sau participanţi la competiţii sportive şi artistice internaţionale care se desfă ...

Când revin elevii la școală, după vacanța de Paște?
05/05/2024 09:52

Scoala incepe pe 8 mai, după vacanta de primăvară si după sărbătorile de Paste pentru crestinii ortodocsi, conform calendarului anului scolar 2023-2024. Cursurile din modulul 5 de scoală incep in mijloc ...

Aur și argint la Olimpiada Olimpiada Balcanică de Matematică
01/05/2024 12:10

O medalie de aur, patru de argint şi una de bronz au fost obţinute de elevii romani la Olimpiada Balcanică de Matematică, desfăşurată zilele acestea la Varna. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a salutat ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei