Depoul Dacia, demolat
Dimensiune font:
17 clădiri şi construcţii vor fi culcate la pământ, însumat fiind vorba de o suprafaţă de aproape 40.000 de metri pătraţi * lucrările se vor desfășura pe parcursul a doi ani și presupun reconfigurarea energetică și stradală a întregului perimetru din capătul cartierului Dacia
Lucrările de demolare de la Depoul din Dacia încep în această lună. Pe acel amplasament vor fi construite un al depou și un alt garaj, autonome din punct de vedere energetic, pentru tramvaiele și autobuzele electrice noi. Este vorba despre 50 de tramvaie din Polonia și Turcia și 70 de autobuze. „Investiția este mare, se duce la aproximativ 70 de milioane de euro. În cele din urmă, noi am împrumutat de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare o sumă de 20 de milioane de euro în primă fază și am completat cu un alt împrumut de 21 de milioane de euro. Restul sumelor vin din digitalizare și alte programe pe care deja le-am aplicat și, sigur, intenția este de a face un depou autonom din punct de vedere energetic, care va adăposti circa 50 de tramvaie noi și aproximativ 60 de autobuze noi. În felul acesta, tot parcul electric se va muta către Dacia. În paralel, lucrăm la un al doilea proiect privind construirea celui de-al doilea depou în zona CUG, pe platforma fostei uzine CUG și în felul acesta să putem să scoatem depoul de la Gară, care nu-și mai găsește locul nici din punct de vedere tehnic, dar mai ales din punct de vedere al locației”, spune Mihai Chirica.
Tehnologiile actuale, la nivelul anilor 1970 - 1980
Depoul CTP din zona Dacia va fi modernizat în baza unei finanțări realizate (parțial) prin creditul contractat anul trecut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În ședința Consiliului Local din 28 mai 2021 a fost aprobat un proiect de hotărâre care a vizat aprobarea studiului de prefezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru acest obiectiv. Conform documentului amintit, valoarea totală a proiectului era, iniţial, de 151.563.774,08 lei (cu TVA), din care valoarea lucrărilor de construcții-montaj reprezentau 80.927.430,95 lei (cu TVA). Ulterior, în urma creșterii masive a prețurilor materialelor, valoarea totală actualizată a proiectului a fost stabilită la 273.520.522,72 lei, din care construcții și montaj 182.675.938,69 lei.
Actualul depou de tramvaie și autobuze CTP Dacia a fost construit pentru a servi la întreținerea și gararea flotei de tramvaie și autobuze, precum și sistemului de transport în comun, pe baza proiectului de investiții din anul 1980, ca bază mixtă pentru întreținere mijloace de transport public. „Serviciile actualului depou de tramvaie și autobuze din Dacia suferă din cauza condițiilor precare, lipsei de echipamente moderne și clădirilor inadecvate și degradate care găzduiesc activitățile. Tehnologiile existente sunt la nivelul anilor 1970 - 1980. Fluxurile și funcțiunile existente sunt proiectate pentru deservirea acelorași perioade și nici nu mai corespunde necesităților și criteriilor de mobilitate durabilă actuale”, s-a arătat în nota de fundamenetare a proiectului vizând modernizarea depoului.
Recent, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a anunțat municipalitatea ieșeană că proiectul „Digitalizare obiective în cadrul proiectului Modernizare Depou Dacia” va fi finanțat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă - Componenta C10 Fondul Local. Proiectul are o valoare de 6.150.913,65 lei și face parte dintr-un pachet de nu mai puțin de 11 proiecte complementare care vizează digitalizarea viitorului depou din Dacia. Prin urmare, valoarea totală a investiției este de 286.302.623.312 lei, inclusiv TVA, din care pentru Obiectivele de Digitalizare va fi alocată suma de 47.307.147.00 lei, inclusiv TVA.
Ce se va face
Digitalizarea depoului din Dacia prevede realizarea unui sistem de semnalizare automatizat pentru exploatarea în siguranţă a sistemului de transport public și asigurarea proceselor de schimbare a direcţiilor asistate digitalizat, plus modernizarea intersecţiilor prevăzute cu sisteme de semnalizare automatizate din oraş. De asemnea, va fi realizat un sistem de tip Depot Management System prin care să asigure controlul și operarea sistemului de semnalizare în condiţii de siguranţă, planificarea garării tramvaielor, planificarea activității de exploatare și asistență digitalizată pentru întreţinerea, reviziile și reparaţia tramvaielor. Nu în ultimul rând, ar fi vorba de realizarea unui sistem Building Management Sistem pentru digitalizarea exploatării echipamentelor care deservesc funcţiunile din depou (sisteme de avertizare și asistență anti-coliziune).
Împărţit în două spaţii
Realizarea unui nou depou a devenit prioritară în contextul achiziției de către municipalitatea ieșeană, prin intermediul fondurilor europene obținute deja prin Programul Operațional Regional, a 32 de tramvaie (Bozankaya și PESA) și a 44 de autobuze electrice, la care se adaugă achiziția a 18 tramvaie și a 25 de autobuze electrice prin PNRR.
Astfel, depoul va avea două spații de adăpostire, unul pentru 46 tramvaie, celălalt pentru 62 de autobuze electrice. Va fi primul depou din România, dar și din Europa de Est, construit pentru a fi independent energetic, astfel că toate capacitățile energetice vor fi asigurate de panouri fotovoltaice. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau