Angajările pe pile la stat ar putea fi stopate. Funcționarii publici, recrutați prin concurs național

00000 Breaking NEWS

Dimensiune font:

| 21-09-2023 19:44

 Unul dintre angajamentele pe care și le-a luat România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este ca statul să facă angajările prin concursuri organizate la nivel național, până la finele acestui an fiind necesară adoptarea actului normativ care să permite organizarea a cel puțin două astfel de concursuri  pe an pentru cel puțin 3 categorii/grade de funcții publice. În consecință, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență prin care este modificat substanțial Codul Administrativ în ce privește modul în care sunt angajați funcționarii publici.

Concursurile de angajare actuale, criticate de Banca Mondială

O primă modificare este eliminarea interdicției angajării înalților funcționari publici doar din categoria funcționarilor publici de categoria I sau dintre absolvenții programelor de formare a înalților funcționari publici, programe derulate de Institutul Național de Administrație. Astfel, statul român vrea să aducă angajeze înalți funcționari publici din rândul celor care au căpătat expertiză ca urmare a activității în sectorul privat. 

În al doilea rând, până în 2026, urmează să devină operațional Sistemul electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public (SENEOSP), prin care se vor colecta datele și informațiile necesare pentru realizarea evidenței personalului plătit din fonduri publice, pentru reflectarea situației ocupării în sectorul public și pentru facilitarea identificării nevoii de ocupare în acest sector.

Însă schimbările esențiale vizează concursurile care se desfășoară pentru angajările din sectorul public. În momentul de față, concursurile sunt în responsabilitatea autorităților și instituțiilor publice, cu o procedură în trei etape: selecția dosarelor de concurs, pe baza unor condiții de ocupare a funcției publice, o probă scrisă, pe baza unei bibliografii generale și specifice pentru fiecare post și un interviu. În general, concursurile testează cunoștințe de ordin legislativ și mai puțin competențele candidaților, iar interviurile sunt, de obicei, o dublare a probei scrise. 

În acest sens, MDLPA evocă concluziile unui studiu realizat de Banca Mondială privind problemele acestui mod de recrutare a funcționarilor:
– fragmentarea politicilor de resurse umane, inclusiv a practicilor de recrutare și capacitate scăzută de coordonare a proceselor de recrutare la nivelul tuturor autorităților și instituțiilor;
– apariția, în acest cadru de practici fragmentate, a unor cazuri de lipsă de transparență, politizare, nepotism și clientelism în desfășurarea concursurilor de recrutare în funcția publică;
– dificultăți în elaborarea fișelor de post în ceea ce privește competențele necesare, ca efect al unor probleme mai sistemice referitoare la planificarea resurselor umane în autoritățile și instituțiile publice;
– absența cunoștințelor și abilităților de evaluare a competențelor la nivelul comisiilor de concurs;
– accentul pus în principal pe memorarea textelor de lege, mai degrabă decât pe evaluarea competențelor;
– existența unor forme ineficace de publicitate / informare cu privire la concursurile de recrutare în funcția publică, astfel că nu sunt atrași candidații cei mai competenți;
– garanțiile privind calitatea procesului de recrutare sunt limitate, în condițiile în care fiecare proces de recrutare este organizat de altă autoritate sau instituție publică;
– costul procesului de recrutare pentru fiecare persoană recrutată este ridicat, conform estimărilor Băncii Mondiale.
– lipsa performanței procesului de recrutare a funcționarilor publici, în sensul că acesta nu asigură, de o manieră consecventă, recrutarea celor mai competente persoane în funcția publică, este confirmată de studiile realizate de indicatorii ce plasează România la un nivel scăzut de eficiență a guvernării în raport cu alte state din Uniunea Europeană.

Funcționarii publici, angajați în două etape

Pentru a remedia problemele menționate, pe viitor concursurile se vor desfășura centralizat, la nivel național, în centre de testare și evaluare regionale: București, Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Craiova, Constanța, pe baza necesarului de cadre raportat de fiecare instituție către Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP), până când sistemul de evidență SENEOSP va deveni operațional. 

Concursul pentru ocuparea funcțiilor publice vor avea două etape, prima la nivel național, urmând ca doar a doua să fie la nivelul instituției în care se află postul vacant:
a) etapa de recrutare care constă în verificarea cunoştinţelor şi competenţelor generale necesare ocupării unei funcţii publice, realizată prin concurs naţional, care conduce la crearea unui grup de candidați preselectați;
b) etapa de selecţie care constă în verificarea cunoştinţelor de specialitate şi competenţelor specifice necesare ocupării unei funcţii publice vacante, realizată prin concurs pe post, organizat de fiecare autoritate sau instituție publică în care se află funcția vacantă, respectiv de către comisia de concurs pentru înalții funcționari publici.

Practic, prima etapă constă în recrutarea unor persoane care au un set minim de competențe, urmând ca alocarea propriu-zisă a posturile să se facă abia în a doua etapă. Acest corp din care vor fi angajați funcționarii publici se face pe baza unei previzionări a necesarului de resurse umane pentru o perioadă de doi ani. Etapa de recrutare constă în trei probe succesive – verificarea eligibilităţii candidaţilor, testarea preliminară și testarea avansată – ultimele două desfășurându-se pe o platformă informatică ce va fi accesibilă candidaților în centrele de testare. 

Testarea preliminară este proba etapei de recrutare care constă în rezolvarea unor teste-grilă, prin care sunt verificate următoarele: 
a)cunoştinţele generale în domeniul respectării demnităţii umane, protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prevenirii şi combaterii incitării la ură şi discriminare, egalitate de şanse şi de tratament și discriminare;
b)cunoștințele generale în domeniul administraţiei publice; 
c) cunoştinţele generale în domeniul tehnologiei informaţiei; 
d) aptitudinile cognitive ale candidaţilor; 
e) cunoștințe generale și competențe generale lingvistice de comunicare, într-o limbă străină de circulație utilizată în cadrul instituțiilor europene, respectiv limba engleză, limba franceză, limba spaniolă sau limba germană, pentru funcţiile publice de conducere de director general, director general adjunct, director și director adjunct din administrația publică centrală, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii și pentru funcțiile publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici”, prevede proiectul de act normativ

Garanții suplimentare pentru corectitudinea concursurilor

La testarea preliminară procentajul general minim trebuie să fie de 60% și de 50% pentru fiecare din cele cinci tipuri de teste-grilă. Doar cei care vor atinge acest scor pot accede la testarea avansată, în care se dau doar calificativele „admis” sau „respins”. Cei care sunt admiși vor căpăta dreptul de a se înscrie în următorii trei ani la toate concursurile de ocupate a posturilor care sunt vacante, potrivit domeniului de competență al fiecăruia, în cadrul etapei de selecție pentru funcționarii publici.

În etapa de selecție, instituția cu posturi vacante va informa ANFP care, la rându-i, le va transmite online tuturor celor care au trecut de etapa de recrutare. Din comisia de concurs va face parte și un reprezentant al ANFP sau consiliului județean sau prefecturii, după caz, pentru a se asigura de corectitudinea concursului desfășurat la nivelul fiecărei instituții. Etapa de selecție constă în trei sau patru etape succesive: verificarea eligibilității candidaților, proba suplimentară, dacă este cazul, proba scrisă și interviul. Atât etape de recrutare, cât și cea de selecție vor fi înregistrate audio-video.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Tudor Chirilă: Candidații la președinție în marea lor majoritate sunt o rușine. E mereu loc de mai rău. Și pentru asta trebuie să ieșim la vot
24/11/2024 00:05

Artistul Tudor Chirilă sustine că fiecare votant trebuie să-si spună anumite intrebări cu privire la candidatii de la prezidentiale, iar apoi să pună stampila de vot. „Să intelegem că bazinul de vot ...

„Nu suntem nebuni”. Medvedev, schimbare radicală de retorică: Rusia nu este dispusă să înceapă un război nuclear
24/11/2024 00:01

Dmitri Medvedev, vicepresedintele Consiliului de Securitate al Rusiei, care anterior a amenintat in mod repetat Occidentul cu arme nucleare, si-a schimbat brusc retorica, scrie publicatia independentă The Mosc ...

„Moldova, regiune prioritară pentru investiții în Sănătate”
23/11/2024 19:10

Elita sistemului medical din regiunea Moldovei a fost prezentă la Iasi la sfarsitul acestei săptămani. Palatul Culturii a fost gazda unei intalniri deosebite organizată de ministerul Sănătătii, sub coord ...

Robert Turcescu acuză mafia de partid și de stat! Vor încerca să măsluiască alegerile
23/11/2024 11:38

Mai sunt două zile, dar nu se termină! La cum arată situatia, parcă văd că abia duminică seara la 21.00 incepe adevarata nebunie: trei candidati (Simion, Lasconi, Ciucă) la egalitate pe locul doi! Ne ...

Traian Băsescu îl face ”fetiță” pe Rareș Bogdan! Reacția lui ”ruj roz”
23/11/2024 11:16

Rares Bogdan l-a acuzat vineri pe Traian Băsescu că actionează “diabolic” in incercarea de a se “lipi” de lidera USR, Elena Lasconi, pe care o vrea la Palatul Cotroceni, atrăgandu-si o replică dur ...

Eurodeputatul Eugen Tomac: Aderarea la Schengen nu este în niciun caz o victorie a actualului guvern
23/11/2024 10:39

Intrarea in Schengen este un drept pe care romanii il meritau demult, nu o favoare a actualului guvern, afirmă eurodeputatul Eugen Tomac. El spune că procesul pe care l-a initiat la CJUE a fost un pas necesar ...

Ciolacu, întrebat despre zborul cu avionul privat la Nisa:
23/11/2024 08:28

In cadrul unei dezbateri electorale organizate joi seară de Antena 3, premierul Marcel Ciolacu a fost intrebat cu privire la zborul cu avionul privat inchiriat de compania Nordis, cu care a fost la Nisa in 202 ...

Credinciosul Ciucă vrea legalizarea căsătoriilor homosexuale: ”Deciziile CEDO trebuie respectate”
23/11/2024 08:26

Nicolae Ciucă, presedintele PNL si candidatul formatiunii la presedintie, a declarat că deciziile CEDO trebuie respectate, cand vine vorba despre legalizarea parteneriatului civil intre persoane de acelasi s ...

Vladimir Putin a arătat un cartonaș roșu Occidentului. Ce semnificație are discursul liderului de la Kremlin
23/11/2024 08:25

Mesajul important din discursul lui Vladimir Putin a fost că „Rusia crede că Occidentul a trecut de la un război proxy la un război direct” si că părtile se află acum intr-un „conflict mondial”, ...

După Serbia, Ungaria și Slovacia, Polonia atrage atenția asupra riscului unui război global: ”Amenințarea este gravă și reală”. Somn ușor, România!
23/11/2024 08:22

Premierul polonez Donald Tusk a declarat vineri, după ce Rusia a lansat o rachetă balistică hipersonică cu rază medie asupra unui oras ucrainean, că evenimentele recente arată că există un risc real de ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei