Nu este loc pentru toată lumea, în traficul ieșean!
Dimensiune font:
Subiectul pistelor neconforme revine în actualitate * dezvoltarea infrastructurii velo bate pasul pe loc întrucât nimeni nu-şi ia responsabilitatea de a „mânca” spaţiu din carosabil sau din zona pietonală pentru ca actualele piste să devină conforme * soluţia ar fi modificarea Ordonanţei 195, cea care reglementează circulaţia pe drumurile publice * în linii mari, se doreşte o „coabitare” între toate categoriile, dar pe baza unor reguli care acum nu sunt stipulate
Iașul se află în prezent într-o situație critică în privința infrastructurii pentru biciclete: benzile roșii de pe trotuare sunt neconforme, după cum a constatat și Inspectoratul de Poliție Județean, realizarea Master Planului velo stagnează pentru că administrația oferă greu feedback, iar pista Tudor-Agronomie, promisă de ani buni, ce are avizul poliției este blocată de Comisia de circulație. Sunt aspecte pe care membrii Alianței pentru Promovarea Transportului Alternativ le-au sesizat cu ocazia întâlnirii avute cu proiectanții Geoartis SRL, cei care realizează Masterplanul pentru infrastructura velo. „Deși există tot sprijinul din partea societății civile de a susține eforturile administrației în dezvoltarea infrastructurii pentru mijloacele active de transport, lipsește aplicarea măsurilor de către Primăria municipiului Iași. Iașul are nevoie de un început în realizarea pistelor reale pentru biciclete, iar traseul Agronomie-Tudor reprezintă momentul zero, care va aduce cu siguranță beneficii multiple comunității ieșene. Încurajăm primăria să realizeze acest traseu fără a se teme de a-i deranja pe șoferi. Toate orașele dezvoltate au reușit prin a lua spațiu din carosabil pentru piste și au dezvoltat transportul în comun. Rețeta este simplă. Restul este voință”, spun membrii APTA.
Anul trecut, membrii APTA Iași au prezentat două filmuleţe care indică faptul că trotuarele din oraş au devenit neîncăpătoare pentru pietoni şi cei care folosesc bicletele sau trotinetele. Este vorba în special de acele trotuare unde a fost creată banda roşie destinată celor care se deplasează pe două roţi. Sunt prezentate secvenţe în care o mamă care împinge un cărucior şi cu care iese dintr-un magazin este pe punctul de a fi lovită de un utilizator al trotinetelor electrice. În a doua secvenţă, un biciclist care încearcă să depăşească alţi doi tineri ce se deplasau pe banda roşie, de asemenea, cu biciclete, a evitat în ultimul moment să se izbească de un grup de pietoni. „Desființarea benzilor roșii nesigure de pe trotuare este o urgență! Atât pietonii, cât și cei ce circulă pe banda roșie sunt expuși pericolelor iminente. Cu atât mai mult sunt predispuse accidentărilor categoriile vulnerabile: părinții cu cărucioare, persoanele cu dizabilități, copiii, vârstnicii etc. În momentul de față aceste benzi roșii nedreptățesc pietonii, ocupând abuziv spațiul de pe trotuar, dar și utilizatorii de mijloace de transport prietenoase cu mediul, expunându-i la riscuri”, spuneau atunci cei de la APTA.
Doar modificarea Ordonanţei 195 ar putea aduce pacea în trafic!
Subiectul pistelor neconforme a fost reluat în ultima şedinţă de Consiliu Local. Primarul Iaşului a explicat situaţia ingrată în care se află municipalitatea ieşeană, dar şi alte primării din ţară. „Pista de biciclete este într-o mare dilemă din punct de vedere al normativelor în vigoare. Cele construite şi avizate la momentul construirii lor au beneficiat de un act normativ valabil atunci. Normativul s-a modificat dramatic, întrucât pistele au fost gândite total independente, atât de partea carosabilă, cât şi de partea pietonală. Adică cu spaţii de protecţie care pe partea carosabilă merg până la doi metri, după care zona trebuie bordurată, cu obstacole materiale, iar acelaşi lucru trebuie să se petreacă spre partea pietonală, dar fără spaţiu de protecţie, ci doar cu elemente de delimitare. Acest lucru va face la nivel naţional să dispară pistele de biciclete în totalitate pentru că niciun oraş nu-şi va permite să aplice toate reglementările, adică să piardă una sau chiar două benzi de circulaţie”, a spus primarul.
Mihai Chirica spune că, în acest moment, doar modificarea Ordonanţei 195, cea care reglementează circulaţia pe drumurile publice, ar putea aduce pacea între categoriile implicate în subiect: biciclişti, conducători auto, pietoni. „Ce-am propus noi este modificarea Ordonanţei 195, după modelul ţărilor civilizate, care tratează bicicleta ca un vehicul, iar pe biciclist ca pe conducătorul unui vehicul. Deci nu oricine are ce căuta pe carosabil dacă nu are cunoştiinţe de circulaţie rutieră. Apoi, reglementarea priorităţilor mijloacelor de transport este al doilea capitol abordat, în sensul ca intrarea în intersecţii să se facă după reguli ce ţin de vulnerabilitatea respectivului conducător de autovehicul: întâi bicilleta sau mopedul, apoi autorismului şi apoi, dacă mai e loc, maşinile mari... De aceea cred că actuale piste nu potr fi desfiinţate”, a spus edilul-şef. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau