O asociație civică propune „segmentarea” loturilor de pe autostrada Moțca - Lețcani - Ungheni
Dimensiune font:
Membrii Asociației „Moldova vrea Autostradă” (MVA) au înaintat Ministerului Transporturilor (MT) o serie de propuneri care în opinia acestora ar putea accelera procedurile necesare pentru începerea lucrărilor la tronsonul Moțca - Lețcani - Ungheni al Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii).
Una dintre aceste măsuri se referă la „segmentarea” tronsonului 1 – lot 4A Moțca (DN2) – Târgu Frumos (DN 28B) în două loturi: tronsonul 1: lot 4A1 Moțca (DN) – turbion A7+A8 – nod DJ 208 de la km 0+0 la km 12+280 m și respectiv tronsonul 2: lot 4A2 nod DJ 208 – Târgu Frumos/DN 28B de la km 12+280 la km 31+500 m. De asemenea, reprezentanții MVA propun lansarea cu prioritate a loturilor 4A1 și 4A2, precum și a tronsonului 2 (lotul 4B) Târgu Frumos (DN 28B) – Lețcani (DN 28) pentru execuție în perioada 2026 – 2027. Membrii asociației propun și lansarea integrată, în încadrarea maximală de 36 luni estimată de proiectant, a tronsoanelor 3 (lot 4C) Lețcani (DN 28) – DN 24 și 4 (lot 4d) DN 24 – pod Ungheni, în vederea executării în perioada 2026 – 2028, precum și finalizarea celor 60,1 km de autostradă din loturile 4A1, 4A2 și 4B (ce includ variantele ocolitoare Târgu Frumos și Podu Iloaiei) până la finalul anului 2027.
În plus, reprezentanții asociației mai propun finalizarea celor 33,17 km de autostradă din loturile 4C și 4D aferente tronsonului 3 Lețcani (DN 28) – DN 24 și tronsonul 4 DN 24 – Pod Ungheni până la sfârșitul anului 2028. „Printre avantajele presupuse ale acestor măsuri se numără evitarea traversării integrale a municipiului Pașcani pentru a accesa autostrada A7 Bacău – Pașcani, construirea mai rapidă a centurilor ocolitoare la profil de autostradă pentru orașele Podu Iloaiei, Târgu Frumos și Pașcani și valorizarea cât mai rapidă, respectiv în anul 2026, a celor 30 de km de autostradă din lotul 3 Moțca – Târgu Neamț”, susțin membrii Asociației „Moldova vrea Autostradă”.
Alte avantaje rezultate în urma propunerilor înaintate de către societatea civilă sunt: securizarea finanțării pentru execuția secțiunii 3 Ungheni – Iași – Târgu Neamț în interiorul exercițiului bugetar aferent Programului Transport 2021-2027 (N+2) al Uniunii Europene și respectarea angajamentelor cu privire construirea rețelei globale de transport europene, autostrada A8 fiind parte a coridoarelor principale TEN-T, până în anul 2030.
Reamintim că în organizarea Agenției pentru Protecția Mediului (APM), la Iași și Pașcani au avut loc săptămâna trecută dezbaterile publice pentru emiterea Acorului de Mediu pentru secțiunea Moțca-Lețcani-Ungheni, în lungime totală de 93,3 km, cel mai întârziat tronson al Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii).
După emiterea Acordul de Mediu urmează etapa de avizare a indicatorilor tehnico-economici (ITE), mai întâi de către membrii Comisiei Tehnico-Economică (CTE) din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și ulterior de către Ministerul Transporturilor, după care urmează aprobarea de către Executiv a ITE prin Hotărâre de Guvern (HG).
Tronsonul Moţca-Leţcani-Ungheni al Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii) va traveresa judeţul Iaşi prin Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT) Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei, Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Secțiunea de drum are prevăzute în proiect mai multe noduri de legătură, respectiv două noduri la Moțca-Pașcani + un nod pe A7 (Autostrada Moldovei) și câte un nod la Târgu Frumos, Podu Iloaiei, Dumești – Lețcani, Rediu – Horlești, Vulturi – Sculeni și Golăiești.
Edi MACRI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau