Stimulente importante pentru învățătorii care vor reduce abandonul școlar
Dimensiune font:
În România, rata abandonului școlar timpuriu a atins 16,6% - cel mai ridicat nivel din ultimii șase ani, însă aleșii spun că au găsit soluția pentru a inversa acest trend ascendent și anume: introducerea unui sistem de recompensare a cadrelor didactice care reușesc să determine pe copii să nu mai renunțe la școală.
Concret, învățătorii din primele 100 de școli cu cea mai mare rată a abandonului școlar din țară vor putea primi două „bonusuri de progres”, în valoare de patru salarii medii pe economie, dacă media clasei la evaluările naționale din ciclul primar este mai mare decât media națională și, în același timp, rata abandonului în clasa respectivă este mai mică decât cea din unitatea de învățământ, potrivit unui proiect legislativ înregistrat zilele trecute la Parlament.
Propunerea legislativă pusă, marți, pe masa senatorilor, de un parlamentar USR, vizează completarea Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și introducerea unui nou bonus la salariu pentru cadrele didactice din ciclul primar de învățământ - „bonusul de progres” - al cărui scop este acela de a-i răsplăti pe dascălii din zonele deficitare care reușesc să stopeze abandonarea sistemului educațional și obțin rezultate bune la clasă.
„Dorim să introducem un sistem de recompensare/bonusare pentru cadrele didactice din învățământul primar care reușesc să aibă rezultate concrete în diminuarea abandonului școlar”, spune inițiatorul proiectului, în expunerea de motive, precizând că acesta ar fi, pe de-o parte, o recunoaștere a muncii deosebite pe care acele cadre didactice o duc atât în cadrul orelor de la școală, cât și în afara acestora, dar și ca o măsuri care să îi stimuleze pe cei implicați în actul educațional să acționeze în acest sens, fiind un sistem complementar măsurilor deja existente și în vigoare pentru combaterea abandonului școlar.
Proiect-pilot pentru 100 de școli cu rată mare de abandon
Conform documentului, bonusul de progres reprezintă „un element al salariului lunar/soldei lunare, acordat ca procent la salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, în condițiile legii, pentru anumite categorii de personal” și va putea fi aplicat de maximum două ori în cadrul unei generații de elevi, după evaluările naționale de la clasele a II-a și a IV-a.
„Funcțiile didactice de învățător beneficiază de două bonusuri de progres în cadrul proiectului-pilot de reducere a abandonului școlar și progresul elevilor, după evaluările naționale din ciclul primar, în valoare fixă de 4 salarii medii pe economie, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
I. Norma didactică se desfășoară, într-o proporție de minim 50%, într-o unitate de învățământ din primele 100 Ia nivel național ca rată de abandon.
II. În anul școlar precedent și în anul școlar curent s-a înregistrat o scădere a numărului de elevi de la clasă care au abandonat școala sau abandonul școlar nu mai există în clasa respectivă, rata abandonului fiind mai mică sau egală la clasă decât cea din unitatea de învățământ.
III. Media clasei în evaluarea națională este mai mare decât media națională”, prevede proiectul de lege, metodologia acordării bonusului de performanță urmând să fie stabilită, ulterior, prin ordin al ministrului Educației.
O altă modificare adusă legii prin această inițiativă legislativă este că lucrările de la evaluările naționale vor fi corectate de alți dascăli, nu de cei care au predat la clasa respectivă: „Metodologia de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se modifică în sensul interzicerii învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar de la clasă de a corecta lucrările clasei sale de elevi”.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau