Ieşenii vor putea circula pe Autostrada Unirii la sfârşitul anului 2030
Dimensiune font:
Preşedintele Asociației civice „Hai că se poate”, Irinel Bucur, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă că, deși pe tronsonul Târgu Mureș - Târgu Neamț al Autostrăzii Unirii au fost deja semnate contractele de proiectare şi execuţie, fiind desemnat inclusiv constructorul, în privinţa segmentului Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni lucrurile stau cum nu se poate mai prost.
Prin urmare, membrii asociației trag un nou semnal de alarmă asupra eforturilor pe care atât Executivul, cât și societatea civilă le are de făcut pentru ca lucrurile să nu degenereze în mai rău, iar proiectul să fie blocat din lipsa finanțărilor. „Pentru segmentele din Ardeal, lucrurile stau bine în acest moment. În cel mult o săptămână sau maximum două, estimăm noi, va fi emis ordinul de începere a lucrărilor pentru lotul de la Leghin până la Pipirig, un lot destul de greu, care include un viaduct destul de mare la Coada Lacului, după care mai rămân alte patru loturi. Pentru ele se estimează că undeva în jurul datei de 20 aprilie vor fi emise rapoartele de audit pentru siguranța rutieră, urmând ca în perioada următoare să fie lansate la licitație lucrările de proiectare și execuție. Însă, din câte au spus colegii de la celelalte asociații care s-au întâlnit recent cu conducerea CNAIR, s-a tras concluzia că cel mai greu lot, respectiv cel montan (între Miercurea Nirajului şi Leghin – n.r.) va avea perioada de proiectare de 14 luni și perioada de execuție de 48 de luni. Astfel, dacă toate aceste termene ar fi respectate, putem spera că până în 31 decembrie 2030 vom putea circula pe autostradă de la Târgu Neamț și până la Târgu Mureș”, a declarat Irinel Bucur.
Exproprierile au întârziat foarte mult segmentul Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni
Potrivit acestuia, cele mai multe probleme le ridică, însă, tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni al Autostrăzii A8. „Din păcate, pentru acest segment de drum, veștile nu sunt prea bune, în sensul că pentru autorizarea lucrărilor ai nevoie de proiect, care în acest moment nu este finalizat. Acest lucru ar putea fi făcut, cel puțin teoretic, și în această perioadă, însă pentru a putea fi depuse actele necesare în vederea emiterii autorizației de construire este nevoie de un pas intermediar, prin care terenul trebuie să fie trecut în proprietatea statului, adică trebuie făcută exproprierea. Pentru a a face însă exproprierea ai nevoie de emiterea unei Hotărâri de Guvern (HG), procedură care este condiționată, la rândul ei, de aprobarea indicatorilor tehnico economici, tot printr-o HG. Ca să poți ajunge la această etapă de aprobare a indicatorilor tehnico economici prin HG ai nevoie, automat, de acordul de mediu, care la ora actuală nu a fost emis. Cu alte cuvinte, dacă vrem să avem finalizat până la încheiere anului 2028 tronsonul de la Iași până la Pașcani, așa cum este prevăzut în lege, și, mai departe, până la Moțca, ar trebui ca undeva în jurul datei de 15 mai proiectantul să depună întreaga documentație pentru emiterea acordului de mediu. Ori, la ora actuală, acest lucru pare mai mult decât improbbil de realizat”, a precizat preşedintele Asociaţiei ”Hai că se poate”. Astfel, dacă până pe 15 mai, Studiul de Fazabilitate (SF) pentru segmentul Moţca – Leţcani-Iaşi-Ungheni nu este finalizat şi transmis către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNIR) pentrru a se putea obţine apoi autorizaţia de construire, termenele de începere a lucrărilor, aşa cum sunt ele prevăzute în calendar, ar putea fi date peste cap. ”Pentru a putea obţine autorizaţia de construire este nevoie de emiterea Hotărârii de Guvern privind exproprierile, care să fie publicată apoi în Monitorul Oficial. Pentru ca HG să poată fi publicată în Monitorul Oficial e nevoie, însă, de aprobarea indicatorilor tehnico-economici, iar pentru aceasta de acordul de mediu”, a menţionat Irinel Bucur.
„Următorii patru ani sunt decisivi pentru soarta Autostrăzii Unirii”
Cu alte cuvinte, a precizat preşedintele Asociaţiei „Hai că se poate!”, dacă toate aecste termene nu vor fi respectate este foarte posibil ca ieşenii să circule pe Autostrada A8 între Iaşi şi Moţca abia după anii 2029-2030. „De aceea, trebuie să facem presiuni către autorităţile centrale pentru respectarea acestor termene, pentru că, în caz contrar, vom circula pe tronsonul Iaşi – Moţca cel mai devreme la finalul anului 2029 sau până pe 31 decembrie 2030, în cel mai optimist caz”, a mai spus Irinel Bucur.
Prezent la conferinţa de presă, prefectul Iașului, Bogdan Cojocaru, a declarat că indiferent de funcţia pe care o va deţine după alegerile locale din 9 iunie, va sprijini în continuare demersurile societăţii civile privind finalizarea Autostrăzii A8. „Ne-am propus să nu facem politică atunci când este vorba despre marile proiecte de investiţii ale Iaşului. Indiferent dacă voi fi ales sau nu în funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Iaşi la alegerile locale din luna iunie, voi susţine în continuare eforturile societăţii civile pentru ducerea la bun sfârşit a acestui deosebit de important proeict al Iaşului şi al întregii regiuni a Moldovei”, a transmis prefectul Bogdan Cojocaru.
La rândul său, Cătălin Urtoi, membru în Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi fost consilier al ministrului Transporturilor, Sorin Grinbdeanu, prezent, de asemenea, la întâlnirea cu ziariştii, a anunţat că următorii patru ani vor fi decisivi în ceea ce priveşte realizarea Autostrăzii Unirii. „În ultimii doi ani s-au făcut paşi importanţi în privinţa realizării Autostrăzii Unirii, însă pentru a ne încadra în termnele prevăzute în lege (31 decembrie 2028 –n.r.) este nevoie ca ele să fie respectate. De aceea, consider că următorii patru ani sunt decisivi pentru soarta A8”, a afirmat Cătălin Urtoi. Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau