Configurația cilindrilor motorului pe înțelesul tuturor
Dimensiune font:
Configurația cilindrilor motorului pe înțelesul tuturor
Dacă ai urmărit prezentările unor modele de mașini pentru a-ți face o idee despre ce variantă ți s-ar potrivi, probabil ai întâlnit termeni precum „patru cilindri", „V8" sau „șase cilindri în linie". S-ar putea să știi că aceste sintagme au legătură cu motorul, dar pentru a afla ce înseamnă mai exact și care este diferența dintre aceste denumiri continuă să citești articolul.
Cum funcționează motorul unei mașini
Puterea este generată atunci când un amestec de combustibil și aer este pompat în cilindrul unui motor. Amestecul este aprins de o scânteie, provocând o mică explozie. Acest lucru se întâmplă în cilindrii unui motor, de mii de ori pe minut, pistoanele se deplasează, iar forța rezultată este transmisă prin cutia de viteze către roți.
În general, doi factori influențează puterea produsă de un motor: volumul deplasat de fiecare cilindru și numărul de cilindri ai motorului. Astfel, dacă toți ceilalți factori rămân egali, un număr mai mare de cilindri ar trebui să producă mai multă putere. O explicație generalizată a puterii unei mașini ar fi aceasta: mai mulți cilindri înseamnă mai multe pistoane, care vor produce mai multă putere. Cu toate acestea, odată cu apariția turbocompresoarelor și a sistemelor de injecție, mașinile cu mai puțini cilindri pot fi chiar mai performante decât cele cu motoare mai mari.
Dispunerea cilindrilor
Configurațiile motoarelor pot varia din mai multe motive, fie pentru a facilita designul mașinii, astfel încât motorul să se potrivească sub capotă, fie pentru a îmbunătăți performanța sau eficiența consumului de combustibil.
Iată care sunt cele mai comune variante de dispunere a cilindrilor la mașinile moderne:
-
În linie: Toți cilindrii motorului sunt dispuși în linie, orientați în sus și, de obicei, perpendicular pe mașină. Această configurație se regăsește la marea majoritate a hatchback-urilor de familie și a mașinilor mai mici. De asemenea, dacă ești interesat de o limuzină compactă precum Mercedes Benz A Class, poate fi util să afli că și în cazul acestui model cilindrii sunt dispuși în linie.
-
În V: Atunci când privești motorul din față, cilindrii sunt dispuși în formă de „V”, orientați spre exterior și antrenează un arbore cotit aflat la baza. Această dispunere este utilizată în cazul mașinilor premium performante, deoarece permite dispunerea mai multor cilindri într-un spațiu mic în comparație cu unitățile în linie.
-
Boxer: Cilindrii sunt poziționați orizontal, spre deosebire de majoritatea motoarelor, iar pistoanele nu se mișcă în sus și-n jos, ci de la dreapta la stânga și invers. Aceste sistemele sunt cunoscute și sub numele de motoare orizontal opuse. Imaginează-ți doi luptători care stau spate în spate și lovesc spre exterior. Această dispunere ajută la menținerea centrului de greutate jos, de obicei în beneficiul manevrabilității. În prezent, doar două companii auto utilizează astfel de motoare în gamele lor, respectiv Porsche și Subaru.
-
Cilindru VR și W: Motorul VR folosește un principiu similar cu cel al motoarelor în V, dar distanța dintre cele două rânduri de cilindri este atât de îngustă încât aceștia par înghesuiți într-un singur bloc. Motoarele VR sunt rar folosite în prezent, în timp ce motoarele W sunt prezente pe mașini precum Bentley Continental, Bugatti Veyron.
-
Cilindru rotativ: Motoarele rotative nu mai sunt folosite pe mașinile noi, însă se regăseau pe unele modele de mașini sport. Motoarele rotative sunt unice prin faptul că nu au pistoane, ci un rotor triunghiular în interiorul unui cilindru. Șoferii pasionați adoră livrarea lină a puterii, însă aceste motoare nu sunt o opțiune tocmai accesibil de produs și, din acest motiv, nu mai sunt folosite atât de mult în zilele noastre.
Numărul cilindrilor
Precum în cazul dispunerii cilindrilor, numărul acestora este ales în funcție de numeroase motive, inclusiv puterea pe care o va avea mașina, eficiența consumului de combustibil și chiar zgomotul pe care îl va face. Iată care sunt configurațiile cilindrilor motorului:
-
Doi cilindri - doar pentru motoare de capacitate foarte mică. Niciun producător nu mai folosește motoare cu doi cilindri (Fiat a folosit unul la modelul 500, până de curând).
-
Trei cilindri - în general la mașinile mici. Unele modele folosesc versiuni turbo pentru a îmbunătăți puterea fără a sacrifica eficiența combustibilului.
-
Patru cilindri - cel mai comun aranjament, aproape întotdeauna montat într-o configurație în linie.
-
Cinci cilindri - configurație rară în zilele noastre, deși până de curând se găsea pe câteva modele. Cilindrii produc un sunet distinctiv datorită ordinii de aprindere.
-
Șase cilindri - pentru motoare utilizate frecvent la mașini premium, atât în formație dreaptă, cât și în V. Emit un sunet mai ascuțit decât motoarele cu patru și opt cilindri. Unele mașini de top folosesc această configurație cu turbine mari pentru a produce puterea care înainte necesita opt sau mai mulți cilindri.
-
Opt cilindri și peste - unitățile V8, V10 și V12 sunt utilizate la mașinile foarte puternice și la unele berline de lux.
Cea mai frecventă configurație este cea a motorului cu patru cilindri, în general, în linie, ce se regăsește sub capota multor mașini de dimensiuni mici și medii.
Așadar, atunci când cumperi o mașină este important să îi cunoști caracteristicile și componentele principale, iar cilindrii sunt o componentă esențială a motorului, fiind responsabili pentru transformarea combustibilului în energie.
Sursa foto: freepik.com
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau