Pasajele din Podu Roş, soluţie sau problemă?
Dimensiune font:
În această săptămână va avea loc o dezbatere publică online pe acest subiect * în vreme ce edilii susţin că cele două pasaje vor îmbunătăţi timpul de tranzitare în cea mai mare intersecţie din oraş, reprezentanţii ONG-urilor spun că inducerea unor artere de circulaţie va aglomera şi mai mult traficul
La fel ca autorităţile locale, şi societatea civilă este preocupată de fluidizarea traficului în Iaşi. Însă, de cele mai multe ori, părerile celor două părţi sunt departe de a fi convergente, iar cel puţin în privinţa pasajelor supraterane pe care municipalitatea ieşeană intenţionează să le construiască în Podu Roş, optica este total diferită. În vreme ce edilii susţin că cele două pasaje vor îmbunătăţi timpul de tranzitare în cea mai mare intersecţie din oraş, reprezentanţii ONG-urilor spun că inducerea unor artere de circulaţie vor aglomera şi mai mult traficul. „În urmă cu zeci de ani, specialiştii în trafic din orașele occidentale încercau să rezolve problema ambuteiajelor adăugând noi benzi auto sau înlocuind trecerile de pietoni cu pasaje pietonale sub/supraterane. Autoritățile din diferite țări au investit sume uriașe în proiecte de drumuri, însă după câteva luni situația revenea la normal sau chiar se înrăutățea. Explicația are la bază fenomenul induced demand, mai mult spațiu oferit mașinilor va genera o creștere a cererii, va atrage și mai mult trafic”, spun cei de la APTA (Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași).
Soluția optimă pentru descongestionarea traficului?
De altfel, aceştia, alături de Asociaţia Civica, organizează la finele acestei săptămâni (vineri, 20 noiembrie), o dezbatere publică online pe tema „Noile pasaje din Podul Roș, soluție sau problemă?”, care va reuni reprezentanții administrației locale, specialiști și reprezentanți ai societății civile pentru a discuta pe subiectul oportunității pasajelor din Podu Roș, într-un cadru firesc al democrației participative. „Construcția pasajelor în Podu Roș reprezintă o investiție majoră care va schimba silueta orașului, cu implicații la nivel urbanistic, economic, social etc. Înainte de a se începe demersurile de înființare a acestui proiect, este necesar ca publicul ieșean să înțeleagă pe ce baze se fundamentează și dacă reprezintă soluția optimă pentru descongestionarea traficului, ținându-se cont de aspectul dezvoltării durabile a Iașului. Experiența ne arată că odată cu dezvoltarea infrastructurii urbane pentru traficul motorizat se creează mai multe probleme de trafic. Acest proiect este în contradicție cu practicile actuale din țările cu politici avansate de mobilitate. Contravine și direcțiilor Uniunii Europene pentru reducerea poluării și creșterii calității mediului urban”, spun iniţitorii acţiunii.
Eşecul de pe Splai Bahlui Mal Drept
Printre argumentele aduse, se numără exemplul oferit de ceea ce s-a întâmplat pe Splai Bahlui Mal Drept. „Municipalitatea a decis desființarea liniei de tramvai de pe Splai Bahlui Mal Drept în urmă cu 5 ani, creându-se în loc o arteră auto nouă. Acestă decizie de înlocuire a transportului ecologic cu cel personal motorizat este generatoare de trafic, este o perpetuare a unor soluții ineficiente, care a amplificat problemele în ultimii 5 ani. Acum această bandă de pe Splai Bahlui Mal Drept, care observăm că a generat mai mult trafic după ce a înlocuit linia de transport public ecologic, este folosită pentru a motiva necesitatea construirii pasajului suprateran”, mai spun cei de la APTA.
Prin urmare, întâlnirea din această săptămână poate lămuri câteva aspecte asupra acestei probleme. La ântâlnire vor fi prezenţi reprezentanți ai Primăriei Municipiului Iași, Lucian Cocea-Lionescu - arhitect, aPunct, APTA Iași, lector univ. dr. Mihai Bulai - prodecan al Facultății de Geografie și Geologie din cadrul UAIC Iași, lector univ. dr. George Ţurcănaşu - Geografie Urbană UAIC Iași, prof. univ. dr. Laurenţiu Radvan - prodecan Facultatea de Istorie UAIC Iași şi Violeta Mihalache, expert independent pe mobilitate la EIT Urban Mobility, director al Asociației Urban Survey Timișoara. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau