„Copiii implicați în litigii juridice somatizează sau pot abandona școala”

1geta lupu

Dimensiune font:

| 10-12-2023 12:05

 Dialog cu Geta Lupu, președintele Asociației „Justiție pentru minori

Iașul va găzdui luni, 11 decembrie, Conferință anuală a Asociației Justiție pentru Minori. Evenimentul are drept scop marcarea celui de-al treilea an de existență al asociației și prezentarea activităților și proiectelor desfășurate în anul 2023. Conferința se dorește a fi un spațiu de dialog între profesioniști ai dreptului cu privire la problematici actuale, atât în practică, cât și în modificările legislative, prezente și viitoare, cu privire la sfera justiției pentru minori. Am stat de vorbă avocatul Geta Lupu, președintele asociației, despre proiectele derulate și despre planurile dedicate minorilor.

- Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpinați în lucrul cu minorii în sistemul de justiție?

- Faptul că sistemul nu prevede o pregătire prealabilă a minorilor care vor fi audiați, că după ce pleacă din instituțiile judiciare nimeni nu monitorizează impactul implicării lor în aceste proceduri. Este o dublă traumatizare a copiilor care fiind supuși ca martori, victime unor situații traumatice sunt ulterior chemați în condiții nu tocmai adecvate să reia, redea ceea ce i-a rănit. Faptul că specialiștii în mediul instituțional sunt puși în situația de a face o parte a procedurii fără o coerență clară cu ceilalți colegi cu care completează lanțul serviciilor și astfel este generată o risipă de resurse deoarece eficiența muncii fiecăruia se năruie de multe ori. Nu în ultimul rând, simt încă o revoltă față de risipa de resurse din sistemul statal și de neimplicarea pentru implementarea unor soluții care să optimizeze procedurile, care să reducă termenele în aceste cauze.

- În ce moduri specifice contribuie organizația dumneavoastră la îmbunătățirea sistemului de justiție pentru minori?

- Modurile de contribuire la îmbunătățirea justiției pentru minori sunt dispuse pe trei linii de acțiune: activități cu profesioniștii, adică workshopuri, seminarii, conferințe de formare profesională continuă; activități-suport în comunitate de consiliere și mediere; participarea la grupuri de lucru privind modificări legislative necesare cum sunt actualmente cele două grupuri de lucru în care suntem activi – Grupul de Lucru al Ministerului Justiției privind protecția victimelor violenței si Grupul de Lucru al Comisiei Juridice de la Camera Deputaților privind modificarea Legii 272/2004 privitoare la protecția minorilor.

- Ce programe sau inițiative ați dezvoltat pentru a sprijini minorii în contact cu legea?

- Având în vedere că toți minorii sunt de fapt în contact cu legea, anul acesta ne-am axat pe prevenție. Am derulat în colaborare cu Asociația Metatron un proiect privind menținerea în sistemul de școlarizare a unor copii din comunități cu grad mare de risc de abandon școlar. Am derulat, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, un program de informare a cadrelor didactice ce coordonează comisiile metodice privind combaterea discriminării în școli. Am desfășurat un proiect privind toleranța, nediscriminarea în Școala Generală Ciortești. Am derulat, cu sprijinul Tribunalului Iași, o sesiune de proces simulat cu Consiliul Județean al Elevilor. Avem în plan două proiecte ce se vor desfășura la Colegiul Național „Mihai Eminescu și Școala „Ștefan Cel Mare Dancu, acestea fiind exact pe prezentarea pentru elevi a limitelor dintre abatere, contravenție și infracțiune.

- Cum măsurați succesul acestor programe?

- Noi avem formulare de feedback pe care le primim la finalul evenimentelor sau formulare de feedback Google. Cel mai bun feedback este acela în care suntem chemați în școli și nu reușim să acoperim toate cererile, în condițiile în care am suplimentat cu 20% locurile la workshopul  dintre profesioniști din 17 martie 2023.

- Ce soluții propuneți pentru a aborda aceste provocări?

- Crearea de bune practici între specialiști. Am constatat că oamenii de fapt vor. Avem patru ore de dezbateri de workshop publice pe youtube. Prima dată în România s-au pus la o masă rotundă magistrați, avocați, mediatori, asistenți sociali, executori judecătorești și psihologi  pentru a vedea cum să facă mai bine, cu legea care este așa cum este, încât interesul minorului să fie mai puțin lezat. Astfel de demersuri trebuie susținute, finanțate pentru a se obține rezultate. O altă propunere este crearea de instrumente adecvate nevoilor minorilor. Noi am înființat primul centru pluridisciplinar pentru minori și familie. Scopul este ca justițiabilii, cetățenii să găsească în același loc o echipă de specialiști care să acopere tot spectrul acestor litigii. Aceste litigii nu au nevoie doar de avocat și judecător. Hotărârile judecătorești rămân simple înscrisuri fără servicii de suport pentru familie și copii, aceștia împreună cu familiile lor fiind lipsiți de consiliere psihologică, de prezentarea posibilității medierii și a beneficiilor sale, de orientare socială corectă. Am lansat si o petiție pe Declic pentru înființarea acestor centre la nivel național. Ar mai fi și adaptarea legilor din aria justiției pentru minori la provocările cu care evoluția acestora se confruntă astăzi.

-  Cu ce alte organizații sau instituții colaborați pentru a sprijini minorii în sistemul de justiție?

- Din sfera organizațiilor pe plan extern amintim rețeaua EUROCHILD din care facem parte  în colaborare cu asociația MIK din Germania, UNCHR și altele. În România avem colaborări la nivel național cu Fundația Terre des Hommes, cu Grupul de Inițiativă al Părinților ARTEMIS, cu Fundația Star of Hope și Asociația Metatron. La nivel instituțional suntem prezenți ca Asociație pe Platforma Comisiei Europene EU Children Participation Platform General Assembly. Am fost prezenți în iunie la Bruxelles cu un grup de copii la prima reuniune a copiilor din Europa. Avem în derulare o colaborare cu PEWOBE GEMEINNUTZIGE SOZIALE BETREUUNGSGESELLSCHAFT MBH FRANKFURT/ODER din Germania și urmează să participăm cu tineri voluntari din asociația noastă la activități comune în vara anului 2024.

Mai amintim participarea la Grupul de Lucru coordonat de Ministerul Justiției privind protecția victimelor violenței, participarea la Grupul de lucru al Camerei deputaților privind modificarea Legii 272/2004 și parteneriatul cu Universitatea „Alexandru Ioan" Cuza – Facultatea de Drept, DGASPC Iași, Inspectoratul Școlar General. Foarte importantă este și colaborarea cu Baroul Iași. 

- Cum vă ajută aceste parteneriate să atingeți obiectivele organizației?

- Colaborarea este o modalitate foarte bună de difuzare a ideilor și proiectelor noastre și totodată o modalitate de dezvoltare pentru noi. Avem posibilitatea să învățăm de la partenerii noștri ceea ce putem îmbunătăți. Prin parteneriatele la care participăm în prezent ajungem în zone geografice, instituționale în care nu aveam reprezentare directă înainte.

- Puteți împărtăși unele povești de succes sau cazuri în care organizația dumneavoastră a avut un impact semnificativ asupra vieții unui minor?

- Îmi vin în minte două cazuri relevante. Unul, din timpul pandemiei, în care a fost implicată echipa extinsă, cu colegii din străinătate și altul pe plan local.

Cazul cu element de extraneitate a presupus implicarea în asistența și reprezentarea unor părinți, cetățeni români care locuiau într-un sat european și care în urma unui accident domestic al unuia dintre copii li s-a impus separarea de minori. Cum unul dintre copii era foarte mic, de alăptat, pe fondul panicii că nu pot fi împreună cu copii, aceștia au încălcat obligația stabilită de statul unde aveau reședința și au revenit în România cu minorii dorind să rămână aici. S-au adresat nouă arătând toate împrejurările. Astfel, i-am îndrumat în primul rând să sesizeze autoritățile române (DGASPC) medic de familie, medic specialist pentru minorul care a fost tratat în străinătate și în același timp colegii din acel stat i-au reprezentat în relația cu instanța străină arătând situația de fapt prezentă a familiei. În consecință, copii au putut rămâne lângă părinți cu o monitorizare din partea autorităților române care să garanteze siguranța lor.

Un alt caz este al unui copil față de care s-a instituit o măsură de protecție deoarece un părinte a decedat, iar altul nu era în țară. Prin intervenția foarte dedicată și atentă a doamnei mediator din asociație s-a stabilit o comunicare optimă între persoana care avea minorul în plasament și părintele din străinătate al minorului astfel încât minorul să beneficieze constant și de legătura cu părintele natural. Aici a fost o transformare pozitivă spectaculoasă a tuturor părților implicate. S-a dovedit în mod cert importanța aspectului emoțional în evoluția minorilor.

- Ce impact aveți pe termen lung asupra minorilor care trec prin sistemul de justiție?

- E prematur să spunem impactul pe termen lung din perspectiva asociației care are trei ani de viață. Din perspectiva fiecărui coleg din asociație, prin prisma experiențelor noastre profesionale și a crezului nostru în exercițiul profesiilor, crez care ne-a reunit, acela al exercitării cu responsabilitate, empatie și umanism, știm că e fundamentală abordarea cu mare atenție a cestor cazuri. Vedem prea mulți adulți care aduc în familiile dumnealor traumele la care au fost supuși în situații de separare a propriilor părinți.

- Cum poate comunitatea să se implice și să sprijine eforturile dumneavoastră?

- Comunitatea deja se implică și îi mulțumim. Mulțumim clienților din sfera comercială, societăți care sponsorizează programele desfășurate de noi prin redirecționarea unei părți din impozit, prin redirecționarea a 20% din impozit, susținând astfel organizarea evenimentelor de prezentare a activității, media locală și națională care ne permite să prezentăm posibililor beneficiari activitatea, instituțiile care ne acordă suport pentru a fi mai aproape de părinți și copii și a conștientiza asupra posibilităților de prevenire a unor situații de risc, prețuind totodată la justa valoare și activitatea voluntarilor studenți respectiv elevi.

- Ce schimbări la nivel de politici sau legislație considerați că sunt necesare pentru a îmbunătăți justiția pentru minori?

- E nevoie urgent de o abordare unitară. Aceste cazuri au un specific aparte. Spun adeseori părților: „puteți avea șapte hotărâri judecătorești definitive dar dacă nu găsim noi conduita rezonabilă, nu rezolvăm problema”.

Identificarea aspectelor care au condus la disfuncționalitate, asumarea lor,  găsirea de soluții sustenabile sunt de competența altor specialiști – mediatori, psihologi, asistenți sociali. Astfel, părțile au nevoie de suport pe termen mediu și lung din partea acestora din urmă. Se impune o mai bună colaborare între toate instituțiile din acest lanț.

Sunt necesare formări profesionale comune pentru specialiști astfel încât să existe o abordare coerentă, integrată a cazurilor. Nu în ultimul rând, trebuie create spații cu echipe pluridisciplinare astfel încât cei implicați să fie încurajați, puși în situația de a putea aloca timp procedurilor necesare pentru rezolvarea problemei și nu obligați să se împartă între trei, patru instituții diferite pentru ca în final să abandoneze.

Rezultatul procedurilor actuale este de fapt un dezastru pe plan social pentru noi toți deoarece familiile ținute perioade îndelungate în aceste litigii presupun costuri suplimentare pentru societate. Părinții (părți în litigiile acestea) nu vor fi angajați sau antreprenori eficienți pe durata proceselor, iar la copii situația e și mai gravă. Copiii între 3- 6, 7 ani somatizează generând costuri în sistemul de sănătate daca este să abordăm extrem de pragmatic. Cei mai mari (8- 14 ani) au un regres școlar, ceea ce face ca investiția statului în școlarizarea lor să piardă din valoare. În consecință, minorii cu vârste cuprinse între 15 și 18 ani înregistrează abandon școlar și delicvență juvenilă generând astfel costuri de reeducare și reintegrare; ambele demersuri devenind tot mai dificile cu trecerea timpului.

Trebuie să investim în prevenție! Trebuie să investim în formarea specialiștilor și rezolvarea în timp optim a situațiilor conflictuale deduse instituțiilor!

- Cum influențează organizația dumneavoastră procesul legislativ sau politicile publice în acest domeniu?

- De la înființare până în prezent am participat la dezbaterile publice pe aceste teme. Am creat grupuri de lucru pentru specialiști și am creat spațiu de comunicare între specialiști. Participăm activ în două grupuri de lucru instituționale la Ministerul justiției și Camera Deputaților. Specialiștii noștri trimit puncte de vedere pe modificările legislative în lucru. Am lansat petiția pentru înființare centrelor pluridisciplinare pe platforma Declic.ro.

A consemnat Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Grigore Leșe, luat cu AMBULANȚA de la hotel, la Botoșani, după ce i s-a făcut rău în urma unui recital. Ce spun medicii
15/01/2025 23:27

Artistul Grigore Lese a ajuns, miercuri seară, la Spitalul Judetean de Urgentă „Mavromati” din Botosani, la putin timp după ce a sustinut un recital la Gala de decernare a Premiului National de Poezie ...

Polițiștii au scos din trafic 4 conducători auto
15/01/2025 19:49

La data de 13 ianuarie a.c., poliţiştii din cadrul Biroului Rutier Iasi au actionat pentru prevenirea accidentelor rutiere, in special a celor produse pe fondul nerespectării regulilor privind acordarea prio ...

Sindicaliştii de la Complexul Muzeal Naţional Iaşi au protestat la locul de muncă
15/01/2025 19:46

La Palatul Culturii, Ziua Culturii Naţionale a fost sărbătorită intr-un mod atipic. Aproape o sută de sindicalişti din Complexul Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi şi-au pus banderole albe la b ...

Ieșenii s-au adunat la Teiul lui Eminescu
15/01/2025 19:45

* „Cultura romanească, simbolurile noastre strămosesti trebuie cultivate peste timp. Nu vrem să vorbim despre trecut, pentru că despre Eminescu si cultură nu poti să vorbesti la trecut, ci doar la p ...

Probă de desen tehnic pentru cei care doresc să devină arhitecţi
15/01/2025 19:44

* la admiterea in anul universitar 2025-2026 de la TUIASI candidaţii depun singur dosar şi se pot inscrie la trei facultăţi * inscrierea la cele 11 facultăţi se face pe baza unor criterii bazate, in princ ...

Dezastru la simularea Evaluării Naționale, în județ - Opt din zece elevi au luat note sub 5 la Matematică!
15/01/2025 16:33

La simularea Evaluării Naţionale organizată in luna decembrie de Inspectoratul Şcolar Judetean Iasi, 80,3% dintre elevii de clasa a VIII-a din mediul rural au luat note sub 5 la Matematică, iar 54% dintre ...

  Abandonul școlar, combătut cu programul „Masa caldă”
15/01/2025 14:34

Într-un peisaj educational marcat de provocări diverse, programul „Masa caldă” se conturează ca o solutie eficientă pentru reducerea abandonului scolar. Initiat cu scopul de a sprijini ele ...

Câștigătorii Galei Premiilor Naționale „Eminescu
15/01/2025 10:08

La Teatrul Mihai Eminescu din Botosani a avut loc aseară Gala Culturii Nationale. În cadrul evenimentului au fost acordate trei distinctii. Premiul National pentru traducere din literatura romană ...

S-a furat sistemul de evacuare a apelor pluviale al Variantei Ocolitoare Bârlad/ 49 m de țeavă sustrași de la pasajul aflat în lucru
15/01/2025 09:28

Hotii au sustras sistemul de evacuare a apelor pluviale a Variantei Ocolitoare Barlad. Compania de Administrare a Infrastructura Rutiere a anuntat, marti, evenimentul nedorit, petrecut pe 11-13 ianuarie 2025. I ...

Incendiu la Depozitul de colete Sameday, din Miroslava
15/01/2025 08:54

Un depozit al unei firme de curierat, aflat in satul Brătuleni, comuna Miroslava, a fostcuprins de flăcări, in această dimineată. „Forte si mijloace de interventie din cadrul Detasamentului 1 de Pom ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei