Zeci de tramvaie, trimise la fier vechi!
Dimensiune font:
Punerea în circulaţie a tramvaielor Pesa şi Bozankaya a dus la casarea vagoanelor vechi din depourile companiei de transport * şefii CTP Iaşi spun că sunt în jur de 40 de vagoane valorificate la fier vechi şi că alte 20 urmează să aibă o soartă identică
Transformările prin care trece transportul public ieşean sunt percepute în mod diferit de ieşeni. Majoritatea celor care folosesc transportul în comun apreciază eforturile făcute de municipalitatea ieşeană, concretizate în achiziţia a 32 de tramvaie nou-nouţe însă există şi voci care continuă să le reproşeze edililor faptul că circulă cu tramvaie fără aer condiţionat. Puţini dintre aceştia ştiu că odată cu aducerea în Iaşi a tramvaielor Pesa şi Bozankaya, cele mai vechi vagoane ale Companiei de Transport Public sunt retrase, pe rând, din circulaţie. „Parcul de tramvaie se schimbă la orice achiziţie. Vagoanele vechi nu sunt păstrate şi cu atât mai puţin puse în circulaţie. Pe măsură ce aducem vagoane noi, retragem din cele vechi”, au spus şefii CTP Iaşi.
Potrivit acestora, în acest moment, în jur de 40 de vagoane vechi au fost valorificate prin vânzarea lor ca fier vechi şi alte materiale către firmele de profil. Primele care au făcut obiectul casării, au fost 13 tramvaie din gama GT4, ST 7, ST 8. „Tramvaie bune la vremea lor, care şi-au făcut treaba şi careau lăsat locul tehnologiilor moderne”, spun şefii CTP Iaşi.
Au urmat alte 10 vagoane , mai precis primul lot de tramvaie second-hand procurate din exterior, de tip GT 4, care, la Iaşi, au purtat numerele 301 - 310. „Tramvaiele au venit din Stuttgart, în stare bună după aproximativ 35 de ani de funcţionare, pentru a înlocui o parte a garniturilor Timiş 2, de la care au preluat şi numerele de parc, de altfel. La noi au ajuns la sfârşit de 1997, între Crăciun şi Anul Nou, iar descărcarea de pe vagoanele de cale ferată s-a făcut în ultima zi a anului. După probe şi instruirea personalului, au intrat în circulaţie în primăvara lui 1998. Au făcut serviciu iniţial pe traseul 6, iar mai târziu au intrat şi pe celelalte două trasee ale depoului Dacia, 5 şi 11. În 2003 au fost transferate la depoul Gară. Tramvaiele acestei serii au fost retrase începând din 2010, ultimul (307) încheindu-şi serviciul la Iaşi în noiembrie 2021, după aproape 24 de ani de la aducerea din Stuttgart”, îşi amintesc angajaţii CTP Iaşi.
Total inutile
Sunt şi alte tipuri de tramvaie casate, toate inutile odată cu apariţia pe străzile din Iaşi a vagoanelor Pesa şi Bozankaya. „Ieşenii trebuie să ştie că tramvaie aveau un grad ridicat de uzură, o durată de viaţă expirată şi care nu mai putea fi repuse în funcţiune. Vagoane a căror structură de rezistenţă a fost afectată de coroziune şi cu piese ce nu pot fi înlocuite date fiind tehnologiile depăşite utilizate la construcţia acestora. De asemenea, tramvaiele casate nu erau dotate cu instalaţii de aer condiţionat pentru timp de vara, majoritatea nu aveau sistem de încălzire al salonului pe timp de iarna, într-un cuvânt, condiţiile de călătorie oferite erau sub nivelul cerinţelor în vigoare. De asemenea, respectivele mijloace de transport nu eraut adaptate pentru a fi utilizate cu uşurinţă de persoanele cu dizabilităţi”, mai explică şefii companiei.
Până şi camerele video au mers la recuperatorii de materiale
Nu doar tramvaiele au făcut obiectul casărilor, ci şi bunurile de natura mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar, proprietate a municipiului Iaşi, aflate în exploatarea companiei. Este vorba de macaze, încrucişări simple şi încucişări duble, reţelele fir contact, tramvaie şi autobuze, cabluri electrice subterane, substaţii redresare, cabluri de alimentare, transformatoare, redresoare, copertine, echipamente monitorizare, sisteme de stocare date şi supraveghere video, echipamente GPL, automate vânzare bilete, ba chiar şi camerele video instalate prin proiectul Civitas Archimedes, depăşite din punct de vedere tehnic, cu o vechime de 10 ani.
Vin tramvaiele de 22 de metri
În prezent, municipalitatea pregăteşte documentaţia pentru scoaterea din uz a altor 20 de vagoane. Un demers explicat prin faptul că, în scurt timp, la Iaşi vor ajunge 18 tramvaie noi cu o lungime de 22 de metri, minim 135 locuri, din care minim 30 pe scaune. Finanțarea este asigurată prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 10 „Fondul Local”, proiectul realizat de municipalitate având o valoare de 177.217.200 lei, fără TVA (210.888.468,00 lei, cu TVA), respectiv circa 42,7 milioane de euro. Deja Pesa şi Bozankaya au depus oferte pentru livrarea acestui gen de vagoane. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Comentarii
daniel
Jul 18, 2023
neadevaruri! am circulat si inca mai circul cu tramvaie vechi, gt 4 si din alea aduse de prin elvetia, parca (chiar in ultimile zile)..sunt relativ putine bozankayele, si mai putine pesa, care par mai bune..in bozankayele asa-zisul aer conditionat, miroase a plastiq ars....nu numai vagoanele timis au fost inlocuite, ci si vechiturile alea itb tip 59, care zornaiau cumplit, dar si tramvaiele tatra aduse prin 1978-1979....alea erau mistoace si moderne...
Adauga comentariul tau