FOTO A fost inaugurat primul laborator de robotică al unei şcoli
Dimensiune font:
* a fost inaugurat primul laborator de robotică al unei şcoli ieşene, care funcţionează la Liceul de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi * Atelierul de Robotică CyLiis a fost înfiinţat cu ajutorul Asociaţiei Părinţilor şi profesorilor din cadrul liceului * pentru modernizarea şi renovarea atelierului, elevii şi profesorii au primit ajutorul companiei Heaven şSolutions, firmă condusă de unul dintre foştii elevi ai liceului
Coordonatorul acestu proiect, Mirela Ţibu, consideră că Atelierele CyLiis reprezintă o activitate complementară la ceea ce elevii fac orele de curs. Este o activitate complementară pentru ceea ce profesorii nu reuşesc să ofere la orele de curs. „De când am înfiinţat aceste laboratoare am observat o mai mare înclinare a elevilor spre zona roboticii şi inteligenţei artificiale. Ideile lor de carieră se îndreaptă spre direcţia aceasta, şi de aceea încercăm să le oferim ceea ce îi ajută fără a schimba programa şcolară. Atelierele CyLiis cuprind două laboratoare, pentru liceu şi pentru gimnaziu. La atelierul C1, pentru liceu, poate veni, teoretic, orice copil. Nu am restricţionat prezenţa elevilor din alte licee, însă ne confruntăm cu problema de spaţiu, de materiale. Există afinităţi între elevii noştri şi elevii altor licee. Avem o campanie de recrutare pentru elevii de liceu pentru a participa la naţională cu minim două echipe. Comunitatea noastră poate fi mare cât le permite spaţiu. Copiii au nevoie de mentori, de cineva cu foarte multă experienţă în domeniul tehnic care să lucreze cu ei şi să le valideze ideile. Noi facem încercări foarte des, însă multe sunt eşecuri. E greu să găseşti un mentor care să îi ajute pe elevi pe partea tehnică. Noi ne ocupăm cu programarea, chiar dacă sunt limbaje care nu se învaţă la şcoală copiii se adaptează şi învaţă singuri, problema este problema tehnică, a mecanicii, a părţii de senzori”, susţine Mirela Ţibu. Aceasta afirmând că adolescenţii au soluţii inovative pentru roboţi, fapt recunoscut şi cei de la facultatea de profil, însă au nevoie de sprijin pentru implementarea lor.
Laboratorul completează curricula şcolară care în prezent acoperă doar informaţii bazate pe probleme de software. „Astăzi tehnologia nu mai poate fi atât de clar separată, partea de software de cea de hardware. Evident, niciodată nu au existat una faţă de cealaltă, dar astăzi sunt atât de legate una de cealaltă, iar copiii sunt atât de pasionaţi! Şi generaţiile mai vechi au simţit că nu le puteau pune la dispoziţie o pregătire în domeniul ingineriei hardware. Aceste proiecte au făcut posibilă dezvoltarea competenţelor într-un domeniu de vârf, într-un domeniu care până acum a fost de vis şi care, iată, devine realitate”, a declarat Carmen Losonczy, fostul director al Liceului de Informatică.
O echipă în care şi mentorii şi elevii învaţă unii de la alţii
În noiembrie 2017 echipa Cyliis era formată din zece elevi. Anul trecut numărul lor a ajuns la 30. Anul acesta au fost depuse peste 200 de cereri. „Când lucrezi şi faci foarte mult pe parte de soft parcă vrei să faci şi harduri. Laboratorul l-am făcut împreună cu Asociaţia Părinţilor, cu elevii şi profesorii. Ne-am dorit foarte mult să avem un punct de lucru în care să venim să ajutăm copiii mai mici să înveţe, să participăm la concursuri pentru că ne ajută foarte mult să ne dezvoltăm pe viitor. Designul a fost făcut de noi, am încercat să fie totul altfel. Adică, să nu venim ca la şcoală. Eu ca mentor pentru cei mici când intru în laborator le spun hai să ne jucăm. Consider că ne ajută foarte mult să învăţăm jucându-ne. Ne şi place. Nu poţi face asta dacă nu îţi place. Am participat la o multitudine de concursuri. Anul acesta sperăm să ne calificăm la internaţionale. Încercăm să ne dezvoltăm cât mai mult”, a declarat Mihai Melnic, elev în clasa a X-a la Liceul de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi.
În cadrul laboratorului, profesorii de informatică sunt ajutaţi de elevii mai mari să îi mentoreze pe elevii din gimnaziu. Unul dintre elevii mentori este Vlad Turcuman. „Am fost unul dintre elevii care au lucrat în aceste laboratoare. Am terminat clasa a XII-a în această vară şi din luna octombrie voi merge să studiez computer sciences la Oxford, o universitate pe care am văzut-o ca pe o şprovocare şi din câte ştiu este una dintre cele mai bune din Europa pe acest domeniu”, a declarat Vlad Turcuman.
Pentru modernizarea şi renovarea Atelierului de Robotică CyLiis elevii şi profesorii de la Liceul de Informatică au primit ajutorul companiei Heaven şSolutions. Firma este condusă de unul dintre foştii elevi ai liceului. „Lucrăm într-o companie înfiinţată de mine în urmă cu 14 ani. Şcoala a venit spre noi pentru a ne cere ajutorul. Cred că ar trebui să avem spiritul de comunitate mai bine dezvoltat. Adică să nu ne mai plângem, ci să facem. Trebuie să fim conştienţi că suntem în plin proces de robotizare şi automatizare, care în România nu se vede ca în alte ţări. În 3-7 ani ne trezim că suntem outsider complet. Începem de la o vârstă cât mai mică, atunci avem o şansă. Vrem să ajutăm comunitatea locală. Pentru noi ar fi mult mai uşor să dăm burse, dar nu asta e ideea. Simţim că facem puţin pentru comunitate”, a declarat Cristian Micliuc, reprezentant Heaven Solutions.
„Este un model care trebuie replicat la nivel local şi naţional”
Inaugurarea laboratorului a fost făcută în prezenţa preşedintei Comisiei de Educaţie şi Tineret din Camera Deputaţilor, Camelia Gavrilă. „Avem nevoie de tineri a căror creativitate să fie dezvoltată şi susţinută. Avem nevoie de şcoli care să stea mai puţin în turnul de fildeş al informaţiei şi al ştiinţei şi să poată pregăti copii care să meargă şi spre lumea concretă, să simtă relaţia dintre teorie şi practică. Este, de fapt, o meteahnă a şcolii româneşti - avem specialişti foarte buni, avem informaţii multe, un curriculum extrem de dens, dar mai puţin în relaţia aceasta cu zona practică, cu aplicabilitatea şi poate mai puţin provocarea gândirii critice. Ceea ce dumneavoastră oferiţi aici e o dovadă şi de competenţă, şi de cunoaştere, şi de inventivitate, şi de stimularea creativităţii, de profesori care au puterea să treacă de ora de clasă, dincolo de responsabilităţile specifice postului şi să se dăruiască aşa cum o fac cei de la liceul de Informatică cu copiii lor. Din punctul meu de vedere, ca fost profesor, inspector general dar şi din perspectiva unui parlamentar reprezentant în Comisia de Educaţie, pot spune că e un model pe care mi l-aş dori replicat şi diseminat în şcoala ieşeană şi şcoala românească. Aici e o stare de cultură şi ştiinţă destul de consistentă. Nu acelaşi lucru este peste tot. De aceea, modelul trebuie replicat, să fie pe pagina de deschidere a publicaţiilor, pe pagina de analiză în educaţie şi să vedem ce putem face fiecare pentru a prelua şi multiplica acest exemplu”, a spus deputatul Camelia Gavrilă, reprezentantul Comisiei pentru Educaţie din Camera Deputaţilor, care, totodată, este şi propunerea premierului Dăncilă pentru funcţia de ministru al Educaţiei.
Centru municipal pentru copiii pasionaţi de robotică şi inteligenţă artificială
La eveniment a fost prezent şi primarul Mihai Chirica. El a fost impresionat atât de laborator, cât şi de palmaresul elevilor olimpici. Primarul a propus înfiinţarea unui hub informatic pentru elevii pasionaţi de robotică. „Este un demers care este laudativ pentru colaborarea celor din mediul IT şi şcoala ieşeană. De data aceasta, o companie de IT a finanţat şi sponsorizat înfiinţarea laboratorului de robotică. De mai bine de un an lucrăm la un proiect împreună cu Banca Mondială de Investiţii privind crearea conceptului de Iaşi, smart citty şi înfiinţarea primului centru de cercetare în domeniul roboticii şi a inteligenţei artificiale, care să funcţioneze într-un spaţiu de zeci de hectare, unde vor putea acumula foarte multe companii şi institute de cercetare din România şi din afara ţării. Proiectul vine perfect pentru ceea ce vor aceşti copii, care au o preocupare devenită o pasiune pentru robotică, motiv pentru care vom înfiinţa un centru local, un centru municipal, unde să puteam aduce în acelaşi loc toţi copiii talentaţi în acest domeniu. Sunt copii care pot, cum sunt cei de la Liceul de Informatică, Colegiul Racoviţă, Colegiul Negruzzi, Colegiul Naţional, care deja au echipe de robotică, dar sunt şi mulţi copii care nu au un suport tehnic logistic de calitate şi care ar putea beneficia de un sprijin care să-l asigurăm noi pentru acest domeniu. O să convoc un consiliu local în domeniul IT, din care fac parte universităţile şi toţi specialiştii în domeniu şi voi propune înfiinţarea acestui centru şi vom căuta şi un spaţiu care să fie un laborator al oraşului, în care să poată face artă din această pasiune”, a spus primarul Chirica.
Sprijin şi din domeniul universitar
Şi universitarii promit că îi vor sprijini pe elevii pasionaţi de robotică şi inteligenţă artificială pentru a-şi dezvolta abilităţile. „Noi suntem mai apropiaţi de mediul privat decât liceele. Noi am alocat câţiva ani buni pentru a atrage companiile să vină către noi. Nu au venit din primul moment. Au trecut luni bune până au înţeles că au şi ele de câştigat. Acum am început să le spunem companiilor din IT că e nevoie să se implice şi în viaţa liceelor. Văd că au început să se înţeleagă. Îi felicit pe cei din zona IT care au venit să se alăture Liceului de Informatică. Elevii, dacă văd şi le place acest domeniu, fie că vorbim de informatică, robotică, realitate augmentată, o să fie un câştig pentru toată lumea – pentru noi, pentru facultăţi, pentru oraş. Noi, cei de la Facultatea de Informatică, în robotică nu prea îi putem sprijini, dar cred că îi putem ajuta să facem roboţii mai inteligenţi. Aici putem lucra împreună. Pe lângă acele competiţii în care trebuie să îţi controlezi robotul prin tastatură de la distanţă cu ajutorul aplicaţiilor mobile, trebuie la un moment dat să îl laşi să fie fie autonom, să îşi îndeplinească singur acele sarcini. Aici îi putem ajuta. Suntem specialişti în zona inteligenţei artificiale, îi putem ajuta să creeze aplicaţii practice la proiecte pe care noi le gândim teoretic, să facem împreună aplicaţii practice care să îi ajute în competiţiile naţionale şi internaţionale. Deja mă gândesc la nişte cursuri care ar putea fi adaptate pentru ei la rezolvarea unor probleme practice din lumea înconjurătoare, cum sunt şi aceste competiţii în care sunt implicaţi”, ne-a spus Adrian Ifteni, decanul Facultăţii de Informatică din Iaşi.
Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau