Doar 9.500 de locuri în parcările publice ieșene, la peste 120.000 de mașini!
Dimensiune font:
Copou, zona cea mai solicitată de şoferi pentru găsirea unui loc de parcare * alte zone căutate sunt Decebal și Mircea cel Bătrân, Nicolina II și Nicolina I, cu 10,5% * situaţia este una gravă ţinând cont de faptul că, la Iaşi, sunt 124.000 de maşini care împart 9.500 de locuri de parcare rezidenţiale şi publice sau un total de aproape 70.000 de locuri dacă se ţine cont şi de cele de pe prima bandă * o posibilă soluţie pentru rezolvarea acestei probleme o constituie parteneriatele cu anumite firme , deţinătoare de spaţii care se pot transforma, peste noapte, în parcări rezidențiale
Chiar dacă prețurile pentru locurile de parcare au fost majorate în cele mai multe municipii din România, zonele centrale din marile orașe sunt sufocate de autoturisme. Acest lucru se observă și pe un studiu realizat de yeParking, în perioada februarie – martie 2021, privind zonele cele mai solicitate de staționare de șoferii înscriși în aplicația cu acelaşi nume (yeParking este singura aplicație de parksharing din România care ajută șoferii să găsească sute de locuri de parcare în diferite orașe din țară: Cluj – Napoca, București, Iași, Brașov sau Oradea). Astfel, potrivit studiului, cele mai multe parcări se efectuează în zona Copou. Aici, 22,4% dintre șoferi caută zilnic un loc de parcare acolo și își petrec în medie 10 minute în căutarea unui loc de staționare. Căutate sunt și zonele Decebal și Mircea cel Bătrân, cu câte 22 de procente, Nicolina II cu 17,1%, dar și Nicolina 1 cu 10,5%. „Autoritățile locale vor fi nevoite să lucreze mai mult pe viitor cu mediul privat, pentru a identifica oportunități de a rezolva problema locurilor de parcare. Există numeroase zone sau spații care se pot transforma, de pildă, peste noapte în parcări rezidențiale. Cum ar fi cele ale centrelor comerciale, care în proporție de 80% ramân goale pe timpul nopții”, explică realizatorii studiului.
Locul 7 pe ţară
Dacă Iaşul figurează pe locul trei în ţară ca număr de locuri de parcare - 69.837 - oraşul nu prinde topul veniturilor obţinute prin administarea acestora, poziţionându-se abia pe locul 7, în urma unui clasament realizat la nivelul anului 2020. Primele trei zone şi oraşe, ca număr al locurilor publice de parcare, sunt Sectorul 2, Sectorul 3 şi Iaşi, în timp ce primele oraşe, ca venituri obţinute din parcări sunt, după liderul Bucureşti, Cluj-Napoca, Oradea şi Sibiu. Mai mult, clasamentul oraşelor cele mai eficiente în monetizarea parcărilor este condus, suprinzător, de Odoreheiu Secuiesc, cu 1.591 lei/ loc de parcare/ an, urmat de Timişoara, cu 689 lei şi Cluj, cu 613 lei. „În marile orașe din Europa, autoritățile încurajează parksharing-ul, oferă beneficii șoferilor care își lasă autoturismele în parcări de tip park&ride sau donează permanent veniturile obținute din taxele de staționări – către proiecte pentru comunitate: construirea de spitale sau școli”, mai spun realizatorii studiului.
Un loc rezidenţial la 13 maşini
Situaţia este mult mai acută dacă ţinem cont doar de parcările publice şi cele de reşedinţă. La nivelul anului 2020, în Iaşi erau înmatriculate 124.000 mașini, în condiţiile în care sunt aproximatic 9.500 locuri de parcare rezidențiale. Este drept, Primăria face eforturi de a creşte numărul acestor locuri, însă la o estimare de 2.500 de locuri de parcare noi realizate în fiecare an, acestea nu acoperă nici măcar estimatul de înmatriculări noi anuale, undeva la 400-500 maşini pe lună.
Majorararea tarifelor, o soluţie de moment
Majorarea tarifelor de parcare în zonele centrale – în speranța descongestionării traficului – este una dintre soluții, dar nu ar trebui să fie singura. Anul trecut, veniturile realizate de Primăria Iaşi din administrarea parcărilor publice în municipiul Iași au crescut cu 50% față de anul 2019 trecut și cu 62% față de anul 2018. Astfel, totalul încasărilor din taxele pentru parcări în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2020 a fost 1.930.599 lei față de 976.525 lei în 2019 şi 738.088 lei în urmă cu trei ani. La fel stau lucrurile şi în ceea ce priveşte veniturile obţinute în urma închirierii locurilor de parcare în cartiere. Dacă în 2018 se obţineau 1.709.579 lei, în 2019, încasările au urcat la 3.474.897 lei, iar anul trecut la 4.538.940. Incluzând şi garajele din oraş, veniturile din 2020 (8,22 milioane lei) sunt aproape dublul celor din 2018 (4,54 milioane lei) şi cu 60% mai mari comparativ cu 2019 (5,87 milioane lei).
La nivel naţional, tariful anual pentru parcările de reşedinţă variază între 30 şi 100 lei în localităţile mici, respectiv între 70 şi 150 lei în oraşele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună şi 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 şi 5 lei, cu excepţia Bucureştiului şi Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei. În Iaşi, pentru o oră de staţionare, şoferii ieşeni achită 5 lei
în timp ce valoarea abonamentelor în parcările cu plată este de 150 lei/lună. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau