Ieşenii care fac zgomot după lăsarea întunericului, amendaţi!
Dimensiune font:
Reactualizarea hărţii de zgomot a Iaşului va conţine şi prevederi pentru cei care produc zgomot odată cu lăsarea întunericului * decizia ar avea la bază un model ce s-a dorit a fi implementat în Bucureşti şi care prevedea amenzi de până la 5.000 de lei pentru cetăţenii gălăgioşi
După un model care s-a dorit a fi implentat în Bucureşti, municipalitatea ieşeană le-a pus gând rău celor care poluează fonic, în special odată cu lăsarea serii. Fie că este vorba de şoferi care rulează pe automobile gălăgioase, fie de utilizatorii altor echipamente, toţi riscă să scoată bani din buzunare dacă produc zgomot. Afirmaţia a fost făcută ieri de primarul Mihai Chirica, în urma unei interpelări din care a reieşit că cetăţenii din Tătăraşi (străzile Ion Creangă şi Dr. Savini) sunt deranjaţi de poluarea fonică produsă de anumite persoane. „Am citit despre o decizie luată în Bucureşti, unde sunt prevăzute amenzi pentru cai care poluează fonic. Avem în lucru reactualizarea documantaţiei privind harta de zgomot. Un prilej favorabil pentru ca prin utilizarea documantaţiei să lansăm în dezbatare publică sancţiuni pentru cei ce poluează fonic utilizând diverse echipamente şi în special după căderea serii”, a spus primarul Iaşului.
În Bucureşti, proiectul prevede un interval orar fix în care pot să circule posesorii mașinilor, dar și a motocicletelor, ce produc zgomot de peste 95 de decibeli. Astfel, autovehiculele și motocicletele zgomotoase ar putea circula doar între orele 08.00 și 21.59. Cei care ignoră acest orar și sunt prinși cu o mașină care produce un nivel de poluare fonică nepermis de mare, riscă amenzi destul de mari, de până la 5.000 de lei.
Care sunt zonele cu probleme
În 2021, Primăria Iași a reactualizat harta strategică de zgomot a orașului, postând pe site-ul propriu planul de acţiune pentru gestionarea zgomotului şi a efectelor acestuia în municipiul Iaşi. După ultimele măsurători, în oraș sunt 14 străzi încă există poluare fonică generat de traficul rutier. Vorbim de depăşiri ale valorii de 70dB înregistrate pe Str. Palat, Str. Canta, Str. Stihii, Str. Sf. Lazăr, Şos. Bucium, Str. Sărărie, Bd. Tudor Vladimirescu, Str. Cucu, Şos. Păcurari, Splai Bahlui, Şos. Nicolina, Str. Vasile Lupu, Str. Arcu, Bd. Socola. De asemenea, au fost efectuate măsurători pe timp de noapte, iar din analiza hărților strategice de zgomot pentru traficul rutier, se observă depășiri ale valorilor maxime permise (60 dB) pe străzile aminitite.
Doar traficul rutier generează poluare fonică
De menţionat faptul că, în Iaşi, nu există zone care să fie afectate de zgomotul produs de tramvaie. În 2015 de exemplu, s-au constatat depăşiri ale valorilor maxime cu 5-10 decibeli în zona Gară până la Pasajul Alexandru cel Bun, pe strada Str. Luca Arbore, pe Str. Arcu, (până la Str. Gavril Muzicescu) şi pe Str. Cuza Vodă (până la Rond Tg. Cucu). „În municipiul Iaşi, zgomotul se datorează, în principal, traficului rutier şi, mai puţin, traficului feroviar şi aerian. Impactul asupra sănătăţii umane poate fi direct asupra auzului şi asupra întregului organism. În cazul impactului asupra întregului organism, pătrunderea zgomotului se face nu numai pe calea nervului auditiv ci şi prin piele, muşchi, oase etc. Ca urmare, apare accelerarea pulsului, creşterea tensiunii arteriale, creşterea frecvenţei şi amplitudinii respiratorii, scăderea atenţiei, apariţia oboselii rapide, a cefaleei şi a asteniei nervoase. Dintre maladiile cauzate de zgomot mai pot fi citate: nevrozele, psihastenia, gastrita, ulcerul gastric şi duodenal, colita, diabetul, hipertiroidismul, etc”, spun specialiștii care au realizat harta zgomotului în Iași.
Măsuri obligatorii
Raportul indică o serie de măsuri ce trebuie implementate în perioada următoare, amintind, totodată, de cele demarate sau în curs de implementare.
Este vorba de modernizarea parcului auto destinat transportului public prin achiziția de autobuze cu norma de poluare Euro 6, autobuze electrice și 32 tramvaie noi, măsură începută în 2018 şi finalizată recent. Promovarea utilizării transportului public prin modernizarea a 279 stații de transport public de-a lungul liniilor de transport ale rețelei de bază este o altă măsură finalizată cu ani în urmă. În schimb, stimularea introducerii vehiculelor electrice și hibride în activitatea de taximetrie şi achiziționarea și montajul unor stații de reîncărcare vehicule electrice în municipiul Iași este încă într-o fază incipientă, cu menţiunea că termenul de implementare al măsurii este 2023. La fel, dezvoltarea zonelor de acces pentru pietoni prin amenajare de trotuare și alei pietonale, inclusiv piste pentru bicicliști sau extinderea arealului pentru pietoni și bicicliști este programată să dureze până în 2023. Mai sunt amininte proiectele de modernizare a infrastructurii liniei de tramvai, aflate în curs de execuţie, precum şi realizarea pasajelor supraterane din Podu Roş. O ultimă măsură vizează realizarea unor zone liniștite în municipiul Iași. Este vorba aici Grădina Botanică, Parcul Copou (10,10 ha), Parcul Expoziției (5,40 ha), Pădurea Șorogari (87,13 ha), Pădurea Țicău (18,02 ha), Pădurea Ciric (230,58 ha, din care zona de agrement - 2,7 ha), Pădurea Valea Ursului (22,89 ha), Pădurea Cetățuia (78,53 ha), Pădurea Breazu (8,50 ha). Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau