Iaşul o ia la vale!
Dimensiune font:
Municipalitatea a elaborat, în urmă cu doi ani, un proiect de hotărâre privind stabilirea zonelor de versanți supuse fenomenului de alunecare de teren din municipiul Iaşi şi a măsurilor ce trebuie luate în vederea protejării, consolidării şi întreţinerii versanţilor cuprinşi în aceste zone * sunt nouă astfel de zone, însă doar una (Ţicău – Sărăriei) a fost prinsă într-un proiect de consolidare
Nu mai constituie o noutate faptul că, în Iași, fiecare construiește pe unde apucă. Nimeni nu mai ține cont de particulăritățile terenurilor, ajungându-se în situația avizării unor construcții în zonele de versanți, accelerându-se astfel riscul producerii unor alunecări de teren. Cel mai bun exemplu este cel înregistrat în 2017, când în zona Copou – Breazu s-au produs alunecări de teren, iar locuinţele construite aici s-au degradat deşi se ştia faptul că Dealul Copou-Est, așa cum apare zona în documentaţiile geotehnice, este una dintre cele nouă zone ale orașului cu risc ridicat în ceea ce privește apariția alunecărilor de teren.
Pornind de la aceste aspecte, municipalitatea a elaborat în 2020 un proiect de hotărâre de Consiliu Local privind stabilirea zonelor de versanți supuse fenomenului de alunecare de teren din municipiul Iaşi şi a măsurilor ce trebuie luate în vederea protejării, consolidării şi întreţinerii versanţilor cuprinşi în aceste zone. În toate aceste zone este interzisă executarea de noi branşamente la reţelele de alimentare cu apă dacă nu este soluționată problema evacuării apelor, executarea de latrine fără fosă vidanjabilă etanşă, executarea de săpături neamenajate din punct de vedere al evacuării apelor, executarea lucrărilor care reţin apa din precipitaţii sau alte surse, care nu îndeplinesc normele tehnice care reglementează proiectarea și execuția acestora în condiții speciale, executarea de terasări şi excavări și depozitări de pământ fără proiecte tehnice corespunzătoare, cultivarea plantelor care necesită irigare, executarea lucrărilor agricole care favorizează eroziunea solului și schimbarea regimului vegetaţiei care favorizează pierderea stabilităţii versantului.
Zone unde e bine să nu construieşti
Conform documentației care stă la baza acestui proiect, sunt nouă zone de versanți supuse fenomenului de alunecare de teren, pentru care este necesară emiterea avizelor de construire. Prima ar fi Zona Bucium Est, delimitată de Strada Trei Fântâni intersecție cu Pârâu Vămășoaia - Pârâu Vămășoaia intresecție cu Șoseaua Bucium - limita UAT Iași-Păun - limita UAT Iași – Tomești - strada Trei Izvoare (stânga-dreapta) - Strada Dealul Bucium -strada Trei Fântâni. A doua zonă cu probleme este Bucium Vest, curpinsă între Șoseaua Bucium intersecție cu strada Vișan - Șoseaua Bucium intersecție cu strada Ion Chelcea - limită UAT Iași – Bârnova - strada Nicolae Negură - strada George Bogdan -strada Fermei - strada Vișani intersecție cu Șoseaua Bucium.
Şi cei care doresc să construiască în Zona Manta Roșie vor trebui să cuprindă în documentaţia ce urmează a fi avizată măsuri de consolidare a versanţilor. Șoseaua Bucium intersecție cu strada Vișan - strada Fermei - strada George Bogdan - strada N. Negură - limită UAT Iași – Bârnova - Șoseaua Manta Roșie - strada Cazangiilor -strada Manta Roșie - Bulevardul Poitiers - Șoseaua Bucium intersecție cu strada Vișan este perimetrul considerat a prezenta un grad ridicat de risc în ceea ce priveşte alunecările de teren. Ascelaşi lucri este valabil şi pentru Zona Cetățuia (Bulevardul Poitiers - strada Manta Roșie - șoseaua Manta Roșie - limita UAT Iași- Ciurea - Șoseaua Iași- Hlincea; -- Bulevardul Poitiers).
Alunecări de teren s-ar putea produce în viitor și pe Dealul Galata. Ss-a observat că, local, versantul este instabil și afectat de crăpături de întindere cu deschidere de 20-50 cm, dezvoltate în lungul curbei de nivel, ochiuri de apă, zone vălurite și o față de desprindere cu lăţimea de 3,5-6,0 m și lungimea de cca. 15,0 – 20,0 m. Şi Zona Galata (Șoseaua Nicolina intersecție cu strada Arhitect Berindei - strada Cicoarei - limita UAT Iași – Miroslava - strada Ariniș - DE 1971 - strada Voinești - strada Podișului (stânga-dreapta) - șoseaua Voinești - strada Strugurilor (stânga-dreapta) - Aleea Strugurilor - strada Gheorghe Ivănescu - strada Constantin Gane - strada Profesor Neculai Zamfirescu - Aleea Tudor Neculai - strada Miroslava - DS 841 - șoseaua Tudor Neculai - șoseaua Nicolina - șoseaua Nicolina intersecție cu strada Arhitect Berindei) a fost trecută pe lista zonelor cu probleme.
Evident, nu puteau lipsi Zona Copou Vest (Păcurari : Aleea Mihail Sadoveanu - limita UAT Iași – Rediu - varianta șoseaua Rediu - strada Popăuți - aleea Păcurari -strada Toma Cozma -strada Petru Poni - strada Păcurari - pasaj Octav Băncilă - șoseaua Arcu - strada Arcu - strada Gavril Muzicescu - bulevardul Carol I - aleea Grigore Ghica Vodă - aleea Mihail Sadoveanu; Șoseaua Păcurari intersecție cu Șoseaua Rediu - Șoseaua Rediu (stânga) - limita UAT Iași – Rediu - strada Profesor Ioan Petru Culianu - Șoseaua Păcurari intersecție cu Șoseaua Rediu) şi Zona Copou Est (Bulevardul C.A. Rosetti intersecție cu strada I.I. Mironescu - limită UAT Iași – Popricani - limita UAT Iași – Rediu - aleea Mihail Sadoveanu - bulevardul Carol I - aleea Grigore Ghica Vodă - strada Vasile Conta - Piața Națiunii - strada Sf. Teodor - strada Sărărie - strada Stihii - strada Cucu - strada Roșcani (stânga-dreapta) - strada Patria - bulevardul C.A. Rosetti)
Ultimele zone cu riscuri sunt în Tătăraşi şi Centru. Zona Aviației (Aeroport – Moara de Vânt: strada Vasile Lupu intersecție strada Aurel Vlaicu - strada Ciurchi- strada Aurel Vlaicu - limită UAT Iași – Dancu - limită UAT Iași Aroneanu - limită UAT Iași – Popricani - bulevardul C.A. Rosetti - strada I. I. Mironescu (stânga – dreapta)- Strada Șorogari -strada Marta - strada Rufeni - strada Eternitate - strada Apelor - strada Prof. I. Paul - strada Pădurii - strada Tătărași - strada Călărași - strada Eternitate - strada Ciric - stradela Ciric - strada Stejar - strada Dr. Savini - strada Ion Creangă - strada Vasile Lupu intersecție strada Aurel Vlaicu) este considerată cu risc crescut, la fel ca terenul care se extinde din Zona Centrală spre Tătărași. Este vorba de perimetrul delimitat de Strada Arcu - Strada Gării - strada Petru Movilă - strada Sfântul Andrei (stânga)- stradela Sfântul Andrei - strada Palat - strada Sfântul Lazăr - strada Smârdan - strada Ciurchi (stânga-dreapta) - strada Mihai Vodă - strada Moșu - strada Parcului - Aleea Grădinari - strada Vasile Lupu - strada Ciurchi - strada Han Tătar - strada Oancea (stânga - dreapta) -strada Ciornei - strada Vasile Lupu - strada Dudescu - strada Ion Creangă - strada Petre Ispirescu - strada Eternitate - strada Călărași - strada Tătărași - strada Pădurii - strada Elena Doamna - strada Grigore Ghica Vodă - strada Sfântul Lazăr - bulevardul Anastasie Panu - bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt - strada Colonel Langa - strada Arhitect G.M. Cantacuzino - strada C. Negruzzi - strada Gându - strada Arcu.
Proiect pentru Ţicău-Sărăriei
Dintre toate aceste zone, doar versanţii de pe Țicău – Sărărie vor fi consolidaţi. Anul acesta, municipalitatea a lansat licitația pentru execuția lucrărilor, valoarea estimată a investiției fiind de 30 de milioane de euro. „Versantul Țicău este situat în partea de nord-est a municipiului Iași, iar zona abordată în cadrul proiectul tehnic are o suprafață de aproximativ 321 de hectare, fiind delimitată de străzile Curelari – Hotin – trecătoarea Hotin – C.A. Rosetti – mal drept Cacaina – Poligon – strada și stradela Sărărie. Arealul investigat prezintă cea mai mare densitate a lucrărilor de consolidare care s-au executat etapizat în decursul timpului la nivelul municipiului Iași. O parte din lucrările de consolidare existente pe amplasament nu au putut fi identificate, ca urmare a imposibilității de acces în zona acestora sau, pur și simplu, ca urmare a acoperirii acestora de-a lungul timpului de alte lucrări”, se arată în caietul de sarcini. Printre lucrările comandate se numără reparațiile sau refacerea bolților din beton, zidăriei, decomaltarea chesoanelor și căminelor de vizitare, refacerea rigolelor etc. Se va interveni în zonele delimitate de strada Sărărie cu străzile Albineț, Dochia, Simion Bărnuțiu, Poligon. „Soluția va consta în vegetalizarea suprafețelor de taluz abrupt cu plante perene cu rădăcini adânci care protejează și, implicit, consolidează terenul (în zona de suprafață) prin crearea efectului de pătură vegetală densă ce reduce sensibil infiltrarea apei meteorice, una din principalele cauze ale alunecărilor de teren. Consolidarea prin vegetalizare a terenului înlocuiește, în mod eficient, lucrările tradiționale de stabilizare folosite pentru tratarea eroziunii superficiale”, se mai arată în documentația procedurii. Durata de execuție a lucrărilor este de 4 ani de la semnarea contractului. De precizat că zona Țicău a fost afectată de alunecări de teren în ultimii 30-40 de ani. Primăria Iași are în plan să reabiliteze și un lot de 44 de străzi aflate, momentan, la etapa de proiectare. Lucian STATE
* * *
Anul acesta a fost emis un singur aviz de oprtunitate în vederea elaborării P.U.Z. pentru construire de locuinţă individuală într-o zonă de versanţi. Este vorba de strada Dealul Bucium
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau