Moldova rămâne în sărăcie, slab conectată la restul țării

Dimensiune font:

| 13-02-2025 12:08

* o analiză recentă arată că, în România, lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunitățile de muncă, educație și servicii esențiale pentru grupurile vulnerabile, iar disparitățile urbane-rurale accentuează excluziunea socială * 51,7% din populația rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat * rețeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puțin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori, iar rețeaua rutieră și feroviară este inegal dezvoltată

Asociația 2Celsius - o organizație neguvernamentală înființată în 2010 cu scopul de a influența politicile privind schimbările climatice la nivel național și european, arată, într-o analiză realizată recent, că o treime din populația României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă.

Raportul „Sărăcia din Transporturi în România” reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate și a discrepanțelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităților regionale, al insuficienței infrastructurii de transport rutier, public și feroviar, dar lipsa soluțiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile.

Potrivit unui comunicat de presă al organizației, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include și accesul limitat la transport, educație, asistență medicală și oportunități de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viața economică, socială și culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilității transportului public regional, interurban, periurban și rural.

Raportul analizează infrastructura rutieră și feroviară existentă, precum și rețeaua de mijloace de transport în comun și cum acestea sunt utilizate la nivel național. Unele regiuni, cum ar fi București și Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte județe la un loc. „Sunt diferențe foarte mari și în transportul rural versus urban, dar și între regiunile țării, între orașele din vestul țării față de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilitățile de cumpărare a biletelor, de exemplu, curățenie, frecvență sau vechimea parcului auto. Dacă reușim să gândim cât mai sistemic și structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate și inechitate socială. Există posibilități de finanțare însă capacitatea de absorbție este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicați în gestionarea și dezvoltarea transporturilor”, a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.

Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală și serviciile de transport contribuie și mai mult la sărăcia legată de mobilitate.

Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenței de automobile și investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.

 

Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunitățile de muncă, educație și servicii esențiale pentru grupurile vulnerabile; disparitățile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populația rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; rețeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puțin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; rețeaua rutieră și feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul țării.

Regiunile vestice, cum ar fi Arad și Timișoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova și alte regiuni din est. Această discrepanță limitează accesul echitabil la oportunități economice.

Întârzieri de peste 8,2 ani într-un singur an, la trenurile de călători!

În raport se arată că, în ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizați, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor orașe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. București și Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depășind totalul călătorilor din toate celelalte județe la un loc.

De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investițiile în transport electric și digitalizare au avansat în marile orașe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice. Raluca STROE

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Un  ieșean și-a cumpărat, în aceeași zi, două Ferrari Purosangue nou-nouțe!
15/03/2025 22:44

* valoarea unei astfel de masini oscilează intre 563.000 si 1,3 milioane de euro, in functie de dotări * Ferrari Purosangue este primul SUV născut in Maranello si a devenit imediat după lansare (2022) masin ...

O echipă de nepalezi construiește cea mai înaltă cruce din țară
15/03/2025 22:24

Cea mai inaltă cruce din Romania este ridicată pe un deal din judeţul Botoşani de o echipă de muncitori formată exclusiv din nepalezi, singura excepţie fiind cel care ii coordonează. În comuna Ib ...

Tânăr de 17 ani, ajuns la spital după ce a intrat cu motocicleta într-un gard de beton
15/03/2025 20:50

Un tanăr de 17 ani a ajuns la spital după ce a pierdut, sambătă, controlul motocicletei pe care o conducea si a intrat intr-un gard de beton. El detinea permis de conducere A1. „Un tanăr, in varstă de ...

Coaliție PNL-PSD-PMP pentru aprobare buget Iași: Mihai Chirica anunță investiții de 2,8 miliarde de lei
15/03/2025 20:30

Edilul Iaşiului, liberalul Mihai Chirica, susţine că bugetul municipiului se ridică la 2,8 miliarde de lei, proiectul urmand să fie votat in Consiliul Local de către o majoritate formată din PNL, PSD şi ...

Surpriză salarială uriașă. În două județe din Moldova se câștigă mai bine decât în Iași
15/03/2025 12:20

* cu 209.231 persoane cu contract de muncă, Iasul oferă un salariu mediu brut de 6.691 lei (in jur de 3.900 lei net lunar), cu mult sub nivelul inregistrat in Bucuresti – 9.633 lei (peste 5.600 lei net) ...

Piedone a lovit în plin. Magazinele de bijuterii prinse că vând OȚEL pe post de AUR / ANPC le-a închis și a intervenit Poliția Economică cu dosare penale
15/03/2025 12:19

Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorului (ANPC) in frunte cu presedintele ei, Cristian Popescu Piedone, efectuat un amplu control in Iasi. În cadrul Controlului au fost verificate si magaz ...

Iași, dansul dintre istorie și natură. De la strălucirea Palatului Culturii la farmecul Grădinii Botanice
15/03/2025 10:38

 Cand razele blande ale diminetii ating usor orasul, iar aerul vibrează de nerăbdarea celor care caută emotie si frumos, Iasul isi deschide cu generozitate portile spre inima sa culturală. În cen ...

O femeie a fost rănită, după o explozie, neurmată de incendiu, produsă în judeţul Iaşi
15/03/2025 10:32

O femeie a fost rănită, sambătă, după o explozie, neurmată de incendiu, produsă in locuinţa ei din judeţul Iaşi. ”Asigurări măsuri specifice la o explozie, neurmată de incendiu, produsă intr-o ...

145 de ani de la deschiderea relațiilor diplomatice dintre România și Italia, aniversați la Palatul Culturii
15/03/2025 09:10

La Palatul Culturii din Iasi au fost marcati 145 de ani de la deschiderea relatiilor diplomatice dintre Romania si Italia. Seful Cancelariei consulare al Ambasadei Italiei la Bucuresti, Vincenzo Tamarindo, a s ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei