Tramvaie suspendate!
Dimensiune font:
În Wuppertal, în urtmă cu peste 100 de ani a fost introdus un tren electric suspendat. Motivul pentru care s-a recurs la suspendarea șinelor de tren a fost faptul că, aşa cum stau lucrurile şi în Iaşi, străzile din oraș erau foarte dezvoltate și proiectate pentru mașini și pietoni. De asemenea, zona deluroasă nu permitea construcția unui mijloc de transport subteran, așa că inginerii au gândit un sistem unic în lume prin care trenul avea să funcționeze pe șine suspendate deasupra orașului. O astfel de propunere a lansat-o ieri consilierul PSD Ovidiu Mugurel Laicu, care, culmea, are destui adepţi!
Un consilier local readuce în discuţie modalităţile prin care traficul din oraş ar putea fi descongestionat, fără a se apela la soluţii costisitoare, aşa cum a făcut-o oraşul Cluj, care doreşte introducerea circulaţiei cu metroul. Social-democratul Ovidiu Mugurel Laicu, directorul DRDP Iaşi, apelează la o comparaţie cu oraşul german Wuppertal, unde, încă din 1901, funcţionează un tip de transport total necunoscut românilor: trenurile suspendate. „Există un serviciu de transport în Germania nu doar în Wuppertal unde trenurile sunt suspendate și reteaua funcționează foarte bine. În aceasta localitate numele serviciului feroviar este Wuppertaler Schwebebahn. Este cea mai veche cale ferată electrică suspendată din lume și are un sistem unic. Liniile se desfășoară pe un traseu de 13,3 kilometri, la o înălțime de aproximativ 12 metri deasupra râului Wupper, între Oberbarmen și Sonnborner Straße, și la aproximativ 8 metri deasupra văii dintre SonnbornerStraße și Vohwinkel. Au fost construite 20 de stații. Motivul suspendării acestor trenuri este că orașul Wuppertal s-a dezvoltat foarte mult, iar drumurile erau proiectate pentru mașini pentru un trafic redus și pietoni, exact ca la Iași. Metrou nu a putut fi construit din cauza terenului deluros (la fel ca la Iași), iar în aceste condiții, mai mulți ingineri au decis să construiască trenuri suspendate și au prezentat soluția Consiliului Local care a analizat și aprobat investițiile. Cred că este una din soluțiile care ar trebui studiate de executivul ieşean, care ar trebui să comande un Studiu de Fezabilitate în acest sens”, spune consilierul ieşean.
Legături între cartiere şi centrul Iaşului
Ovidiu Mugurel Laicu a identificat şi zonele care s-ar preta la un astfel de transport. „Garniturile sunt suspendate pe o singură șină construită sub un cadru din oțel. Trenurile (după cum se vede din poze) atârnă pe roți care sunt acționate de mai multe motoare electrice. Traseele din municipiul Iaşi care, în opinia mea, s-ar preta la o astfel de soluție alternativa ar fi, în primul rând, de-a lungul râului Bahlui şi a pârâului Nicolina, dar și legături între Alexandru cel Bun, Mircea cel Batrân cu Centrul sau, de ce nu, a cartierului Tătăraşi cu zona centrală”, spune acesta. În fine, Laicu mai crede că aprobarea pe banda rulantă de PUZ-uri fără a se ţine cont de gabaritul căilor de comunicație, fără a exista o strategie de modernizare a tramei stradale moştenite din perioada 1960-1970, fără a beneficia de un PUG actualizat sau de un studiu de trafic, trebuie căutate atât soluții alternative de transport. „Propun și aceasta soluție curajoasă care, repet, în opinia mea, s-ar plia foarte bine și la Iaşi pentru a face legătura unor cartiere cu centrul orașului. Dacă la Cluj se face metrou noi, la Iaşi chiar nu putem mișca nimic în privința unui transport alternativ modern, care să ne scoată din blocajul infernal pe care suntem nevoiți zilnic să-l suportăm?”, se mai întreabă consilierul social-democrat.
Chemaţi „Bombadier”-ul!
Interesant este şi faptul că demersul nu este unul singular. Potrivit activistului pro-austrostradă Irinel Bucur, încă din 2020, asociaţia acestuia s-a oferit inclusiv să managerieze relaţia cu „Bombardier, firma englezeasca ce realizează astfel de soluţii şi rame complet automate, costurile de operare fiind mult mai mici decât la un tramvai. „Se pot chema cei de la Bombardier să facă o analiză de trafic şi relief şi să propună o soluţie care să decongestioneze tot traficul, oferind o soluţie alternativă viabilă de transport public în comun. O astfel de soluţie nu ar mai avea conflicte de trafic cu autovehiculele, operând într-un alt plan şi astfel se poate asigura şi cadenţă şi predictibilitate. Am putea avea şi noi panouri care spun că în 5 minute soseşte o altă garnitura şi ea chiar să ajungă în 5 minute. Dacă am avea aşa ceva, complet automatizat, am reuşi să fim primul municipiu cu un sistem eficient de transport public, sistem care să deservească şi zona metropolitană, reducând mare parte din traficul din aceste zone”, spune Bucur. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau