Ziua mândriei autiste. Celebrând diversitatea neurocognitivă
Dimensiune font:
Sărbătorită anual pe 18 iunie, Ziua mândriei autiste este dedicată recunoașterii și celebrării autismului ca parte integrantă a diversității umane. Inițiată în 2005 de organizația „Aspies For Freedom”, această zi promovează acceptarea și înțelegerea autismului, subliniind valoarea unică pe care persoanele autiste o aduc societății.
Momentul a fost conceput ca un răspuns la atitudinile predominante de stigmatizare și patologizare a autismului. În loc să vadă autismul ca pe o boală ce necesită tratament sau vindecare, mișcarea de mândrie autistă subliniază că autismul este o variantă naturală a experienței umane. Persoanele autiste, la fel ca oricare alte persoane, merită să fie acceptate și respectate pentru cine sunt.
Aspies For Freedom, organizația din spatele inițiativei, a avut ca obiectiv să schimbe narațiunea și să creeze un spațiu unde persoanele autiste să se simtă mândre de identitatea lor. Această zi este marcată de evenimente și activități care celebrează talentele și realizările persoanelor autiste, precum și de discuții și workshopuri destinate educării publicului larg.
„Autismul este un spectru larg care cuprinde o varietate de manifestări și grade de severitate. De la indivizi care au nevoie de sprijin intensiv până la cei care trăiesc independent și au cariere de succes, fiecare persoană autistă are o poveste unică”, a spus psihoterapeutul Letiția Popa.
Deși s-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește conștientizarea și acceptarea autismului, multe provocări persistă. Discriminarea, lipsa accesului la servicii adecvate și stereotipurile negative sunt doar câteva dintre obstacolele cu care se confruntă persoanele autiste. Cu toate acestea, prin eforturile concertate ale comunității autiste și ale aliaților săi, se fac pași importanți spre o societate mai incluzivă.
La nivel global, incidența autismului este în creștere. Conform estimărilor Organizației Mondiale a Sănătății, la nivel global, 1 din 100 copii suferă de autism. În România, prevalența autismului în rândul copiilor de școală primară ajunge la 14,3%.
Tulburările din spectru autist sunt tulburări de dezvoltare care, în general, pot fi diagnosticate în primii doi ani de viață ai copilului, dar în funcție de severitatea simptomelor, diagnosticul poate fi întârziat până la vârsta școlară.
Copiii cu autism au dificultăți în comunicarea și relaționarea cu ceilalți, putând avea comportamente neobișnuite, repetitive, care urmează anumite rutine.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau