Clubul CFR de la Râpa Galbenă, lăsat de izbeliște
Dimensiune font:
Sucursala Regională de Căi Ferate Iaşi nu a primit finanţare pentru demararea procedurilor privind executarea lucrărilor de restaurare şi consolidare a clădirii cu toată că chiar oficialii Ministerului spuneau, în 2022, că starea tehnică a clădirii impune realizarea unor ample lucrări de reparație capitală și modernizare * mai mult, nu s-a reuşit obţinerea finanţării lucrărilor prin Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sau în Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, iar în prezent, la nivel central, lista obiectivelor de investiţii finanţate din surse proprii CNF CFR pentru anul 2023 - SCFR Iaşi, nu a fost aprobată
Inaugurat la data de 20 decembrie 1925 sub denumirea de „Căminul ceferist de asistență socială, culturală, profesională și medicală”, Clubul CFR de la Râpa Galbenă este una dintre clădirile simbol ale Iaşului. Considerat monument istoric, imobilul a fost ctitorit de inginerul Gheorghe-Mihai Scutaru, inspectorul general al Regionalei a II-a CFR, fiind, în acest moment, singurul rămas în activitate și cel mai vechi club al
salariaților CFR din cele 24 de astfel de cluburi înființate în România. De-a lungul timpului, clubul a fost locul de reuniune a salariaților și pensionarilor CFR, dar şi gazdă primitoare pentru diverse acţiuni cutural-artistice organizate de alte asociaţii din oraş. Plecând de faptul că, dincolo de simbol, clubul reprezintă, aşa cum o spun salariaţii săi, „o parte activă a spiritului de afirmare, menținere și redeșteptare a mândriei profesiei de ceferist”, mulţi s-au întrebat care ar putea fi posibilităţile de finanţare în vederea restaurării și consolidării monumentului istoric. De altfel, prin intermediul parlamentarilor ieşeni, a fost formulată o interpelare către oficialii Ministerului Transporturilor. „Ați precizat că starea tehnică a clădirii impune realizarea unor ample lucrări de reparație capitală și modernizare, pentru care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. urma să întreprindă demersurile necesare pentru a obține finanțare în următoarele variante: pprin includerea proiectului de reabilitare a imobilului în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sau în Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aflat în derulare conform Legii nr. 212/2022, prin aprobarea finanțării lucrărilor prin Lista obiectivelor de investiții finanțate din surse proprii CNCFCFR SA pentru anul 2023 sau prin încheierea unor parteneriate cu unitățile administrativ-teritoriale, în contextul O.U.G. nr.12/1998, modificată prin OUG nr.107/2022, cu referire la dezvoltarea unor proiecte care să vizeze unele clădiri din domeniul privat al CNCF CFR SA. Până în prezent, salariaţii CFR nu au cunoștință de obținerea unor fonduri destinate scopului propus, care să fi fost alocate prin vreunul din modalitățile prevăzute anterior, eventual de stadiul în care s-ar afla procedurile inițiate în această privință. Având în vedere importanța demersului inițiat pentru reabilitarea monumentului istoric Clubul Salariaților CFR din Iași, vă rugăm să ne transmiteţi care este stadiul în care se află procedura de obținere a fondurilor solicitate pentru executarea lucrărilor de restaurare și consolidare, care este valoarea investiției aprobată în acest scop și prin ce formă de finanțare a fost obținută, cine este executantul lucrărilor și care este termenul de finalizare?”, se arată într-o intterpelare formulată de deputatul social-democrat Vasilică Toma.
Ministerul se spală pe mâini
În răspunsul oferit, reprezentanţii Ministerului Transport spun că, până la această dată, Sucursala Regională de Căi Ferate Iaşi nu a primit finanţare pentru demararea procedurilor privind executarea lucrărilor de restaurare şi consolidare a clădirii. „Menţionăm faptul că lista obiectivelor de investiţii finanţate din surse proprii CNF CFR pentru anul 2023 - SCFR Iaşi, nu a fost aprobată. Menţionăm că, în momentul de faţă, nu este încheiat un contract pentru executarea respectivelor lucrări. Promovarea acestei achiziţii se va putea face după elaborarea expertizelor tehnice, a Documentaţiei de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii sau Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic”, afirmă oficialii Ministerului Transportului.
Ani la rând, clubul s-a autofinanţat prin taxele fixate la cele peste 12 cursuri la care participau în jur de 600 de persoane. Este vorba aici de cursuri de stenodactilografie, croitorie femei-bărbați, depanare TV, pian, chitară, cine-foto, legătorie cărți etc. După 1989, parte din aceste activități au încetat. În locul stenoredactării a fost înființat, la inițiativa regretatului ing. Ion Mitican, un curs de formare operatori PC. Ulterior, a fost suspendată şi activitatea bibliotecii. În prezent, în imobilul de la Râpa Galbene se desfăşoară cursuri de pian, chitară şi dans modern, în paralel cu activităţile cercurilor de engleză, filatelie, pictură, teatru şi Sahaja - Yoga. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau